کارشناسان الجزائری ضمن تشریح دلایل الجزائر برای پیوستن به بریکس گفتند: این گروه می‌تواند به قوی‌ترین ائتلاف اقتصادی جهان تبدیل شود

به گزارش آینه فارس به نقل از اسپوتنیک، تحولات اقتصادی متعددی که اخیراً در صحنه بین المللی رخ داده است، ائتلاف اقتصادی بریکس را تقویت کرده و در آینده نزدیک شاهد حضور بسیاری از کشورها در این ائتلاف خواهیم بود.

اسپوتنیک نوشت: پس از تلاش مصر، عربستان سعودی و ترکیه برای پیوستن به بریکس، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزائر هم می‌گوید که آماده پیوستن به این ائتلاف است.

تیون در نشست دوره‌ای با خبرنگاران این کشور در شامگاه یکشنبه گذشته گفت: الجزائر تقریبا همه شروط لازم برای پیوستن به بریکس را داراست.

در حال حاضر، بریکس، یک سازمان اقتصادی بین المللی، شامل روسیه، چین، برزیل، هند و جمهوری آفریقای جنوبی است.

«عمر هارون» کارشناس اقتصادی الجزائر در این‌باره می‌گوید: ائتلاف‌های جهانی به سرعت در حال تغییر هستند، به ویژه در سایه کشمکش‌های شدیدی که شکل گرفته و در حال شکل گیری است.

او در گفت وگو با اسپوتنیک می‌گوید: امروز جهان به سمت تغییرات بزرگی پیش می‌رود که در آن تک قطبی شدن در حال محو شدن است، ارزهای بین المللی زیاد شده و عرصه برای یکه تازی دلار خالی نشده است؛ اقتصادهای نوظهور در رویدادهای مختلف حرف خود را می‌زنند و همین امر بریکس را به یکی از مهم‌ترین ائتلاف‌های جهانی در آینده نزدیک تبدیل می‌کند.

این کارشناس الجزائری گفت: بریکس بیش از ۲۲ درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد، این کشورها بیش از ۲۵ درصد از مساحت جهان را در برگرفته است و دو کشور با جمعیتی نزدیک به ۳ میلیارد نفر در این بلوک اقتصادی عضویت دارد که موفقیت چشمگیری برای آن محسوب می‌شود، زیرا بازاری بی پایان برای محصولات خام و تولید شده الجزائر ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: کشورهای موسس بریکس قصد دارند بسیاری از کشورهای در حال توسعه را در چارچوب آنچه به نام بریکس پلاس شناخته شده است، بگنجانند و هدف این کشورها توسعه یک سیستم مالی جدید با انفصال از دلار است که به امکان صادرات برخی محصولات غیر هیدروکربنی الجزائر به ویژه معدنی‌ها با دینار الجزائر کمک می‌کند که تأثیر مثبتی بر پول ملی این کشور دارد.

این کارشناس معتقد است که ائتلاف بریکس الجزائر را قادر می‌سازد تا پروژه‌های صنعتی بزرگ ایجاد کند، به‌ویژه که الجزائر ممکن است سال جاری را با مازاد مالی تا ۱۰۰ میلیارد دلار به پایان برساند.

وی معتقد است که الجزائر برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و ورود به رده توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان، به ویژه با توجه به موقعیت استراتژیک خود، بیش از جریان‌های مالی به انتقال فناوری نیاز دارد.

هارون گفت: بریکس پلاس در مرحله بعدی می‌تواند اقتصاد اعضا را از طریق استقلال پولی تقویت کند که نشانه‌هایی از آن در تعامل روسیه، ایران، چین و سایر کشورها از طریق ارزهای محلی آنها در معاملات بین‌المللی خود را نشان داد و در این میان، بازنده، ایالات متحده آمریکا و متحدان آن هستند.

احمد الحیدوسی، کارشناس اقتصادی الجزائر نیز به نوبه خود گفت: ائتلاف بریکس در حال حاضر از نظر اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا شامل سریع‌ترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی مانند چین، هند و برزیل می‌شود؛ علاوه بر روسیه به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی موثر در جهان و آفریقای جنوبی که یکی از کشورهای مهم در زمینه معدن در جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: ایجاد بانک توسعه جدید و صندوق ذخیره، بریکس را قادر می‌سازد تا پروژه‌های سرمایه گذاری در کشورهای ائتلاف را تامین مالی کند.

این کارشناس همچنین گفت: الجزائر اخیراً مجموعه‌ای از پروژه‌های بزرگ از جمله بندر الحمدانیه، پروژه‌های راه‌آهن، بزرگراه‌ها و پنج سد بزرگ را راه‌اندازی کرده است که همگی مستلزم مبالغ هنگفتی هستند که سازمان بریکس می‌تواند در صورت پیوستن الجزائر به آن، تأمین کند.

الحیدوسی گفت: اغلب کشورهایی که جهش کیفی در توسعه اقتصادی داشتند، وابسته به بلوک‌های منطقه ای بودند. کشورها معمولاً به دنبال این هستند که از این ائتلاف تا حد امکان استفاده متقابل ببرند، به این معنی که پیوستن الجزائر منافع زیادی برای آن به همراه دارد.

پس از «همه‌گیری کووید ۱۹» که اقتصاد بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داد، تغییرات متعددی در چشم‌انداز اقتصاد جهانی رخ داده است و در این زمینه، الحیدوسی توضیح می‌دهد که ائتلاف بریکس می‌تواند جایگاه بین‌المللی خود را با گنجاندن تعدادی از کشورها در آن تقویت کند.

این ائتلاف همچنین می‌تواند ساختارهای پولی، مالی و حتی سیاسی خود مانند «بانک توسعه» و «صندوق ذخیره» جدید را تقویت کند، علاوه بر این، سیستم پرداخت جدیدی بین بانک‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند که کشورهای جهان را در مقابل گزینه‌های مختلف در معاملات بین المللی قرار می‌دهد که شاخص‌های موفقیت و توسعه این بلوک اقتصادی را تقویت می‌کند.

بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است.

بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای به شمار می‌آید که ساختاربندی جدیدی را برای اقتصاد و سیاست جهانی فراهم کرده است. به باور کارشناسان این ائتلاف قدرتمند جهانی بدون مشارکت اروپا و آمریکا تشکیل شده است و این ظرفیت را دارد تا صدایی قوی در مجامع و مباحث مهم اقتصادی و سیاسی بین‌المللی باشد و سیطره نظم مسلط فعلی را به چالش بکشد.

بریکس شورای تجاری پنج کشوری است که در ابتدای قرن با سریع‌ترین رشد، اقتصادهای «نوظهور» بودند و اکنون دست‌کم یکی از آنها، چین، را باید قدرت اقتصادی تثبیت ‌شده دانست تا نوظهور. نخستین بار وزیران خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ دیدار کردند و اولین اجلاس رسمی سران در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. سال بعد آفریقای‌جنوبی هم به این شورای تجاری پیوست و نشست سران آن هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.

در حال حاضر دو کشور عضو بریکس، عضویت دائم شورای امنیت را دارند و سه کشور دیگر داعیه عضویت دائم در شورای امنیت و اصلاح ساختارهای سیاسی و مالی جهانی را دارند. به استناد گزارش‌های خبری، آمریکا یکی از مخالفان اجلاس بریکس به شمار می‌آید و همواره کوشیده است با همراهی متحدان غربی خود روند جهانی شدن سایر کشورهای درحال توسعه را به چالش بکشاند.

اکنون اگرچه بیش از ۱۶ سال از تاسیس این بلوک اقتصادی می‌گذرد، تاکنون روابطش با کشورهای غربی و آمریکا رو به رونق نگذاشته و پنج قدرت بازار نوظهور غیرغربی آن کوشیده‌اند روابط خود را افزایش دهند. شایان ذکر است یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت گروه بریکس که پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارد، رشد پرشتاب اقتصادی و نفوذ آن در امور جهانی است که به واسطه دارابودن نیمی از جمعیت جهان و بین ۲۵ تا ۲۸ درصد از ظرفیت اقتصاد جهانی و همچنین منابع انسانی و طبیعی غنی حاصل آمده است.

یکی از مهم‌ترین رویکردهای اعضای بریکس این است که آنها حامی کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب و برقرارکننده تعادل و عدالت اقتصادی در مقابله با نظام پولی و بانکی غربی است. بدین ترتیب یکی از دستور کارهای گروه بریکس را می‌توان تقابل با نظام اقتصادی غربی دانست که کل مناسبات جهانی را دربر گرفته است.