این پیمانه تیتر‌هایی همچون مقابله با خلق پول و تورم با کاهش ناترازی بانک‌ها، نوسان بورس در سومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، طلای سیاه گران شد، مالیات بر اصل قیمت طلا حذف می‌شود و آخرین وضعیت واردات کالا‌های اساسی را در بر دارد.

 

رئیس جمهور: تورم کنترل شده و رو به کاهش رفته است

سید ابراهیم رئیسی در سومین گفتگوی تلویزیونی با مردم در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم گفت: در این سه ماه دولت در این زمینه موفق بود. بعد از این هم قرار ما این است که نسبت به خلق پول به طور جد حساس باشیم. نسبت به افزایش نقدینگی، نسبت به هر اقدامی که در جامعه تورم ایجاد کند، باید حساسیت داشت. الان بودجه ۱۴۰۱ در دولت مورد بحث است و همه تلاش ما بر این است که ساختارهای بودجه به نحوی تنظیم شود که بتواند ضد تورم باشد. گزارشی هم که در این مدت از مراکز آماری داریم حاکی از این است که تورم کنترل شده و رو به کاهش رفته است. این برای ما خبر خوبی است که تورم کاهش یابد اما این باید ادامه پیدا کند. یعنی اقدامات ضد تورمی باید همواره انجام شود تا بتواند هم گرانی را کنترل کند و هم تورم را کاهش دهد. این هم اقدام دوم بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز سه ماه از کار دولت می‌گذرد و حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود. غیر از آنکه شما و عزیزان اقتصادی این نکته را می‌دانید، مردم عزیزمان بدانند ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌هایی که خودمان داریم، هزینه‌هایی هم داریم که در دولت قبل انجام شده است. قبلا خرج شده و ما باید الان پرداخت کنیم. هر ماه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت پرداخت می‌کند. دکتر رئیسی در پاسخ به این سوال که این پول شامل چه هزینه‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: این هزینه مربوط به سر رسید اوراقی است که دولت باید پرداخت کند. یعنی علاوه بر هزینه‌های جاری این دولت باید به طور متوسط ۱۰ میلیارد تومان در ماه بابت فاکتورهایی که از قبل هزینه شده پرداخت کند. این هم اضافه است بر آنچه که باید پرداخت شود. رئیس جمهور با اشاره به اینکه تاکید شده است که از بانک مرکزی استقراض نشود، گفت: اگر بخواهم روشن بگویم، استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول، یعنی آثار تورمی که مردم احساس می‌کنند. امروز آثار تورمی که مردم می‌بینند برای تصمیماتی است که از گذشته گرفته شده و امروز آثار آن در سفره و زندگی مردم مشاهده می‌شود. اگر ما امروز از بانک مرکزی استقراض داشته باشیم، حتما آثار آن بعد از چند ماه در زندگی مردم آشکار خواهد شد، لذا گفتیم که باید پرداخت‌ها بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شود.

واکنش همتی به توقف چاپ پول در دولت

رئیس کل سابق بانک مرکزی به ادعای دولت مبنی بر توقف چاپ پول واکنش نشان داد.  پیش از این رئیس جمهور ضمن اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه مبنی تامین بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی در دوره استقرار دولت سیزدهم، بر تداوم روند تامین بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی تا پایان سال نیز تاکید کرده بودند.

در این زمینه، عبدالناصر همتی_رئیس کل سابق بانک مرکزی در واکنش به توقف چاپ پول گفت: تامین مالی دولت از بانک‌ها و برداشت آن‌ها از بانک مرکزی تا رقم ۸۰ همت در پایان آبان ماه همان چاپ پول است.  وی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: خرید ارز دولت با نرخ نیمایی توسط بانک مرکزی در رشد پایه پولی نمایان خواهد شد و کندی رشد پایه پولی بخشی به‌دلیل تامین واردات دارو و نهاده با منابع بانک مرکزی است.

مقابله با‌ خلق پول و تورم ‌با کاهش ناترازی بانک‌ها‌

سبحانیان  معاون وزیر اقتصاد گفت: از نظر وزارت اقتصاد یکی از مهمترین وظایف و کارکردهای شبکه بانکی این است که در خدمت تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی در کشور قرار داشته باشد. از طرفی دیگر این انتظار وجود دارد که نظام بانکی به‌گونه ای عمل کند که نسبت‌های مرتبط با سلامت نظام بانکی رعایت شود و عملکرد آن منجر به خلق پول بی‌ضابطه و افسار گسیخته که به نقدینگی و تورم دامن می‌زند، نشود.  وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی وظیفه نظارت دقیق بر شبکه بانکی اعمال کند، تصریح کرد: کاهش ناترازی بانک‌ها و نظارت بر بانک‌های مشکل‌دار باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا از تشدید خلق نقدینگی و تورم در اقتصاد جلوگیری شود. شفافیت مالی در نظام بانکی از دیگر مباحثی است که از نظر وزارت اقتصاد از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین رابطه با دستور وزیر اقتصاد برای نخستین بار صورت مالی بانک ملی منتشر شد که پس از آن بابی برای نقد و بررسی کارشناسی عملکرد آن بانک به وجود آمد.

نوسان بورس در سومین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸۴۸۶  واحدی معادل ۰.۶۴ درصدی به یک میلیون و ۳۴۳ هزار و ۲۵۲ واحد رسید، حال در معاملات امروز بازار سرمایه، نماگر کل بورس در لحظه انتشار این پیمانه با رشد  همراه شده است.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۳۱۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۶ درصد معادل ۶۷ هزار و ۲۸۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۹۹۱ تومان رسیده است.

خبر خوش مالیاتی برای واحدهای تولیدی

سخنگوی دولت گفت: هیات وزیران با پیشنهاد وزیر اقتصاد و امور دارایی مبنی بر معافیت مالیاتی ۵ درصدی واحدهای تولیدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت و آن را مصوب کرد.

آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در خصوص آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور در گفتگو با مهر اعلام کرد: در ۸ ماهه نخست سال جاری، ۲۰ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۸۳ تن انواع کالاهای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۳۶۸ دلار، مجموع کل کالاهای اساسی وارد و ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد از لحاظ وزنی و ۶۲ درصد به لحاظ ارزش رشد پیدا کرده است. همچنین این میزان کالای ترخیص شده، ۷۵ درصد وزن و ۳۸ درصد ارزش کل واردات در طی مدت مذکور است.

وی ادامه داد: از این میزان، هفت کالا ارز ترجیحی دریافت می‌کنند که مجموع آنها ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۹۲ تن است که ۶۶ درصد کل واردات ما را دربرگرفته است. ارزش این کالاها طی مدت مذکور، ۹ میلیارد و ۸۷۷ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۵۵۱ دلار است.

واردات کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی

طبق اعلام سخنگوی گمرک واردات هفت قلم کالایی که طی هشت ماهه سال جاری ارز ترجیحی دریافت کرده اند به شرح زیر است:

گندم: ۴ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۶۵ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۴۴۷ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۱۰۹ دلار / افزایش ۸۰ درصدی در وزن و ۱۱۸ درصد در ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته.

ذرت: ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۲۱۸ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۱۴ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۴۵۴ دلار / کاهش ۶ درصدی در وزن و افزایش ۳۲ درصدی در ارزش.

جو: ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۹۳ تن به ارزش ۶۸۵ میلیون و ۲۲ هزار و ۸۴۶ دلار / افزایش ۸۷ درصد در وزن و ۱۲۳ درصدی در ارزش.

دانه‌های روغنی: ۱ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۶۹۶ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۴۳۱ دلار / افزایش ۳۵ درصدی در وزن و ۸۳ درصدی در ارزش.

روغن‌های خوراکی: ۱ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۲۵ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۹۰۵ دلار / افزایش ۱۱۷ درصدی در وزن و ۲۵۹ درصدی در ارزش.

کنجاله سویا: ۱ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۳۵۰ تن به ارزش ۹۸۳ میلیون و ۹۴ هزار و ۶۴۷ دلار / افزایش ۸۸ درصدی در وزن و ۱۵۱ درصدی در ارزش.

دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی: ۱۳ هزار و ۸۴۴ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۴۷۵ میلیون و ۹۰ هزار و ۱۶۰ دلار / افزایش ۳۴ درصدی در وزن و ارزش.

طرح ساماندهی صنعت خودرو مجدد به مجلس بازگشت

شورای نگهبان مجددا با مصوبه مجلس در خصوص آزادسازی واردات خودرو مخالفت کرد. به گزارش ایسنا، شورای نگهبان با استناد به نامه رئیس هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام مجددا طرح ساماندهی صنعت خودرو را مغایر با سیاست های کلی نظام دانسته و آن را به مجلس بازگردانده است.  در نامه شورای نگهبان به رئیس مجلس شورای اسلامی، آمده است که طرح ساماندهی صنعت خودرو که  با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و ششم آبان ماه یک هزار و چهارصد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و باتوجه به اصلاحات به عمل آمده به شرح زیر اعلام نطر می گردد: با توجه به نامه شماره ۱۰۱۳۴۲/۰۱۰۱ مورخ۱۴۰۰/۸/۲۶ رئیس هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نطام، که عینا به پیوست ارسال می گردد خصوص مغایرت این مصوبه با سیاست های کلی نظام، مصوبه در موارد مذکور نامه مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.  تصویر نامه  رئیس هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام به شورای نگهبان:


طرح ساماندهی صنعت خودرو مجدد به مجلس بازگشت

طلای سیاه گران شد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی افزایش قیمت فروش نفت عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی و آمریکایی و ادامه مذاکرات هسته ای ایران و قدرتهای جهانی، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه یک دلار و ۳۹ سنت معادل دو درصد افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژانویه یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۶۷ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید.

عربستان سعودی روز یکشنبه قیمت فروش همه گریدهای نفتی خود در ژانویه که به آسیا و آمریکا صادر می شوند را ۸۰ سنت نسبت به ماه پیش افزایش داد. این افزایش به رغم تصمیم هفته گذشته تولیدکنندگان اوپک پلاس برای ادامه افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه اعلام شده است. قیمتها همچنین پس از این که مذاکرات میان ایران و قدرتهای جهانی برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به نتیجه نرسید و دورنمای افزایش صادرات نفت ایران را نامعلوم کرد، تقویت شدند. مذاکرات قرار است هفته جاری ازسرگرفته شوند.

مالیات بر اصل قیمت طلا حذف می شود

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که از ۱۳ دی ماه و بر اساس قانون مصوب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا، جواهر و پلاتین حذف می شود.

سید نظام الدین موسوی با اشاره به اطلاعیه اتاق اصناف مبنی بر اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه گفت: مجلس شورای اسلامی اوایل سال جاری با اصلاح مفادی از این قانون تغییرات مهمی در آن لحاظ کرد که از جمله می توان به فراهم شدن امکان شناسایی شرکت های کاغذی و معاملات صوری در این قانون اشاره کرد که با الزامی شدن ثبت معاملات در سامانه مودیان انجام خواهد شد. این  گام بزرگی برای شفافیت مالیاتی در این بخش است.  وی با اشاره به تغییر نحوه مالیات طلا در قوانین پیشین گفت: هم اکنون هر فردی طلا، جواهر یا پلاتین خریداری می کند، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که پرداخت می کند شامل وزن این اقلام نیز می شود. یعنی اگر هراندازه قطعه طلایی که خریداری می کند سنگین تر باشد، مالیات بیشتری هم شامل می شود اما با اجرای قانون جدید که از ۱۳ دی ماه خواهد بود، دیگر مالیات از وزن این کالاها دریافت نمی شود و خریدار فقط ۹ درصد مالیات بر اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده را پرداخت خواهد کرد که هزینه های خرید این اقلام را کاهش می دهد.  موسوی همچنین با اشاره به گنجاندن شرایط فروش نسیه در اخذ مالیات گفت: براساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده؛ پیمانکاران و فعالان اقتصادی که به صورت نسیه با مشتریان  کار می کنند پس از اینکه در سامانه مودیان نحوه دریافت وجه معامله خود را ثبت و ضبط می کنند می توانند مالیات آن معامله را پس از دریافت اقساط آن از مشتری پرداخت کنند درحالی که تا کنون چنین نبوده است.

قیمت دلار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد؟

مجله سرشناس اکونومیست در ارزیابی شاخص های کلان اقتصادی ایران برای سال های آینده (تا سال ۲۰۲۶) پیش بینی کرده است که قیمت دلار آمریکا در یک کاهش ممتد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. این مجله معروف معتقد است که توافق محدودی بر سر برنامه هسته ای ایران در مذاکرات وین انجام خواهد شد و پس از آن شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی در بازار خواهیم بود، به طوری که دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار ۵۰۰ تومان خواهد رسید. اکونومیست پیش بینی کرده است که قیمت دلار در سال آینده میلادی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود و در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد.
رئیس جمهور: تورم کنترل شده و رو به کاهش رفته است/ خبر خوش مالیاتی برای واحد‌های تولیدی/ طرح ساماندهی صنعت خودرو مجدد به مجلس بازگشت/ واکنش همتی به توقف چاپ پول در دولت/ قیمت دلار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد؟