الهیار ترکمن گفت: پیشنهاد ما این است که ۵۰ هزار نفر در هر دو شکل دانشجومعلمی و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، جذب کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره روند جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در حرفه معلمی اظهار کرد: در قالب ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان دو اقدام برای سال ۱۴۰۰ در دستور کار داریم، نخست بخشی از مجوز‌های ما در سال گذشته به طور کامل استفاده نشد و حدود ۱۰ هزار نفر است و در اولین آزمون استخدامی که احتمالا خردادماه توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود این ۱۰ هزار مجوز را اعلام می‌کنیم، دوم مجوز سال ۱۴۰۰ است و شامل دو بخش جذب از طریق کنکور برای پذیرش در دوره چهار ساله دانشجومعلمی و هم جذب از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است.

او ادامه داد: نیاز‌های خود را به سازمان اداری استخدامی اعلام کرده ایم و در دست بررسی و صدور مجوز است و پیشنهاد ما این است که بر اساس نیازی که آموزش و پرورش دارد، ۵۰ هزار نفر در هر دو شکل هم دانشجومعلمی و هم ماده ۲۸ است داشته باشیم.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که آیا تا سال ۱۴۰۲ طبق وعده وزیر مشکل عدم توازن و تناسب نیروی انسانی حل می‌شود، گفت: قسمت عمده نیاز به نیروی انسانی در آموزش و پرورش ناشی از خروج نیرو به علت بازنشستگی بود که با توجه به سیاست‌های استخدامی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ رخ داد و در سال‌های اخیر عمده مشمولین بازنشستگی در این چندسال بودند که از سال ۱۴۰۲ مشمولین بازنشستگی ما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش این صحبت وزیر به دو دلیل محقق خواهد شد، اول کاهش شیب بازنشستگی در آموزش و پرورش و دوم آنکه با استفاده از سازوکار‌هایی که اتخاذ کردیم و اشکال مختلفی که برای تامین نیرو داریم نیاز به نیرو طوری خواهد شد که در ورودی و خروجی تعادلی ایجاد خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه از آن زمان آزمون استخدامی آموزش و پرورش به چه صورت خواهد بود، گفت: نیاز آموزش و پرورش در دو طیف است؛ نخست نیاز به نیروی آموزشی که معلمان عمدتا از این طریق جذب می‌شوند و دوم جذب نیرو در مشاغل تخصصی مانند مشاور، سرپرست کارگاه، مربی بهداشت از این حیث است و درست است که نیاز آموزش و پرورش در بخش آموزشی ممکن است تعدیل شود، اما در سایر مشاغل تخصصی همچنان برقرار نیاز وجود دارد.

او اضافه کرد: البته مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم روش‌های جذب نیرو را تایید کرده و در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پرداخت حق التدریس معلمان براساس کارکرد آن‌ها تمام و کمال پرداخت می‌شود

الهیار ترکمن درباره روند پرداخت حق التدریس معلمان گفت: با توجه به کارکرد معلمان باید پرداختی‌ها را انجام می‌دادیم و قطعا در برنامه آموزش و پرورش نیست که علی رغم کارکرد معلمان پرداخت آن‌ها را تعویق یا به عدم پرداخت بکشاند.

او ادامه داد: در حال جمع آوری اطلاعات از استان‌ها هستیم که به تفکیک ارائه کنند و مبنای کار قرار بگیرد. بعد از جمع بندی اطلاعات و تایید کارکرد معلمان هرچه از حق التدریس سال‌های گذشته باقی مانده باشد پرداخت می‌شود. همانطور که قول داده بودیم ۱۵ روز شهریور را بپردازیم این دوماه را هم حتما در دستورکار قرار خواهیم داد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش هنوز حدود ۹ استان اطلاعات را به ما اعلام نکرده اند که منتظر آن هستیم. این پرداختی بر اساس کارکرد معلمان انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهیم حقی از آن‌ها تضییع شود.

به گفته الهیار ترکمن در پاسخی بر پرسش دیگری که برخی معتقدند رتبه بندی فعلی تفاوت چندانی با دوره قبل ندارد، آیا تایید می‌کنید یا خیر بیام کرد: خیر تایید نمی‌کنم، رتبه بندی که در مجلس در دست بررسی است وجه تمایز مشخصی دارد. اعلام کردیم تمام اتفاقاتی که تحت عنوان رتبه بندی در سال‌های قبل افتاده به قوت خود باقی است و ضرایب ناشی از رتبه بندی که قرار است تصویب شود بر روی آن‌ها اعمال می‌شود و نه در داخل آن. یعنی تمام امتیازات قبلی به قوت خود باقی است و امتیازات جدیدی شکل میگیرد که تفاوت را ایجاد می‌کند. تایید نمیکنیم که نسبت به کار‌های قبلی بی اثر است.

او تاکید کرد: آنچه به عنوان قانون از مجلس خارج می‌شود قانون چندوجهی است که هم جنبه‌های معیشتی را مدنظر قرار داده و هم جنبه‌های کیفی و ارتقای روش‌های یاددهی یادگیری، برای دستیابی به خودانگیزگی معلمان در فرآیند تدریس امتیازات مالی و غیرمالی را پیش بینی کرده ایم. او درباره زمان اجرای رتبه بندی معلمان تصریح کرد: خیلی دنبال این بودیم که در هفته معلم اعلام کنیم، اما هم فرایند تصویبش در دولت به عنوان لایحه و هم اعلام وصولش در مجلس با کمی تاخیر مواجه شد. نمایندگان اقبال زیادی دارند که زودتر به سرانجام برسانند، اما هرزمانی که این قانون تصویب و ابلاغ شود با توجه به پیش بینی منابع مالی، تاریخ اعمالش از اول فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود و مابه التفاوت ماه‌هایی که پرداخت نشده به مشمولان پرداخت می‌شود.

الهیار ترکمن درباره سرنوشت کارنامه سبز‌ها بیان کرد: کار‌های آموزش و پرورش کف خیابان مدیریت و برنامه ریزی نمی‌شود ما به عنوان یک دستگاه اجرایی موظف به اجرای قانون هستیم. تجمع و پیگیری‌های این چنینی نمی‌تواند در تفسیر قانون اثرگذار باشد. اگر افراد حقوق مکتسبه‌ای دارند یا آمادگی پذیرش حرفه معلمی را دارند حتما در برنامه ریزی‌های خود منظر قرار می‌دهیم.

او اضافه کرد: طوری نیست که بی تفاوت باشیم و عده‌ای بخواهند با تجمع اعمال فشار کنند و به خواسته‌های صنفی خود برسند. به عنوان دستگاه اجرایی موظف به اجرای قانون و عمل در چارچوب سهمیه‌هایی که به ما داده می‌شود هستیم و طوری نیست که اختیار مبسوطی داشته باشیم و عده‌ای تجمع کنند و بگوییم، چون اختیار داریم این کار را انجام می‌دهیم.

الهیار ترکمن بیان کرد: وظیفه ما شناسایی بهترین‌ها برای حرفه معلمی است، دستگاه اشتغال نیستیم و باید بهترین‌ها را برای حرفه معلمی انتخاب کنیم. تجمع را تایید نمیکنم که بتواند در شکل گیری خواسته‌های افرادی موثر باشد ما در چارچوب قانون عمل می‌کنیم.

انتهای پیام