این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز، سومین افت روزانه متوالی قیمت نفت خام ثبت شد، زمان پیک تقاضا برای نفت جلوتر افتاد و واکنش اردوغان به منتقدان ارزی را در بر دارد.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز، سومین افت روزانه متوالی قیمت نفت خام ثبت شد، زمان پیک تقاضا برای نفت جلوتر افتاد و واکنش اردوغان به منتقدان ارزی را در بر دارد.

افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در پایان معاملات دیروز، شاخص کل با ۱۲۵۲۷ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۳ درصد به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۳۲۵۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۳ درصد به ۳۱۴ هزار و ۴۷ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۶۱۳ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۷ درصد به ۴۳۰ هزار و ۷۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۰۵۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۷ درصد به ۲۷۹ هزار و ۹۶۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۴۱۵۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۲ درصد به یک میلیون و ۷۱۴ هزار و ۱۷۱ واحد، شاخص بازار اول با ۹۷۴۵ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۰ درصد به ۸۷۸ هزار و ۹۱۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۳۳۳۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۴ درصد به ۲ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۳۱۸ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰/ روز قرمز سیمانی ها!

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۲۵۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۶ درصد معادل ۱۳۰ هزار و ۴۳۶ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۵۱ تومان رسیده است.

سهام آسیا اقیانوسیه رشد کرد

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آسیایی در معاملات امروز، پنج‌شنبه، به دنبال رشد سهام آمریکا در معاملات دیشب رشد کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۴۵ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن پس از ۲ روز افت متوالی با جهش بزرگ ۱.۹۶ درصدی روبرو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای بدون تغییر باقی ماند در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۴۶ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۴۸ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۶ درصد به ارزش خود افزود.

قیمت طلا در بالاترین سطح ۸ هفته‌ای باقی ماند

قیمت طلا در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر افت سود اوراق قرضه آمریکا که باعث شد تقاضا برای خرید طلا بالا برود، رشد کرد و در بالاترین سطح ۸ هفته اخیر قرار گرفت. تا ساعت ۱۰:۲۱ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱,۷۹۴.۶۷ دلار رسید. این شاخص پیش از این تا ۱,۷۹۷.۴۱ دلار بالا رفته بود که بالاترین سطح آن از ۲۵ فوریه تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱,۷۹۵.۴۰ دلار رسید. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا افت کرد و پایین‌تر از ۱.۶ درصد باقی ماند تا سرمایه‌گذاران به سوی خرید سرمایه‌هایی نظیر طلا که غیر سودآور هستند ترغیب شوند.

قیمت دلار در صرافی های بانکی و مجاز

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در این صرافی ها، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۲۸۷۱ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۳۳۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۴۲۳ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۲۷۹۷۷ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

افت دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار به ویژه مقابل ارزهای آسیایی کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۱۲۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

۲۰۷۰ میلیارد دلار؛ ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۱۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۵ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

سومین افت روزانه متوالی قیمت نفت خام ثبت شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر افزایش غیرمنتظره ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا و رشد تعداد مبتلایان به کرونا در ژاپن و هند، برای سومین روز متوالی پایین آمد. قیمت نفت برنت تا ساعت ۹:۵۵ به وقت تهران ۵۷ سنت یا ۰.۹ درصد افت کرد و به ۶۴.۷۵ دلار رسید. این شاخص در معاملات روز چهارشنبه هم ۱.۲۵ دلار سقوط کرده بود. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا که دیشب ۱.۳۲ دلار سقوط کرده بود تا این ساعت ۱.۰ درصد دیگر سقوط کرد و به ۶۰.۷۷ دلار بازگشت. هر دو شاخص نفت تا به اینجای این هفته بیش از ۳ درصد سقوط کرده‌اند. سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان، هند، دیروز با رکورد زدن آمار مبتلایان روزانه به کرونا مواجه شد و حالا این احتمال وجود دارد که محدودیت‌های قرنطینه‌ای که تأثیری منفی بر تقاضای نفت دارند در این کشور تشدید شوند. از سوی دیگر ژاپن که چهارمین واردکننده نفت خام در جهان است با رشد مبتلایان به کرونا در توکیو و اوساکا در نظر دارد وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

زمان پیک تقاضا برای نفت جلوتر افتاد

شرکت مشاوره انرژی “ریستاد انرژی” در گزارش جدیدی اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۶ به پیک ۱۰۱.۶ میلیون بشکه در روز می رسد که دو سال زودتر از پیش بینی نوامبر “ریستاد انرژی”   از رسیدن پیک تقاضا برای نفت به ۱۰۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۸ است. تحلیلگران “ریستاد انرژی” اظهار کردند: فراگیر شدن برقی سازی در حمل و نقل و سایر بخشهای متکی به نفت، به روند پیک تقاضا برای نفت شتاب می بخشد و مصرف نفت سریعتر و زودتر از آنچه تصور می رفت، رو به کاهش می رود. پیش از شیوع پاندمی کووید ۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰، “ریستاد انرژی” پیش بینی می کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۳۰ به پیک ۱۰۶ میلیون بشکه در روز می رسد.

نرخ تورم سالانه فروردین ماه ١۴٠٠ اعلام شد

جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران امروز در جمع خبرنگاران گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین به ۴۹.۵ درصد رسید. در فروردین ۱۴۰۰ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه نسبت به ماه قبل (اسفند۹۹) رشد داشته است. در فروردین ماه تورم ماهانه ۲.۷ درصد، تورم نقطه‌ای ۴۹.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسید. به گفته وی، نرخ تورم ماهانه در فروردین امسال نسبت به ماه قبل خود از رشدی معادل ۲.۷ درصد برخوردار بوده است، یعنی میانگین قیمت کالا‌ها و خدمات در فروردین نسبت به اسفند ۹۹ رشد کرده است. حسین زاده همچنین در مورد تورم نقطه به نقطه یعنی فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۹.۵ درصد بوده است که نشان می‌دهد میانگین قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه پارسال رشد کرده است. رئیس مرکز آمار ایران در مورد تورم سالانه گفت: نرخ تورم سالانه منتهی به آخر فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۳۸.۵ درصد برخوردار شده است.

واکنش اردوغان به منتقدان ارزی

رجب طیب اردوغان با حمله به مخالفان دولت، ادعای آن ها در استفاده دولت از ذخایر ارزی ترکیه را سراپا دروغ خواند و گفت: در سال های اخیر ترکیه مشغول مبارزه با مثلث شیاطین بوده است: نرخ بهره، تورم و نرخ ارز. او همچنین ادعای مخالفان مبنی بر استفاده از ۱۲۸ میلیارد دلار از ذخایر طلا و ارز ترکیه در دو سال اخیر را نادرست خواند که تماما مبتنی بر دروغ است. رییس جمهور ترکیه که در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه حضور یافته بود، با حمله به حزب مخالف سی اچ پی گفت: نه آمارهایشان درست است و نه منابعاشان. اردوغان با بیان اینکه با هدف حمایت از اقتصاد این کشور، ۱۶۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه در دو سال اخیر مورد استفاده قرار گرفت، افزود: طی این دو سال بانک مرکزی با وجود همه خروجی ها، حدود ۵۴ میلیارد دلار به ذخایر خود افزود.

بازارهای مالی ترکیه در واکنش به سخنان اردوغان دچار ریزش شدند و ارزش لیر نیز یک درصد در برابر دلار کاهش پیدا کرد. حزب مخالف ترکیه، دولت را متهم نموده که با استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و فروش آن ها در بانک های دولتی تلاش کرده است جلوی ریزش لیر را بگیرد. بازار ارز ترکیه در سه سال اخیر شاهد نوسانات زیادی بوده و ارزش لیر در طول این مقطع به پایین ترین سطح خود در برابر دلار رسیده است. ماه گذشته اردوغان ناجی اقبال را که در سمت رییس بانک مرکزی طرفدار افزایش نرخ بهره بود برکنار و به جای وی یکی از منتقدان مشهور افزایش نرخ بهره را جایگزین وی کرد. نرخ بهره ترکیه ترکیه در حال حاضر ۱۹ درصد و نرخ تورم نیز بالای ۱۶ درصد قرار دارد. هر دو نرخ تا رسیدن به سطح پنج درصدی هدف گذاری شده بانک مرکزی فاصله زیادی دارند.