استان فارس با ۲۵۲ متقاضی دریافت وام تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در رتبه یازدهم کشور از نظر تعداد متقاضیان قرار دارد.

یکی از پرسش‌هایی که ذهن فعالان بخش تولیدی را به خود مشغول کرده این است که تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های تولیدی به‌ویژه تسهیلاتی که در راستای ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود تا چه میزان می‌تواند مشکلات واحدهای تولیدی مانند بنگاه‌های کوچک و متوسط را برطرف کند و آیا این روش می‌تواند در شرایط کنونی به تنهایی گره‌گشای مشکلات این واحدها باشد؟

عده‌ای معتقدند در شرایط کنونی و با توجه به رکود موجود در برخی بخش‌ها، ارائه تسهیلاتی از این دست نمی‌تواند مسیر رشد بنگاه‌های تولیدی مربوطه را هموار کند. در واقع یکی از نشانه‌هایی که فعالان اقتصادی و صنعتی آن را دلیل کم‌اثر بودن این تسهیلات در رفع مشکلات واحدهای تولیدی می‌دانند به کاهش تقاضا باز می‌گردد، عاملی که شاید با توجه مشکل یادشده، چندان انگیزه دریافت تسهیلات اشتغال مانند تسهیلات مربوط به تبصره ۱۸ را برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط باقی نمی‌گذارد و بازپرداخت تسهیلات مذکور را برای آنها چالش‌برانگیز می‌کند. تسهیلات تبصره ۱۸ مهم‌ترین ابزار برای حفظ اشتغال است.

در همین حال داده‌های اعلام شده از کارنامه پرداخت تسهیلات مذکور به بنگاه‌های تولیدی نشان می‌دهد که بنگاه‌های تولیدی در شرایط کنونی، تمایل چندانی به استفاده از این تسهیلات ندارند. در این زمینه می‌توان به آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره پرداخت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) استناد کرد.

از ابتدای اسفندماه ۹۷ تا پایان آبان‌ماه ۹۹ در کل کشور ۷ هزار و ۱۵۳ متقاضی برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که پرونده ۲ هزار و ۹۳۳ متقاضی (۴۱ درصد متقاضیان) به مبلغ ۲۱۳ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون بانک‌ها به یک هزار و ۱۶۴ متقاضی (۳۹٫۷ درصد پرونده‌های معرفی شده) ۶۴ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

استان‌های اصفهان، یزد و خراسان رضوی بیشترین و استان خراسان جنوبی، بوشهر، سیستان و بلوچستان کمترین تعداد متقاضیان دریافت این تسهیلات را داشته‌اند. استان فارس با ۲۵۲ متقاضی در رتبه یازدهم کشور قرار دارد.

استان‌های یزد، اصفهان و آذربایجان غربی بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر و گیلان کمترین تعداد پرونده‌های معرفی شده به بانک را به خود اختصاص داده‌اند. استان فارس با ۱۱۴ پرونده معرفی شده به بانک (۴۵٫۲ درصد متقاضیان) به مبلغ ۱۱ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال در رتبه ششم کشور قرار دارد.

استان‌های اصفهان، یزد و خراسان رضوی بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی، لرستان و کرمانشاه کمترین تعداد تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. استان فارس با ۵۵ فقره تسهیلات پرداختی (۴۸٫۲ درصد معرفی‌شدگان به بانک) به مبلغ ۳ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال در رتبه ششم کشور قرار دارد.

گزارش از تسنیم/ ثریا ستاری

انتهای پیام/۴۲۲/ح