هاجری گفت: اگر سه منطقه، مرکز پیاده، هوابرد و ارتش سوم سابق به خارج از شهر شیراز انتقال یابند، سرانه فضای سبز عمومی شهر دو برابر می شود.

آینه فارس: محمد رضا هاجری عضو شورای اسلامی شهر شیراز  یکشنبه ۲۹/۳/۱۴۰۱ در نطق پیش از دستور خود گفت:

خداوند متعال را شاکریم فرصت داد دردوران نظام مقدس جمهوری اسلامی، امامین انقلاب و سربلندی جبهه مقاومت اسلامی بتوانیم به مردم خوب و شریف شهر شیراز در مدیریت شهری خدمت کنیم.
از باب وظیفه و تکلیف، مواردی را با هدف چابک سازی، کارآمدی و آفت زدایی از مدیریت شهری تذکر می دهم.
۱- با توجه به خدمات شیراز به شهر صدرا و تبدیل شهر صدرا به خوابگاه شاغلین در شیراز و وجود مؤسسات بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، بیمارستان جهانی پیوند اعضا و بیمارستان بزرگ سوانح سوختگی که جملگی به نام شیراز می باشند و مطالبه و علاقه ساکنین صدرا،مسئولان، پیگیری و کمک کنند تا شهر صدرا بعنوان منطقه ویژه شهرداری شیراز لحاظ، به تمامی مشکلات و حرف و حدیث ها پایان داده شود. نیازسنجی های این درخواست را همراه نظرخواهی از ساکنین، می توان راستی آزمایی و تثبیت نمود
۲- با توجه به گسترش بنگاه های مشاور املاک که از حالت طبیعی خارج شده، دلّالی را رونق داده، بالا و پایین آوردن قیمت های زمین و مسکن، گرانی های نجومی زمین و ملک را بدنبال داشته، لازم است دستگاه های نظارتی، گسترش بنگاه های مشاور املاک را به سطح طبیعی و ضروری بازگردانند. هر ۲۵۰ واحد مسکونی یک بنگاه مشاور املاک زیاد است.
ضرورت و نیاز کشور، تمرکز روی تولید می باشد نه دلّالی. از فلکه قصرالدشت شیراز تا فلکه معلم، بیش از ۴۰ بنگاه معاملاتی و مشاور املاک، کارچاق کنی می کنند، این رویه عادی نیست؟!.
خبرنگاران عزیز از نزدیک گزارش تهیه نموده، که چگونه در یک خیابان با فاصله کوتاه بیش از ۴۰ بنگاه معاملاتی و مشاور املاک مستقر و مجوز گرفته اند، آنهم با درآمدهای نجومی؟!. تعدیل، کنترل و نظارت برآنها می تواند در ایجاد تعادل، عقلانیت و عدالت در تعیین قیمت های زمین و ملک اثر گذار باشد.
۳- با توجه به فشارهای اقتصادی به مردم که همه مسئولان در تلاش هستند آن را کاهش داده به حالت طبیعی بازگردانند و دشمنان را ناکام بگذارند. از عزیزان و بزرگواران شورا و شهرداری درخواست دارم بخشودگی ۳۵ درصدی عوارض ساختمانی در شیراز تا پایان سال تمدید تا گرهی از مشکلات فروبسته مردم را باز، خدمت بی منت و آسان و ارزان به مردم می بایست حالت عمومی پیدا کرده،نهادینه گردد تا رضایت مردم خوب شهرمان را بدنبال داشته باشد.
۴- بستر سازی برای تفریح، تفرج، شادی و ورزش عمومی مردم از وظایف مدیریت شهری است که در شیراز در حال گسترش است و مورد استفاده و استقبال قرار می گیرد. در این میان، کسانی که تمایل به سبک زندگی غربی و عمل به نسخه شب نشینی کافه های پاریس، لندن، کالیفرنیا و… دارند سعی دارند همان نسخه ها را برای شیراز ترویج دهند.خیابان موسیقی،خیابان غذا، خیابان آرایش و پیرایش (نمایش مدلینگ)،زیست شبانه و… بسته های ذیل نسخه ۲۰۳۰ سازمان استعماری یونسکو، به منظور به استحاله کشاندن و بی هویت کردن سبک زندگی اسلامی – ایرانی در صحنه دست و پا می زند.؟! بی بصیرتها دانسته و ندانسته در زمینی بازی می کنند که نسخه های غربی، آنرا طراحی کرده اند استحکام، انسجام، پیوند و گرمی دورهمی خانواده ها را هدف قرارداده تا نهاد خانواده را به فروپاشی بکشانند.
سحرخیزی، کار و تلاش که شادابی زندگی جمعی را بدنبال دارد، هدف قرارداده اند، ۱۲ میلیون دختر و پسر مجردکه بعضا از سن مناسب ازدواج آنها گذشته، اولویت اولشان فرصت شغلی است. باید با گسترش بسترهای تولید کوچک و بزرگ، برای آنها شغل ایجاد کرد. تا عزت، نشاط و سرزندگی آنها حفظ و امید به آینده روشن پیدا کنند، باید بر دست و بازوی کسانی که برای فرصت شغلی جوانان تلاش می کنند، بوسه افتخار زد، با خیابانگردی و خیابان بازی جوانان، کام آنها شیرین نمی شود. بهتر است بر حسرت آنها با تعریف از شهرهای فانتزی، آکواریومی و ویترینی نیافزایند.
کار که پیدا کنند، مسکن ملی و ازدواج تحقق می یابد، خانواده تشکیل و بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های موجود برطرف می شود.
۵- تمامی دستگاه های خدمات رسان شهرداری به ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری لازم و ضروری است، اکثریت امکانات و بسترهای خود را برای خدمات رسانی ارزان و آسان به جوانان و نوجوانان محلات در تابستان بسیج نموده، فعالیت های خود را در شمال شهر متمرکز نکنند، به محلات محروم و مستضعفی بروند که ولی نعمت ما بوده و هستند. شهرداری در زمینه خدمات رسانی بحمدالله جلودار است. سعی کنند با گسترش خدمات در محلات، جلوداری خود را عادلانه و بدون تبعیض، حفظ و صیانت نموده تا جوانان و نوجوانان محروم، امیدوارانه از آن بهره ببرند.
۶- در خبرها آمده بود ۶۱ هکتار پادگان های نظامی «دوشان تپه» و «مهمات سازی تهران» تا پایان سال، از داخل شهر تهران خارج و این ۶۱ هکتار تبدیل به بوستان و خیابان می شود. پیش تر در مشهد با انتقال لشکر خراسان این اتفاق افتاده بود. امیدواریم دست راستشان زیر سر شیراز باشد.؟! در تهران و مشهد، رکن ومحور انتقالات وزارت راه و شهرسازی و شخص مهندس رستم قاسمی بوده که بحمد الله “فارسی” می توان از ظرفیت ایشان بهره برد.
اگر سه منطقه، مرکز پیاده، هوابرد و ارتش سوم سابق به خارج از شهر شیراز انتقال یابند، سرانه فضای سبز عمومی شهر دو برابر می شود.
این کار و انتقال بزرگ، عزم ملی و همت محلی می طلبد که آن را مشاهده نمی کنیم. مگر آنکه مطالبه گسترده مردمی در فضای همدلانه، همگرایانه، رگ و احساس عزم ملی و همت محلی را بجنباند، تا شاید بتوان کاری کارستان کرد.
نقش مهندس رستم قاسمی که لازم است به شیراز دعوت شود،مجمع نمایندگان فارس بویژه شیراز و صدای واحد مدیریت استانی و شهری در این حرکت بزرگ بعنوان ابر طرح بی تأثیر نخواهد بود.
این پیشنهاد مصداق “نشستیم و گفتیم و برخاستیم نشود”. پیگیری، لازم دارد. شورا و شهرداری می بایست از مسیرهای مناسب آن را کلید زده تا درب باغ سبز به روی شهر و مردم گشوده گردد.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

محمد رضا هاجری