همه ما با دریافت وام از بانک ، نیاز به داشتن ضامن آشنا هستیم و می‌دانیم برای دریافت وام از بانک باید حتما ضامن معتبر معرفی شود.

این ضامن برای آن به بانک معرفی می شود تا در صورتی که وام گیرنده مبلغ وام را به بانک پرداخت نکرد بانک بتواند به ضامن مراجعه کرده و پول را از او دریافت کند.
اما در صورتی که وام گیرنده اقساط وام خود را پرداخت نکند بانک شخص ضامن را مسئول پرداخت بدهی مدیون اصلی می داند.

درصورتی وقوع این اتفاق ناگوار برای ضامن ، جمع کثیری از مردم بر این باورند که دیگر نمی تواند کاری کند جز پرداخت کردن قسط های بدهکار در موعود مقررشان! اما باید بدانید که اینگونه نیست و طبق قانون مدنی ضامن حق رجوع به مضمون عنه را ندارد، مگر بعد از ادای دین.پس نتیجه میگیریم که ضامن بعد از پرداخت کردن دینی که ضمانت آن را به عهده گرفته ، میتواند به مدیون رجوع کرده و حق خویش را باز پس گیرد.

به عبارت ساده تر اینگونه که ضامن در زمان توافق بر ضمانت باید از مدیون یک سری ضمانت بگیرد که این ضمانت بر اساس همان مبلغ مورد ضمانت سفته یا چک می باشد تا خیال ضامن از بابت پرداخت اقساط راحت باشد و در صورت عدم پرداخت اقساط وام توسط مدیون ، با پس دادن این ضمانتها به مدیون حق خود را از وی بازپس بگیرد و درصورت عدم پرداخت حق شکایت از او را دارد.

نکات هنگام دریافت چک از مدیون:

نکته قابل توجه اینکه ضامن می بایست هنگام دریافت چک از مدیون این موارد را رعایت کند:

۱-چک حتما تاریخ دار باشد ، این به این معنا میباشد که اگر آخرین قسط وام ۵سال دیگر است ،تایخ روی چک باید پس از این تاریخ باشد.

۲- همچنین تاریخ صدور چک آن ذکر گردد .طبق قانون صدور چک اگر ثابت شود چکی بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک است ، صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری نمیباشد.

۳-در متن چک هدف از پرداخت چک که همان تعهد یا شروط می باشد، حتما ذکر شود و همچنین چک دارای امضاء باشد.

با بدبینی تمام ضمانت کنید !

با توجه به مشکلات حقوقی که در صورت عدم پرداخت وام توسط طلبکار و کسر شدن آن از حساب ضامن پیش رو میباشد و وقت و انرژی که باید صرف این دعوی نمایید ،همیشه به یاد داشته باشید که در زمان عقد ضمانت احساسات و رودربایستی را کنار بگذارید و با بدبینی تمام ضمانت کنید.ممکن است شخصی که ضمانتش را می‌کنید در آینده مفلس شده و نتواند بدهی خود را بپردازد. در این صورت شما باید بدهی را بدهید. آیا از عهده این کار بر می‌آیید؟

همچنین در صورت ضمانت ، شرایط پرداخت دین را به خوبی مطالعه کنید و به سادگی ضامن کسی نشوید. میزان دین را بدانید و شرایط پرداخت آن را بررسی کنید. در نهایت حتما از بدهکار ضمانتی مانند چک یا سفته و … برای خود بگیرید تا اگر روزی بدهی‌اش را نداد و شما مجبور به پرداخت آن شدید، بتوانید مبلغ را از او پس بگیرید.

کارشناس ارشد حقوق کاظم قبادی سعدی