بارش‌های سیل آسای اخیر به آثار تاریخی لارستان خسارت زد

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس ، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان گفت: بارش‌های سیل آسای دی ماه امسال افزون بر ۳۰ میلیارد ریال به آثار تاریخی این شهرستان خسارت وارد کرد.
محمدابراهیم کیان افزود: بیشترین میزان خسارات به آثار تاریخی در شهر‌های لار، بنارویه و بیرم این شهرستان بوده است.
وی تصریح کرد: بارش‌های سیل آسای دی ماه ۱۴۰۰ به بازار تاریخی قیصریه، باغ نشاط، دهن شیرقنبر بیگی و مسجد صاحب الزمان در شهر لار و همچنین قلعه شاه نشین بنارویه و اثر تاریخی گوه بیرم و چند پل تاریخی این شهرستان خسارت زده است.
کیان ادامه داد: بارش‌های اخیر بخشی از قلعه شاه نشین بنارویه را تخریب کرد و به تل تاریخی بیرم با قدمت بالای هفت هزار ساله هم خسارت وارد کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان گفت: بارش‌های سنگین همچنین باعث ریزش بخشی از سقف مسجدصاحب الزمان لار و تخریب و ریزش بخش‌هایی ازبازار تاریخی قیصریه این شهر شده است.
قلعه اژد‌ها پیکر (دژ اشکانی- ساسانی)، مقبره مادر نادرشاه، بازار قیصریه، کاروان سرا‌های نو و گلشن و باغ نشاط نیز از جمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار است که دست طبیعت و دخالت‌های انسانی و البته بی مهری و نبود اعتبار لازم، این بنا‌های تاریخی را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

لارستان بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که تاکنون ۲۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است