رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: این شهرستان به دلیل وجود فرودگاه بین المللی و با حضور بیش از ۲۳ هزار تبعه افغانی و همسایگی با استان‌های در معرض خطر کرونایی همواره با شکنندگی‌ها و موج‌های سنگینی مواجه بوده، اما توانسته‌ایم شرایط را به خوبی مدیریت کنیم

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، بهزاد رضایی رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: تاکنون ۶۹۷ نفر از کادر بهداشت و درمان علوم پزشکی لارستان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند که از این تعداد، ۴۹۳ نفر از لارستان و بقیه از خنج و اوز بودند و البته یک مورد هم فوتی (مرحوم دکتر زینلی دندان پزشک) ثبت شده است.

او افزود: اگر چه از وضعیت بحرانی موج پنجم کرونایی عبور کرده ایم، اما خطر بازگشت به وضعیت بغرنج همچنان در صورت کمترین لغزش، عادی‌انگاری‌ها و سبک شمردن‌ها و عدم رعایت اصول بهداشتی وجود دارد.

دکتر رضایی ادامه داد: هم اینک میزان مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز مرجع کرونایی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و بیمارستان‌ها و کادر درمان تا حدودی از زیر فشار سخت و بحران روز‌های بیمناک کرونایی در پیک پنجم و ظرف یک ماه گذشته خارج شده اند.

این مقام مسئول در دانشگاه تعداد موارد مثبت به کووید در ۲۴ ساعت گذشته را ۹ مورد اعلام کرد و ادامه داد: شمار قربانیان ناشی از ویروس کرونا در سه شهرستان زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان تا به امروز (۱۲ شهریور ۱۴۰۰) نیز ۳۱۷ نفر بوده است.

او ادامه داد: تعداد تخت‌های موجود در بیمارستان‌های مرجع کرونایی در این سه شهرستان افزون بر ۷۰۰ تخت است که با توجه به زیرساخت‌های موجود با مشکلی در زمینه کمبود تخت‌های بیمارستانی و یا نیاز به بیمارستان‌های صحرایی و استفاده از سالن‌ها در خارج از محدوده دانشکده و حوزه‌های درمان پیدا نکردیم.

او گفت: شهرستان لارستان به دلیل برخی موقعیت‌های خاص همچون وجود فرودگاه بین المللی و یا حضور بیش از ۲۳ هزار تبعه افغانی و همسایگی و قرابت‌های عاطفی و نزدیکی با استان‌های در معرض خطر کرونایی همواره با شکنندگی‌ها و موج‌های سنگینی مواجه بوده، اما توانستیم شرایط را به خوبی مدیریت کنیم.

رضایی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اساسی حتی از سوی وزارت بهداشت در خصوص فرودگاه بین المللی و مسافران خارجی بوده که این مهم نیز به خوبی مدیریت شد و این فرودگاه در سال ۹۹ و طی سه مرحله رتبه نخست را بین همه فرودگاه‌های کشور به لحاظ رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی کسب کرد.

او تصریح کرد: میانگین تزریق واکسن در همه گروه‌های مختلف سنی در شهرستان‌های لارستان، خنج و اوز هم اینک حدود ۴۶ درصد است که البته این میزان در گروه سنی بالای ۸۰ ساله‌ها تا بالای ۷۰ درصد گزارش شده است.

رضایی ادامه داد: استقبال مردم در شهرستان‌های لارستان، خنج و اوز همچون برخی مناطق دیگر کشور از تزریق واکسن چندان رضایت بخش نبوده و حرف و حدیث‌های ضد و نقیض در فضای مجازی و بین افکار عمومی نسبت به بروز عوارض ناشی از تزریق واکسن‌ها اعم از ایرانی و یا خارجی در این زمینه موثر بوده است.

او گفت: بر اساس بررسی‌ها در زمینه مبتلایان، بستری‌ها و حتی فوت شدگان ناشی از کرونا در سویه‌های مختلف آن همواره تزریق و دریافت واکسن تاثیر قابل ملاحظه‌ای در روند کاهش سیر بیماری داشته و افرادی که واکسن تزریق کرده اند از هر نوع آن، به نسبت کسانی که با عدم دریافت واکسن مواجه بوده اند تفاوت بسیار فاحشی وجود داشته است.

رضایی اضافه کرد: بسیاری از گروه‌های هدف از جمله افراد بالای ۴۰ سال، رانندگان حمل و نقل عمومی، نیرو‌های خدماتی در شهرداری ها، آتش نشانی و دستگاه‌های خدمات رسان، انتقال خون، خبرنگاران و اصحاب رسانه، فرهنگیان و اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه‌ها واکسینه شده اند.

رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان بیان کرد: هم اینک ظرفیت تزریق واکسن در شهرستان لارستان روزانه بالای ۲ هزار دُز است که در صورت پیشتیبانی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و افزایش میزان تحویل واکسن، آمادگی روزانه تا دو برابر این رقم را هم خواهیم داشت.

انتهای پیام/