نمکی گفت: مشکلات نقل و انتقال ارز برای تامین واکسن کرونا در حال گره‌گشایی است و به زودی واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: تهیه واکسن کرونا تحت تاثیر فشارهای ناجوانمردانه آمریکایی ها و مشکلات در نقل و انتقال پول قرار داشت که خوشبختانه مشکلات در حال گره گشایی است و به این ترتیب به زودی واکسن وارداتی کرونا برای تزریق در گروه های آسیب پذیر وارد کشور خواهد شد.

وی افزود: همچنین با کار گسترده انجام شده در داخل کشور، واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در خدمت مردم عزیز خواهد بود و در نشست آتی گزارش آن را به مردم ارائه خواهم داد.

نمکی ضمن قدردانی از همکاری سازمان بسیج، وزارتخانه های کشور، راه، ارتباطات و گردشگری و همچنین سازمان های غیردولتی، ناجا، نیروهای مسلح و همچنین مردم در این طرح محله محور شهید سلیمانی گفت: طرح شهید سلیمانی دستاوردهای خوبی داشته است و امیدواریم که میزان مشارکت و همدلی مردم افزایش یابد و در رابطه با هر خانه یک پایگاه سلامت، سفیران سلامت واقعی را در این دوره تکمیل کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ما در گذشته مرگ حدود ۵۰۰ نفر را داشتیم که داغ سینه سوزی بود و به دنبال اقدامات انجام شده امروز مرگهای زیر ۳۰۰ نفر را تجربه می کنیم هر چند که هنوز هم روزهای غم انگیزی بوده و مرگ هر شهروند در هر جای دنیا ملال انگیز است و امروز هم بیش از ۲۹۰ خانواده را در کشورمان داغدار دیدیم.

کاهش ۳۰ درصدی تخت های کرونا

نمکی با اشاره به دستاورد طرح شهید سلیمانی بیان کرد: اولین دستاوردمان کاهش ورودی بیمارستان هاست و شاهد کاهش ۳۰ درصدی تخت های کرونا هستیم و این نفس کشی برای همکارانم در بیمارستان هاست.

وزیر بهداشت گفت: در مجموع به دنبال تلاش شبانه روزی بهورزان، کادر بهداشتی و درمانی، علوم آزمایشگاهی و دست اندرکاران سلامت تعداد تست های کرونا امروز به ۷۰ هزار رسید و در روزهای آینده به ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار خواهد رسید و به این ترتیب بیماریابی بییشتری را تجربه می کنیم و به دلیل تشخیص زودرس، بیماران بدحال کمتری روانه بیمارستاها می شوند و مرگ و میرها نیز کاهش خواهد داشت. بنابر برآوردهای بین‌الملی امروز باید مرگ بالای ۱۱۰۰ را تجربه می کردیم که خوشبختانه به دنبال اقدامات انجام شده میزان مرگ و میرها به زیر ۳۰۰ رسیده است و و ان شاالله به سمت ۲۰۰ و پایین تر حرکت خواهد کرد.

نمکی گفت: با تست‌های سریع بیماران بدحال کمتری به بیمارستان ها می رسند و بر اساس پیش بینی های بین المللی ما مرگ بالای ۱۱۰۰ را باید تجربه می کردیم.

۳۴ شهر در وضعیت قرمز کرونایی هستند

نمکی بیان کرد: امروز به ۳۴ شهر قرمز و ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان زرد رسیده‌ایم؛ در یکم آذر ماه کشور قرمز رنگ بود و در ۱۱ آذر شهرهای قرمز کمتر و نارنجی بیشتر شد و امیدواریم روند خروج رنگ قرمز از نقشه را بیشتر شاهد باشیم.

وزیر بهداشت گفت: به کمک دکتر شریفی در دانشگاه شریف و تیمشان  در IT امکاناتی را فراهم کردیم که بر اساس آن می توانیم روی نقشه کلیک کنیم و وضعیت کرونایی هر شهرستان و استان را به صورت مجزا رصد کنیم؛ به عنوان مثال در استان گلستان آق قلا یا کرمان شهر راور قرمز هستند و این فناوری به ما کمک می کند که برای هر شهر جداگانه تصمیم گیری و اعمال محدودیت کنیم.

نمکی بیان کرد: بزرگترین اضطراب ما عادی انگاری است و با سفید شدن شهرها خطر عادی انگاری بیشتر می شود و این در حالی است که چاره ای جز رعایت فاصله گذاری اجتماعی نداریم.

هوای شمال کشور مه آلود از کووید ۱۹ است

وزیر بهداشت با اشاره  به وضعیت بیماری در استانهای شمالی کشور گفت: روزی به همکاران عرض می کردم گرفتاری ما در استانهای شمالی معطوف خواهد شد به جمعیت روستانشین. امروز متاسفانه روستاهای پاک، گرفتار شدند. به عنوان مثال اکثر روستاهای ترکمن نشین در گلستان و همچنین روستاهای مازندران به خصوص در ارتفاعات که قبل پاک بودند، گرفتار شدند.

وی افزود:‌ در گیلان هم گرفتاریهایی داریم. در مجموع هوای زنجیره سرسبز شمال کشور مه آلود از ویروس کووید ۱۹است. برخی از استانها نظیر سیستان در سیستان و بلوچستان می توانند از رفت و آمدها به استانهای شمالی، متاثر شوند و باید در این زمینه مراقبت شود.

نمکی درباره وضعیت استانهای جنوبی با توجه به  آبگرفتگی ها در برخی از شهرهای جنوبی گفت: در این استانها نیز باید مراقبت شود در فرونشت آبی که به فاضلاب آلوده است، بیماریهای روده ای مهار شود؛ همانند آنچه که سال گذشته شاهد آن بودیم و تردید ندارم امسال هم مانند سال گذشته این قابلیت را نشان خواهیم داد. بعد از آن هم بحث کووید و توجه به تهویه هوای منازل است که لازم است توجه شود.

انتهای پیام/