مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان نظام مهندسی،نقشه‌های مقام‌سازی ارائه شده از طرف مالک هتل آسمان مورد تأیید قرار نگرفت و این نقشه‌ها تا این مرحله به منزله مقام‌سازی نهایی قابل قبول نیست.

امیر حسین جمشیدی جمعه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها و مباحث ما در رابطه با هتل نیمه کاره آسمان این بود که این هتل پس از آتش‌سوزی سال ۹۸، ایمنی سازه‌ای را از دست داده و نیاز به مقام‌سازی دارد؛ لذا کارگروه ویژه برای پیگیری این موضوع تشکیل و مقرر شد این هتل شرایط لازم را برای مقام‌سازی فراهم کند.

مدیرکل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس ادامه داد: مالک بدون هماهنگی با سازمان نظام مهندسی و شهرداری اقدام به انجام مقام‌سازی کرده بود؛ بنابراین در چند ماه اخیر جلسات متعددی برگزار و مالک ملزم شد که نقشه‌های مقام‌سازی را برای تأیید به سازمان نظام مهندسی ارائه دهد.

جمشیدی با بیان اینکه نقشه‌های مقام‌سازی ارائه شده از طرف مالک هتل آسمان مورد تأیید قرار نگرفته است، گفت: طبق گزارش سازمان مهندسی نقشه‌های ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این هتل مورد تأیید قرار نگرفته است و این نقشه‌ها تا این مرحله به منزله مقام‌سازی نهایی قابل قبول نیست.

مدیرکل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس اظهار داشت: تا زمانی که مقاومت ساختمان تأیید نشود از ادامه یافتن روند عملیات ساخت این هتل جلوگیری خواهد شد.

وی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با شناسایی ساختمان‌های ناایمن در شیراز گفت: کارگروهی با عنوان کارگروه «شناسایی و پایش ساختمان‌های ناایمن» تشکیل و اقداماتی در سه مرحله برای این کارگروه تعریف شده است؛ در مرحله نخست بایستی بحث شناسایی ساختمان‌های ناایمن دنبال شود.

جمشیدی با بیان اینکه بحث پایش ساختمان‌های ناایمن در مرحله شناسایی قرار دارد، گفت: مرحله شناسایی که قرار بوده تا پایان مهرماه به نتیجه برسد هنوز به صورت کامل به اتمام نرسیده است.

وی هدف از تشکیل کارگروه پایش ساختمان‌های ناایمن را شناسایی ساختمان‌های ناایمن، پرخطر و ناپایدار در برابر آتش سوزی، زلزله و فرونشست و همچنین اتخاذ راهکارهای قانونی در رفع خطر و پایدارسازی ساختمان های شناسایی شده؛ عنوان کرد و گفت: بخشی از این کار برعهده سازمان آتش‌نشانی است و بخشی هم وظیفه شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.

جمشیدی اظهار داشت: سازمان آتش‌نشانی کار شناسایی ساختمان‌ها را به پایان رسانده و قرار است اطلاعات و گزارش در این زمینه را تا هفته آینده ارائه کند؛ شهرداری و نظام مهندسی هم هنوز در حال شناسایی هستند و اطلاعات تکمیل شده هنوز ارائه نشده است.

وی به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم پس از شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر، شهرداری مکلف است در خصوص استفاده و بهره‌برداری از ساختمان ناایمن هشدارهای لازم را به‌صورت رسمی و با تعیین مهلت مقرر برای رفع خطر به مالک ابلاغ کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: در مرحله سوم هم مالک یا شهرداری باید اقدام به مقاوم‌سازی ساختمان کند؛ در حقیقت پس از پایان مهلت تعیین‌شده و عدم اقدام مالک به رفع خطر، شهرداری باید با هماهنگی مراجع قضائی برای جلوگیری از فعالیت و بهره‌برداری از این قبیل ساختمان‌ها اقدام کند. همچنین شهرداری باید اقدامات مربوط به مقاوم سازی این ساختمان‌ها را انجام دهد و در نهایت هزینه صرف شده را از مالک دریافت کند.

وی عنوان کرد: این قوانین مربوط به ساختمان‌های قدیمی است؛ در خصوص ساختمان‌های جدید که در حال ساخت هستند نیز می‌توان گفت که در اکثر این ساختمان‌ها نکات مربوط به ایمنی سازه‌ای رعایت می‌شود. در واقع در ساختمان‌های جدید به دلیل انجام نظارت و نقشه محاسباتی دقیقی که تهیه می‌شود کمتر شاهد ناپایداری سازه‌ای هستیم.

مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در خصوص سخنان فرماندار شیراز که به شناسایی ۱۰۰۰ سازه ناایمن در شیراز اشاره کرده است، گفت: شهرداری اخیرأ آماری ارائه کرده و تمام ساختمان‌های که هنوز پایان کارشان صادر نشده را در این آمار آورده است؛ اما از نظر ما همه ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند ناایمن نیستند و باید این شناسایی به صورت دقیق‌تری انجام شود.

مطرح شدن بحث ناایمن‌ بودن هتل آسمان

فروریختن سازه متروپل در ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در آبادان موجب شد که موضوع ناایمن بودن ساختمان هتل آسمان شیراز به عنوان سازه‌ای که شباهت‌های بسیاری به متروپل دارد در صدر اخبار رسانه‌ها قرار بگیرد. ساخت این هتل مرتفع که به دلیل قرارگیری‌اش در منظر بصری ارگ کریمخان زند همواره به عنوان یک مکان بحث برانگیز در شیراز شناخته می‌شود در سالیان گذشته نیز مورد انتقاد برخی از مسئولان قرار گرفته است.
یکی از این انتقادها به هتل آسمان،‌ سلب کردن موقعیت ثبت جهانی مجموعه آثار زندیه به واسطه نقض منظر بصری ارگ کریمخان زند است. آخرین اظهارنظر در این باره از زبان معاون استانداری فارس را اینجا بخوانید.

از ماجرای کلنگ زنی تا تخریب بخشی از ساختمان به دلیل تجاوز به حریم پیاده‌رو
برخی معتقدند کلنگ احداث این ساختمان از سال ۱۳۸۰ به زمین خورده است اما مالک این هتل معتقد است پروانه ساختمانی توسط شهرداری منطقه یک در تاریخ سوم اسفندماه ۱۳۸۱ صادر شده  و شروع عملیات احداث از سال ۱۳۸۴ بوده است.
با این حال در روز ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، علیرضا پاک فطرت که در آن زمان سکان شهرداری شیراز را به دست داشت و بارها انتقاد خود را نسبت به ساخت این بنا اعلام کرده بود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت : احداث هتل آسمان، بزرگترین تخلف در تاریخ فعالیت شهرداری در این شهر محسوب می‌شود و تخریب یک طبقه از این بنا، مشکل پیش آمده برای ارگ کریمخانی را رفع نخواهد کرد.
به گفته وی هتل آسمان سال ۸۰ و زمانی که اسکلت ۶ طبقه از آن احداث شده بود، به واسطه تجاوز به حریم پیاده‌رو با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ مواجه شد که مالک را ملزم می‌کرد در زمان تجدید بنا عقب‌نشینی را اعمال کند.
در آن زمان شهرداری با استناد به اینکه ارتفاع هتل پس از ساخت از آنچه در پروانه آمده، تجاوز کرده است حکم تخریب ساختمان را به مالک اعلام و عملیات تخریب را آغاز کرد.

قرار گرفتن نام هتل آسمان در لیست ساختمان‌های ناایمن
با این حال ساخت این هتل متوقف نشد و با وجود اینکه موضوع خطرساز بودن این ساختمان در طول این سال‌ها همواره مورد توجه بوده است اما در حال حاضر این بنا با ۱۶ طبقه و ۶۴ متر ارتفاع، هفتمین بنای مرتفع شیراز به شمار می‌رود.
پس از فرو ریختن بُرج‌های دوقلوی متروپل در آبادان، بار دیگر بحث ناایمن بودن این هتل به صورت‌ جدی‌تری  دنبال شد.
در روز هشتم خردادماه ۱۴۰۱ و در حالی که ۶ روز از زمان رخداد غم‌انگیز ساختمان متروپل می‌گذشت غلامعلی ترابی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که جلسه این کمیسیون در رابطه با ساختمان‌های ناایمن شیراز برگزار شده است و وضعیت ایمنی هتل آسمان که به واسطه آتش‌سوزی سال ۹۸ در لیست ساختمان‌های ناایمن شیراز قرار دارد در کمیسیون ۱۰۰ در حال بررسی و رسیدگی است و اگر نیاز به تخریب باشد این کار انجام خواهد شد.
افسانه خواست خدایی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همان روز و در صحن علنی شورا به خطر آفرین بودن این هتل اشاره کرد و گفت: این ماجرا نه نماد تخلف مالک بلکه نماد تخلف مسئولان وقت است امروز حدوداً بیست سال است که از زمان مجوز اولیه هتل آسمان می‌گذرد هتلی که پایه و بنیادش بر اساس تخلف و چالش بنا شد و سرمایه‌گذار آن معتقد است که با امضای همه مسئولان وقت مجوزات لازم مجموعه را با این ارتفاع و شرایط گرفته‌است.
وی ادامه داد: در نهایت این مجوزهای شهرداری بود که هتل آسمان را بر پا کرد، امروز حادثه متروپل زنگ خطری برای مدیران شهری به‌جهت عدم رعایت استانداردها در ساخت‌ و ساز و ضرورت هوشیاری همه مسئولان است‌. هتلی که پس‌ از آتش‌سوزی هر لحظه در معرض فروریختن است، آسمان‌خراشی که به دلیل مخدوش کردن جلوه‌های بصری غرب ارگ کریم‌خان زند هیچ جایگاهی در بین گردشگران نخواهد داشت.

طرح مشکلات ساختمان هتل آسمان به فضای مجازی محدود نشود
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس هم در ۸ خردادماه ۱۴۰۱، در مراسم تجهیز بخشی از نیروهای هنگ‌ امداد طبیعت با هدف مدیریت و مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و منابع طبیعی استان عنوان کرد که اظهارنظرها درباره سازه هتل آسمان و تخلفات احتمالی در این خصوص به فضای مجازی محدود نشود و هر کسی که در این زمینه ادعایی دارد شکایت خود را در دستگاه قضا ثبت کند.”ایرنا”