این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در بازار امروز، افزایش نرخ خرید و فروش دلار در اولین روز هفته، افزایش قیمت دلار در معاملات جهانی، از بازار ارز دیجیتالی چه خبر؟ سومین افزایش تولیدِ بزرگِ اوپک در ماه ژانویه به ایران تعلق دارد و کاهش ۲.۷ درصدی نرخ طلا طی ماه ژانویه را در بر دارد.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در بازار امروز، افزایش نرخ خرید و فروش دلار در اولین روز هفته، افزایش قیمت دلار در معاملات جهانی، از بازار ارز دیجیتالی چه خبر؟ سومین افزایش تولیدِ بزرگِ اوپک در ماه ژانویه به ایران تعلق دارد و کاهش ۲.۷ درصدی نرخ طلا طی ماه ژانویه را در بر دارد.

 

شروع سبز بورس در بازار امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل با ۳۹۴۷۷ واحد همراه شده بود، امروز نیز در دقایق ابتدایی بازار شاهد رشد نماگر هستیم. به گونه‌ای که در حال حاضر، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۰ هزار و ۹۰ واحدی معادل ۱.۶۱ درصد به یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۴۲ واحد رسیده است.

افزایش نرخ خرید و فروش دلار در اولین روز هفته

روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور،  به نرخ ۲۲۹۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۳۷۲۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به پایان هفته قبل، ۵۱۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۹۴۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افزایش ۷۰۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی هفته قبل، به قیمت ۲۸۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد.

افزایش قیمت دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار در مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۹ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۳۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

۷۰ درصد دلار ۴۲۰۰ تومانی نصیب رانتخواران شده است

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به میزانی که در سال‌های گذشته تخصیص یافته، به دست مصرف‌کننده نهایی نرسیده است، ادامه داد: تنها حدود ۳۰ درصد ارز ترجیحی به دست مردم رسیده و ۷۰ درصد آن نصیب رانتخواران شده است.

از بازار ارز دیجیتالی چه خبر؟

محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان عقب نشینی وسیعی از کانال ۳۶ هزار دلاری داشت. به نقل از سی ان بی سی، پس از ثبت دو صعود متوالی ارزش بیتکوین و برخی ارزهای دیگر ریزشی شد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۰۰۱ میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۲۲ درصد کمتر شده است.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)/ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۴ هزار و ۳۱۴.۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۳۶۹.۱۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۰۹ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- ریپل

قیمت: ۰.۳۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴۰.۲۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۷.۳ درصد افزایش

۵- پولکادوت

قیمت: ۱۶.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۸ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۰.۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۲۹ درصد افزایش

۷- چین لینک

قیمت: ۲۳.۳۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۶۴ درصد کاهش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۳۳.۳۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۳۹ درصد کاهش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۴۱۱.۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۰۸ درصد کاهش

۱۰- استلار

قیمت: ۰.۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۳۱ درصد افزایش

سومین افزایش تولیدِ بزرگِ اوپک در ماه ژانویه به ایران تعلق دارد

تولید نفت اوپک برای هفتمین ماه متوالی در ماه ژانویه افزایش یافت؛ این افزایش به دنبال توافق این گروه با هم پیمانانش برای کم کردن از میزان کاهش تولید بی‌سابقه صورت گرفته است، هرچند کاهش غیراختیاری صادرات نیجریه، این افزایش را محدود کرد.

به نوشته این گزارش، ۱۳ عضو اوپک در ماه ژانویه روزانه ۲۵.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۱۶۰ هزار بشکه در روز از ماه دسامبر بیشتر است. اوپک پلاس توافق کردند از ابتدای ژانویه نفت بیشتری تولید کنند، اما از ماه فوریه در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد کندی بهبود تقاضا، دوباره محدودیت‌هایی اعمال کردند. آخرین توافق کاهش تولید اوپک پلاس قیمت نفت را به بالای ۵۷ دلار در هر بشکه رساند که بالاترین رقم در ۱۱ ماه گذشته به شمار می‌رود.

یک نماینده اوپک گفت: «این افزایش با توجه به سقف تولید بالاتر در ماه ژانویه طبیعی است.» در ماه ژانویه، بیشترین افزایش تولید به عربستان و عراق تعلق داشته که نشان دهنده سهمیه بیشتر این دو کشور است. عراق در حال حاضر تقریبا به تعهدات کاهش تولید خود عمل می‌کند، چیزی که در گذشته در انجام آن با مشکل روبه رو بود. از آنجایی که تقاضا در جهان تاحدی بهبود یافته، اوپک پلاس توافق کردند تا در ماه ژانویه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر تولید کنند که سهم اوپک حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. تولیدکنندگان اوپک در ماه ژانویه ۱۰۳ درصد به توافق پایبند بودند که این رقم در ماه دسامبر برابر با ۹۹ درصد بوده است. صادرات نفت ایران از سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ رو به افزایش است؛ هرچند بسیار پایین‌تر از سطح صادرات سال ۲۰۱۸ زمان خروج آمریکا از برجام است.

سقوط ۱۱ درصدی اقتصاد یک کشور اروپایی به خاطر کرونا

اداره آمار ملی اسپانیا اعلام کرد: این کشور به خاطر کرونا شدیدترین سقوط اقتصادی خود در تاریخ معاصر را تجربه کرده است، به گونه‌ای که تولید ناخالص اسپانیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱ درصد سقوط کرده است. این میزان از مجموع سقوط اقتصاد اسپانیا در ۵ سال بحران رکود بزرگ اقتصادی سال ۲۰۰۸ به بعد نیز بیشتر بوده است. کارشناسان می‌گویند: این میزان رشد منفی بدترین سقوط اقتصاد اسپانیا از سال ۱۹۳۶ و جنگ داخلی در این کشور به بعد بوده است.

آمار‌های اندیشکده فونکاس نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۲ درصد تولید ناخالص اسپانیا مربوط به بخش گردشگری و توریسم بود، این سهم در سال ۲۰۲۰ به ۵ درصد کاهش داشته است. میزان مصرف مردم و بخش خصوصی در اسپانیا ۱۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ پایین آمده است. اعمال سنگین‌ترین برنامه‌های قرنطینه در سطح اتحادیه اروپا توسط دولت اسپانیا بین ماه‌های مارس تا ژوئن باعث شد تا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ اقتصاد این کشور رشد منفی ۱۷.۹ درصدی را به ثبت برساند. البته اقتصاد اسپانیا در سه ماهه سوم روند بهبود را طی کرد.

دولت اسپانیا انتظار دارد برای سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۲ درصدی را به ثبت برساند، اما کارشناسان پیش‌بینی خود برای سال جاری از ۶.۵ درصد به ۶.۳ درصد را کاهش داده‌اند. صندوق بین‌المللی پول هم هشدار داده که روند بهبود اوضاع اقتصادی در اتحادیه اروپا کندتر از دیگر اقتصاد‌های برتر جهان در حال پیشرفت است و پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی اسپانیا برای سال جاری را به ۵.۹ درصد کاهش داده است.

کاهش ۲.۷ درصدی نرخ طلا طی ماه ژانویه

از آنجا که تقویت دلار، از درخشندگی طلا کم کرد، قیمت طلا در معاملات آخرین روز کاری بازار‌های جهانی در بازه محدودی در نوسان بود و کاهش هفتگی و ماهانه نیز ثبت کرد. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۴.۴۸ دلار افزایش ۱۸۴۷.۶۵ دلار فروخته شد. ارزش طلا طی هفته گذشته ۵ درصد و طی این ماه ژانویه ۲.۷ درصد کاهش یافت. میشائیل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار‌های سی ام سی گفت: «طلا در حال حاضر همچنان موفقیتی ندارد، زیرا در انتظار یک کاتالیزور مناسب است.»

وی افزود، تصویب محرک مالی آمریکا که پتانسیلی برای افزایش تورم به شمار می‌رود و اقدامات بعدی بانک‌های مرکزی در جهان، برای طلا کلیدی هستند. طلا اغلب در برابر تورم که در اثر محرک‌های مالی گسترده ایجاد می‌شود، به عنوان یک پشتوانه به شمار می‌رود. ارزش دلار در ماه ژانویه، به کمک سود بالاتر اوراق خزانه داری آمریکا و انتظار برای اینکه بسته کمک مالی کرونایی جو بایدن بیش از ۱.۹ تریلیون دلار نخواهد بود، ۰.۹ درصد افزایش یافت. موسسه فلیپ فیوچرز در یادداشتی نوشت: «اکنون دلار به دارایی امن جذاب تبدیل شده است.»

هشدار یک میلیاردر به خریداران بیتکوین!

ری دالیو، میلیاردر مشهور آمریکایی با بیان اینکه حفاظت از مشتریان در برابر ارز‌های بی پشتوانه مساله مهمی است افزود: سرمایه گذاران در ارز‌های دیجیتالی باید این را بدانند که با یک بازار بسیار پرریسک طرف هستند و از دست دادن همه یا بخش بزرگی از سرمایه شان در این بازار‌ها با توجه به نوسانات زیاد چیز خیلی عجیبی نیست.

دالیو در یادداشتی که آن را در صفحه شخصی خود در وبسایت بریج واتر منتشر کرده آورده است: یک سیستم جدید برای نقل و انتقال پول بر بستر بلاک چین توسعه پیدا کرده که برای ۱۰ سال نیز فعال بوده و به محبوبیت بالایی رسیده است. در دنیای سرمایه گذاری چیز‌های کمی به میزان اطمینان طلا وجود دارد و نیاز به یک جایگزین خیلی زیاد است. با این حال ارز‌های دیجیتالی یک شمشیر دولبه هستند و شما با ورود به این بازار یا خیلی ثروتمند خواهید شد یا تقریبا همه پولتان را از دست خواهید داد. هیچ دارایی دیگری به میزان ارز‌های دیجیتالی پرنوسان نیست.

بنیان گذار بزرگ‌ترین صندوق مدیریت دارایی در جهان در ادامه افزوده است: فکر می‌کنم در آینده ارز‌های دیجیتالی بهتری جایگزین ارز‌های فعلی خواهد شد، به ویژه اینکه تعداد بیتکوین‌هایی که می‌تواند استخراج شود هم محدود است. برآورد ما نشان می‌دهد که امکان دارد ۸۰ درصد ارزش فعلی بازار ارز‌های دیجیتالی از بین برود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که برخی طرفداران بیتکوین از آن برای اقدامات مجرمانه استفاده می‌کنند و طبیعی است هرچه نظارت و قید و بند‌های آن افزایش یابد، تقاضا برای معامله با آن کمتر شود. دالیو در انتها خواهان ورود جدی‌تر دولت‌ها و نهاد‌های نظارتی به بازار ارز‌های دیجیتالی شده است تا علاوه بر کاهش ریسک سرمایه گذاری، از ظرفیت ارز‌های دیجیتالی در دنیای مالی بیشتر بهره گرفته شود.

وزیر نفت: مصرف سوخت را در خودروسازی‌ها دنبال کنید

زنگنه وزیر نفت درباره مصرف سوخت در کشور هم گفت: بار‌ها گفتم مصرف سوخت را در پالایشگاه‌ها دنبال نکنید، در خودروسازی‌ها دنبال کنید. وی ادامه داد: در برخی موارد مصرف بی‌رویه ربطی به مردم ندارد و به سیاست‌گذاران مربوط می‌شود؛ برای نمونه خودروی بی‌کیفیت چه ارتباطی به مردم دارد؟ مردم ناچارند استفاده کنند، البته خودروسازان در حال تلاش برای کیفی‌سازی هستند. زنگنه با تاکید بر اینکه انرژی کشور را با این رشد مصرف نمی‌توان تأمین کرد گفت: میانگین رشد مصرف انرژی کشور امسال ۱۲ درصد و در تهران ۱۵ درصد بود، این رقم بزرگی است؛ کدام سازمانی می‌تواند آن را تأمین کند؟