در ششمین دوره انتخابات شورای شهر شیراز هم دوباره شاهد ظهور و اعلام حضور برخی از این ائتلاف‌ها و لیست‌های انتخاباتی بودیم. بر اساس آمار غیررسمی بیش از 40 لیست از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در این دوره از انتخابات شیراز اعلام حضور کردند.

اختصاصی آینه فارس؛ رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شیراز، و انتشار فهرست‌های انتخاباتی از سوی تشکل‌ها و نیز اقوام مختلف، برای راهیابی افراد شایسته به این پارلمان محلی، چهره این شهر را در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد دگرگون کرده بود.

نکته حائز اهمیت اینکه در ششمین دوره انتخابات شورای شهر شیراز بیش از دوره های قبل شاهد ظهور و اعلام حضور برخی از این ائتلاف‌ها و لیست‌های انتخاباتی بودیم. بر اساس آمار غیررسمی بیش از ۴۰ لیست از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در این دوره از انتخابات شیراز اعلام حضور کردند.

چیزی که در نگاه نخست مشخص بود اینکه بیشتر این لیست‌ها و بانیان این ائتلاف‌ها، نگاهی تخصصی به مقوله شهر و مدیریت شهری ندارند و تنها در صدد معامله با افرادی که احتمال رأی آوری بالایی دارند، هستند.

اغلب این ائتلاف‌ها برای توسعه شهری، هیچ برنامه مشخصی  را به مردم ارائه نکردند.

اینک نگاهی داریم به برخی از این ائتلاف‌ها. پس از بررسی و کنکاش در رسانه‌های مختلف فضای مجازی و ستادهای تبلیغاتی، به نزدیک ۳۰ لیست انتخاباتی اصلی دسترسی پیدا کردیم . با این توضیح که برخی از افراد حقیقی و حتی فروشگاه ها و مراکز عرضه کالا و خدمات هم برای خود لیستی ارائه کرده بودند که با توجه به جنبه تبلیغات تجاری بودن آنها از این لیست ها صرف نظر کردیم.

 

اینکه این لیست‌ها از کجا مجوز تائید گرفته و مرام نامه تشکیل شان چیست خود مهم‌ترین سئوال و شبهه رسانه‌ها و مردم رای دهنده می تواند باشد.

 

لیست های قارچی

  بررسی جدول ائتلاف ها نشان می دهد که هیچ یک از این ائتلاف ها که طول عمر یک یا دو هفته ای داشته اند موفق نشده اند حتی یک نفر از اعضای مورد حمایت خود را به شورای شهر شیراز هدایت کنند! این امر گویای این موضوع تکراری است که همچنان مردم شیراز به لیست های قارچ گونه رای نمی دهند! و اعتمادی به این ائتلاف های یک شبه ندارند.

   نکته دیگر در بحث لیست ائتلاف ها این است که معمولاً احزاب و تشکل های سیاسی قدیمی و سابقه دار کشور که معمولا منتسب به دو جناح معروف اصولگرایان و اصلاحات هستند در هر دوره اقدام به انتشار لیست کاندیداهای مورد حمایت خود می کنند که در هر دوره هم با نامی متفاوت وارد کارزار انتخاباتی می شوند. در این دوره جبهه اصلاحات برخلاف دوره قبلی که لیست موفقی را برای شورای شهر پنجم ارائه کرده بود سکوت پیشه کرد و لیستی منتشر نکرد. در نقطه مقابل جبهه اصولگرایان در این دوره با نام «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» لیستی را منتشر کرد که توانست ۱۰ کرسی شورای شهر شیراز را از آن خود کند.

نقطه جالب توجه این است که لیست های دیگری هم از سوی اشخاص حقیقی و بعضا با اسم هایی نزدیک به «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» منتشر کردند که حنایشان بین مردم رنگی نداشت.

  یکی دیگر از عجایب این دوره از انتخابات، ارائه لیست های محله ای، شهرستانی در شیراز بود. به عنوان مثال: محلاتی مانند: بالاکفت و اسحاق بیگ و … اقدام به ارائه لیست های انتخاباتی کردند. همانند آنچه که در مراسم ترحیم یک نفر، افراد و ارگان های مختلف اعلامیه های جداگانه می دهند! هرچند این کار مشترک به خودی خود دارای ارزش است اما باید در نظر داشت که نگاه تک بعدی و یک محوری و جزء نگر به موضوع کلانی به نام «شهر» به بیراهه ختم خواهد شد.

 

در کنار این لیست های محله ای، لیست های شهرستانی و قومیتی هم جالب توجه بود. فسایی های مقیم شیراز و عشایر ها و زنان هم لیست های جداگانه منتشر کردند!

به هر حال، انتخابات ششم شورای شهر هم با همه خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش به پایان رسید و پارلمان شهری شیراز منتخبین و مستاجران خود را برای ۴ سال دیگر شناخت.

انتظار می‌رود با توجه به رویکرد نزدیک فکری اکثریت اعضای این شورا، شاهد تحول جدی در مدیریت شهری باشیم و انتظار همه شهروندان این است که در همه انتخابات دیگر، لیست‌های ائتلافی معتبر، ریشه‌دار و با برنامه‌هایی روشن وارد انتخابات شده و مردم به جای رای دادن به چهره‌ها و نام‌ها و فامیل‌ها، به برنامه‌ها و ائتلاف‌ها رای دهند که نماد حاکمیت دموکراسی واقعی در جامعه است.