طبق وعده مسئولان امروز ۳۰ آذر سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌ها به حساب مشمولان واریز خواهد شود. در این مطلب به ۸ پرسش مهم سهامداران در مورد واریز سود سهام عدالت پاسخ داده شده است

به گزارش آینه فارس، پس از کش و قوس‌ها و وعده‌های بسیار بالاخره مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از پرداخت سود سهام عدالت از روز چهارشنبه (۳۰ آذرماه) به صورت علی‌الحساب خبر داد.

مجید عشقی با اشاره به افزایش دو برابری سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، اظهار کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از بامداد فردا (چهارشنبه ۳۰ آذرماه جاری) به حساب بیش از ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار نفر از سهامدار عدالت سود علی‌الحساب پرداخت خواهد کرد.

سال گذشته کل سود سهامداران سهام عدالت در ۲۱ اسفند پرداخت شد، اما امسال این سود در دو مرحله پراخت می‌شود.

واریز سود از چه زمانی آغاز شده است؟
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی، اطلاعات سهامداران عدالت را امروز (سه‌شنبه) در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داد تا واریز سود این گروه از سهامداران از بامداد فردا (چهارشنبه) آغاز شود.

چرا مبلغ واریزی برای برخی متفاوت است؟
محمد باغستانی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در زمینه میزان واریز سود سهام عدالت به افراد مشمول گفت: سهامدارانی که پرتفوی سهام ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت می‌کنند. به عبارتی علت اختلاف در مبلغ واریزی سود سهام عدالت افراد تفاوت ارزش پرتفوی آنهاست.

این سود برای چه کسانی واریز خواهد شد؟
مجید عشقی گفت: سهامداران عدالت برای دریافت سود، حتما باید اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده باشند. تاکنون حدود ۴۴ میلیون نفر اطلاعات خود را تکمیل کرده و حدود ۱.۵ میلیون نفر از سهامداران عدالت اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل نکرده‌اند، که امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.

چرا با وجود ثبت نام در سامانه سجام سود واریز نشد؟
حسین قشمی، مدیر پرداخت سود سپرده گذاری مرکزی نیز در خصوص چرایی عدم واریز سود برای برخی مشمولان بیان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وجوه، سود سهام عدالت را از طریق شبکه بانکی به حساب سهامداران واریز می‌کند و در صورت وجود هر گونه اشکال در حساب شبای افراد، مبلغ واریز شده برگشت خورده و تا زمانی که حساب مذکور اصلاح نشود هیچ‌گونه کنترلی بر روی واریز موفق آن در دست ما نیست.

وی اضافه کرد: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود سود به حساب سهامداران سهام عدالت واریز نشود.

آیا ۳۰ آذر واریز‌ها برای همه مشمولان انجام خواهد شد؟
در پاسخ به این سئوال مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی اظهار کرد: واریز سود از طریق ۱۹ بانک شروع می‌شود که واریز سود‌ها حدودا ۲۴ ساعت در شبکه بانکی زمان خواهد برد.

در نتیجه اگر خانواری هنوز سودی دریافت نکرده به این دلیل است که در صف انتظار دریافت سود قرار دارد و احتمالا این سود ظرف روز آینده به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

برای دریافت سود به کجا باید مراجعه کرد؟
افراد باید توجه داشته باشند که سود سهام عدالت همیشه به صورت سجامی واریز می‌شود و نیاز به مراجعه به هیچ سامانه و یا مکان خاصی نیست.

برای دریافت سود سهام عدالت سال‌های قبل چه کاری باید انجام داد؟
صاحبان سهام عدالت که تاکنون سود سهام عدالت سال‌های گذشته را دریافت نکرده‌اند، با مراجعه به نشانی‌های sejam.ir یا sahamedalat.ir نسبت به ثبت نام و احراز هویت در این سامانه اقدام کنند تا سود سهام عدالت خود را دریافت کنند.

مورد دیگر این که مرکز تماس سپرده‌گذاری مرکزی با شماره ۱۵۶۹ آماده پاسخگویی به سئوالات سهامداران است.

افراد باید توجه داشته باشند که سود سهام عدالت همیشه به صورت سجامی واریز می‌شود و نیاز به مراجعه به هیچ سامانه و یا مکان خاصی نیست.

چه کسانی منتظر واریز سود سهام نباشند؟
جاماندگان و وراث نباید ظرف این چند روز منتظر واریز سود سهام عدالت باشند. چون اگرچه دولت وعده داده به ۳.۵ میلیون نفر جامانده، سهام عدالت بدهد، اما روند پرداخت سهام عدالت به این گروه هنوز طی نشده و این افراد همچنان مشمول سهام عدالت نشده‌اند و باید منتظر باشند. چراکه بر اساس وعده‌ها تا پایان سال مشمول دریافت سهام می‌شوند. وراث متوفیان هم جزو همین گروه هستند