چند شبی است که خرس‌های گرسنه و وحشی شبانه به روستای حاجی‌آباد شهرستان مرودشت حمله می‌کنند و آسایش اهالی روستا را بر هم زده‌اند

چند شبی است که چند قلاده خرس گرسنه و وحشی، خواب را از چشم مردم به‌ویژه کشاورزان روستای حاجی‌آباد مرودشت را گرفته‌اند و در بین آنها رعب و وحشت ایجاد کرده‌اند.

خرس‌های قد و نیم قد به روستا حمله‌ور می‌شوند!
محمد کشاورز، یکی از اهالی روستا با اشاره به اینکه خرس‌های گرسنه و وحشی به روستای حاجی‌آباد مرودشت هجوم آورده‌اند و تاکنون با تخریب درب و دیوارهای منازل، تعداد زیادی از مرغ و خروس‌های ساکنان روستا را خورده‌اند ، گفت : اکنون زمان آبیاری مزارع می باشد که به علت حضور خرس‌ها در منطقه کشاورزان از ترس و وحشت، آبیاری را به‌روز موکول می‌کنند.

هجوم شبانه خرس‌های وحشی به روستای حاجی‌آباد مرودشت/ تلاش برای زنده‌گیری خرس‌ها

تلاش برای زنده‌گیری خرس‌ها
محمد زمان سلطانی رئیس اداره محیط‌ زیست مرودشت با اشاره به اینکه دو قلاده خرس نر و ماده همراه با دو توله از زیستگاه خودشان از کوه خرسی به کوه‌های اطراف روستای حاجی‌آباد و هشتیجان رفته‌اند، گفت: خشکسالی ، نبود پوشش گیاهی مناسب و کمبود آب و غذا در ارتفاعات، موجب شده خرس‌ها به روستاها حمله کنند.

او گفت: این اداره با همکاری اداره کل محیط‌زیست فارس، اقدام به پایش شبانه طی چندین شب و استفاده از تور و باکس زنده گیری در محل جهت گرفتن خرس‌ها و انتقال آن به محل مناسب کرده است.

سلطانی گفت: این اداره اقدام به تهیه باکس بزرگ‌تر و تجهیز اکیپ‌ها به تفنگ بیهوشی برای زنده گیری کرده که هجوم مردم در محل استقرار و هیجانات ایجاد شده، در کار اکیپ زنده گیری خلل ایجاد نموده است.

رئیس اداره محیط‌ زیست مرودشت گفت: این اداره برای زنده گیری و انتقال حیوان‌های وحشی به‌ صورت مستمر تا گرفتن نتیجه اقدام می کند.

او گفت: تامین غذا که در دستور کار نیست چون حیوانات تنبل می‌شوند، اما پس از نصب آبشخورها به جای بهره مندی حیوانات وحشی، حیوانات اهلی که برای چرا به ارتفاعات برده می‌شوند، از این آبشخورها استفاده می‌کنند.

سلطانی گفت: همین اقدام عامل انتقال بیماری بین حیوانات اهلی و وحشی، و شکار کبک از سوی شکارچیان می شود.

دبیر کارگروه حفاظت از محیط زیست شهرستان مرودشت گفت: به محض زنده گیری خرس ها، آن ها به زیستگاه خودشان در محدوده تنگ خشک مرودشت انتقال داده می شوند.

کوه‌های گرمه، کامفیروز، دشتک ، کندازی، نقش رستم و منطقه شکار ممنوع کوه خرسی، زیستگاه خرس های قهوه ای هستند.