هنوز سیل فروردین ۹۸ از خاطر مردم فارس فراموش نشده بود که دوباره سیل داغ بر دل مردم استان گذاشت و حالا سیلی ازانتقادات از نحوه پیش‌بینی تا اقدام، روانه مسئولان امر شده است.

بارش باران تابستانه جمعه ۳۱ تیر حوزه شهرستان نی ریز استان فارس به وقوع پیوست و باعث شد تا در مدت زمان کوتاهی سیلابی بزرگ رودخانه رودبال را در هم نوردد.

سیلابی که روانه رودخانه رودبال در منطقه امامزاده سلطان شهباز استهبان یکی از مناطق تفریحی و گردشگری این شهرستان شد، ۲۲ نفر از هموطنان استان فارسی اهل شهرستانهای داراب، استهبان و نی ریز را به کام مرگ فرو برد و سرنوشت یک نفر هنوز نامعلوم است.

انگار باید هر از چند سالی یک بار سیل داغی بر دل این مردمان استان فارس بگذارد. هنوز سیل فروردین سال ۹۸ دروازه قرآن شیراز در اذهان پاک نشده بود تا این بار سیل داغ جدیدی بر دل مردم این استان بگذارد.

آخر هفته بود و مثل همیشه جمعی از مردم تن خسته از یک هفته تلاش مداوم برای گذران زندگی، رهسپار منطقه تفریحی امامزاده سلطان شهباز شده بودند تا خستگی در کنند.
همه چیز خوب بود، بزرگ و کوچک در حاشیه رودخانه سکنی گزیده بودند، بچه‌ها آب بازی می‌کردند، بزرگترها مشغول گفتگو، برخی هم هیجانات درونیشان را با بازی‌های مختلف در حاشیه رودخانه مثل تیوب سواری تخلیه می‌کردند.

آفتاب تابستانی در آن هوای فره بخش منطقه امامزاده سلطان شهباز خبر از مساعد بودن هوا می‌داد. تا اینکه هیاهوی مردم به پا خواست، از گوشه و کنار فریاد سیل به گوش می‌رسید.

داغ سیل بر دل مردم  فارس/ بازهم غافلگیری!

جوان موتور سوار با فریاد همگان را هشدار می‌داد که سیل در راه است، اما عده‌ای به او توجهی نکردند و عده‌ای نیز هشدارش را جدی گرفتند و از آب‌ها فرار کردند.

تابش مستقیم آفتاب و اعلام وقوع سیل باعث شد تا خیلی‌ها این واقعه را جدی نگیرند. اما کسی تَوهم نزده بود، سیل ویرانگر فرصت فرار را به کسی نداد و مسافران تن خسته از یک هفته کاری را با خود برد و خودروها را همچون سیل ویرانگر دروازه قرآن شیراز به قعر آب‌های زیر دست سد بزرگ رودبال کشید.

واقعه‌ای که با پرسش‌های زیادی همراه شده حالااذهان عمومی در پی پاسخ به این سوال است که مگر از سوی هواشناسی و ستاد مدیریت بحران اعلام وضعیت بارش نشده بوده است.

فرماندار استهبان: هواشناسی هشدار جدی از سیل نداده بود

فرماندار استهبان در این رابطه اظهار کرد: متأسفانه سازمان هواشناسی آن طور که باید هشداری برای وقوع سیل نداده بود و فقط اعلام رگبار و بارش پراکنده بصورت کلی داده بود.

یوسف کارگر آمار کشته هارا ۲۲ نفر و مفقودی‌ها را ۱ نفر اعلام کرد.

وی در ارتباط با خسارتهای وارده به بخش کشاورزی این شهرستان بر اثر سیل دیروز بیان داشت: خسارتها هنوز برآورد نشده و تمرکز ما بروی یافتن اجساد بوده اما به منازل مسکونی هیچ آسیبی نرسیده چون‌بارش در این منطقه اتفاق نیفتاده و یک ساعت با این منطقه فاصله داشته است‌.

مدیریت بحران: هواشناسی اطلاعیه نداده بود / ‏‬هواشناسی: چهارشنبه اعلام شده بود

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس نیز با حضور در برنامه تلویزیونی از عدم ارسال اطلاعیه هواشناسی به این استان گفت و ضیائیان از هواشناسی کشور در شبکه خبر از ارسال اطلاعیه وقوع سیلاب در منطقه یاد شده در ظهر روز چهارشنبه خبر داد.

اما آنچه که مشهود است، اطلاع رسانی در خصوص بارشها کافی نبوده و به همین جهت مردم احساس خطر نکردند.

بارش شدید بارانی که طغیان رودخانه رودبال آرزوهای ۲۱ نفر از هم استانی‌هایمان را در لابه لای گل و لای آب‌های خروشان سیل مدفون کرد.

طبق اعلام مسئولان استان فارس از سوی مدیرکل هواشناسی استان فارس روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه سال جاری اعلام شده بود که با توجه به نقشه‌های هواشناسی بتدریج در استان به ویژه در مناطق جنوبی احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعد و برق در بعد از ظهرها پیش بینی می‌شود، اما هیچ‌گونه تأکیدی بر بارش‌های سیل آسیا نشده بود.

معاون عمرانی استاندار: اطلاعیه‌ها از وقوع سیل سخنی نگفته بود / ‏‬هشدار دادیم مردم جدی نگرفتند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در سخنانی در گفتگو با خبرنگار مهر، از پیش بینی وقوع بارش پراکنده باران در جنوب شرق استان سخن گفت و اظهار کرد: در اطلاعیه هواشناسی کشور وضعیت به گونه‌ای نبود که مردم احساس خطر کنند.

محمود رضایی بیان داشت: از طریق فرمانداری و بخشداری مرکزی استهبان هشدار داده شده بود و حتی دهیاران در منطقه حضور داشتند و اطلاع رسانی می‌کردند اما متأسفانه تعداد زیادی از این جمعیت به هشدارها توجه نکردند و این حوادث تلخ رقم خورد.

داغ سیل بر دل مردم  فارس/ بازهم غافلگیری!

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس نیز دلیل طغیان این رودخانه را عرض کم‌آن و حجم زیاد و دبی بالای آب عنوان کرد و گفت: همین مساله باعث شد تا حجم آب بالا بیاید و خودروها و گردشگران را با خود ببرد.

بارش‌های تابستانه ای که روستاهای امام زاده سلطان شهباز، باغ شاد، دهویه، بخنو، درب قعله، انجیرک علیا و سفلا، آب بند، بردنو و مهدی آباد از روز گذشته درگیر کرد.

در همین راستا نماینده مردم شهرستانهای نیریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت این واقعه تلخ به هم میهنان استان فارسی و خانواده‌های جانباختگان این حادثه تلخ در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: متأسفانه بارش‌های موسمی که در تابستان اتفاق می‌افتد نیاز به اطلاع رسانی دقیق‌تر و بهتری داشت تا جلوی این فاجعه گرفته شود.

اطلاع رسانی متولیان کافی نبود

فرهاد طهماسبی تصریح کرد: سازمان هواشناسی و نهادهای متولی متأسفانه اطلاع رسانی درستی انجام ندادند و در روز تعطیلی که مردم شهرستانهای داراب، استهبان و نی ریز طبق روال همیشگی خود پایان هفته را برای گذراندن تعطیلی خود به این منطقه آمده بودند، سوگوار کرد.

نماینده مردم‌شهرستانهای نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق روال همیشگی مردم این مناطق برای گذران تعطیل به اطراف رودخانه دائمی جهت تفریح استراحت آمده بودند، یاد آور شد: اطراف بستر رودخانه که در ایام پر آبی مردم در زیر درختان به استراحت می‌پردازند معمولاً خشک و جایگاه مردم برای نشستن به زیر درختان است.

داغ سیل بر دل مردم  فارس/ بازهم غافلگیری!

طهماسبی با ذکر این نکته که بارش‌ها در محل استقرار مردم و حوالی رودخانه نبوده، ابراز کرد: بارش‌ها در این منطقه حتی به یک‌میلیمتر هم نرسیده و هوا کاملاً آفتابی بوده اما این حجم از سیلاب بر اثر بارندگی در بالادست و در حوزه آبریز رودخانه رودبال استهبان در شهرستان نی ریز بوده که در منطقه پهنابه اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: بارندگی با شدت‌بسیار زیاد و متمرکز در حوزه پهنابه نی ریز صورت گرفت و سیلابهای حوزه آبریز بصورت تجمعی به هم‌پیوسته و به رودخانه دائمی رودبال سریز شدند.

این نماینده مجلس بیان داشت: خانواده‌ها غافل از این موضوع که آب با چه حجمی در مسیر حرکت می‌کند، تعداد زیادی ازآنان از مسیر آب بنا به دلایلی خارج نشدند و فریادهای دهیاران را جدی نگرفتند.

طهماسبی ادامه داد: برخی از افراد حاضر در مسیر سیلاب نیز هشدارها را جدی گرفتند و سریعاً از آب خارج شدند.

او ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ای جانباختگان و مصدومان حادثه سیلاب استهبان اعلام کرد: این حادثه به جز ۲۲ کشته و یک نفر مفقودی مصدومین زیادی داشت که به بیمارستان‌های شهرستانهای داراب، استهبان و نی ریز منتقل شده‌اند.

طهماسبی گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده چندین نفر از مصدومان دچار ضربه مغزی، سکته قلبی و مغزی شده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دو نفر از مصدومان در بیمارستان شهدای سلامت شهرستان نی ریز در نوبت عمل جمجمه هستند و یک نفر نیز در بیمارستان امام خمینی استهبان اماده اعزام به مرکز استان بود که تا این لحظه حتماً اعزام شده است.

وی افزود: افراد زیاد دیگری نیز آسیب‌های زیادی دیده‌اند و بیمارستان‌های هر سه شهرستان داراب، استهبان و نی ریز در حالت آماده باش هستند.

داغ سیل بر دل مردم  فارس/ بازهم غافلگیری!

طهماسبی ضمن قدردانی از حضور و تلاش‌های عوامل امدادی، اداری و بسیج از ساعات اولیه این حادثه، عنوان کرد: فرماندار و بخشدار استهبان در اولین لحظات در منطقه حضور یافتند و تیم‌های امداد و نجات تشکیل و بسیجیان سه شهرستان داراب، استهبان و نی ریز حضور چشگیری در صحنه دارند.

هشدارهای هواشناسی خطر را گوشزد نمی‌کرد

نماینده مردم شهرستان نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس با تاکید بر اینکه اطلاعیه سازمان هواشناسی برای این رخداد ناکافی بوده است، اذعان‌کرد: آنچه که از روز پنج شنبه از سوی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ورود این سامانه به جنوب غرب کشور اعلام شده بود حاکی از وضعیت احتمال بارش، رگبار و رعد و برق بود، اما به دلیل حجم اعلام، هشدار به قدری نبود که مردم را حساس کند.

مردم به هشدار دهیار توجه نکردند / اقدامات کافی نبود

او با ذکر این نکته که فرمانداری و بخشداری دهیاران را مأمور کرده بودند تا اطلاع رسانی کنند، اظهار کرد: دهیاران حتی در مسیر حرکت به مردم اطلاع می‌دادند و تعداد زیادی از خانواده‌ها به سرعت از مسیر سیلاب خارج شدند اما متأسفانه برخی از مردم نیزاز آب خارج نشدند و بعضاً کلیپ‌هایی وجود دارد که دهیاران به مردم هشدار می‌دادند ولی مردم با بی توجهی و احساس خطر نکردن جانشان را از دست دادند.

طهماسبی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی شده بود اما کافی نبود، اعلام کرد: طبق اعلام هواشناسی این بارش‌ها بصورت کلی برای بخش گسترده و وسیعی از مناطق کشور دیروز اعلام شده بود اما یک نقطه خاصی را اعلام نکرده بودند تا پیشگیری بیشتری صورت بگیرد.

حالا آمار کشته‌های حادثه سیلاب استهبان فارس باعث شده است تا حساسیت سازمانهای کشوری بر انگیزد و در همین راستا رئیس سازمان بازرسی کل کشور با صدور دستوری، به بازرس کل فارس مأموریت داده که با حضور در مناطق سیل زده استهبان، ابعاد مختلف حادثه و روند امدادرسانی را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد.

بازرسی فارس: قصورها دستگاه‌ها بررسی و اعلام می‌شود

خدائیان ضمن تسلیت به خانواده جان باختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومین، با صدور دستوری به کاظم اکرمی بازرس کل استان فارس، به وی مأموریت داد با حضور در مناطق سیل زده، ابعاد و زوایای مختلف حادثه و روند امدادرسانی به سیل زدگان را مورد نظارت جدی و دقیق قرار دهد و در صورت وجود قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها، مراتب را جهت رسیدگی‌های بعدی گزارش کند.

در این رابطه رئیس منطقه ۳ سازمان و بازرس کل استان فارس گفت: چنانچه وقوع قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها، باشد مراتب برای رسیدگی‌های بعدی منعکس خواهد شد.

کاظم اکرمی در حاشیه بازدید از منطقه وقوع سیل رودبال ضمن تسلیت به خانواده جان باختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومان، با اشاره به دستور رئیس سازمان بازرسی گفت: با توجه به مأموریت دکتر خدائیان مبنی بر حضور در مناطق سیل زده و تسلیت به خانواده جان باختگان، ابعاد و زوایای مختلف حادثه و روند امدادرسانی به سیل زدگان و مصدومان مورد نظارت دقیق قرار گرفت.

وی ادامه داد: در صورت وقوع قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها، مراتب برای رسیدگی‌های بعدی منعکس خواهد شد.

در عین حال با دستور رئیس کل دادگستری استان فارس کارگروه ویژه مرکب از دستگاه‌های اجرایی و اداره کل بازرسی استان جهت بررسی ابعاد مختلف حادثه سیل استهبان تشکیل شد./ مهر