در حالی که برخی معاندان و مخالفان و یا عناصر منتقد و منفیگرای داخلی سعی دارند انتخابات ۱۴۰۰ را نوعی ناکامی و شکست سیاسی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی معرفی و جلوه دهند، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، آن را حماسه نامیده و تأکید کردهاند «در این انتخابات به معنی واقعی کلمه مردم حماسه […]
در حالی که برخی معاندان و مخالفان و یا عناصر منتقد و منفیگرای داخلی سعی دارند انتخابات ۱۴۰۰ را نوعی ناکامی و شکست سیاسی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی معرفی و جلوه دهند، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، آن را حماسه نامیده و تأکید کردهاند «در این انتخابات به معنی واقعی کلمه مردم حماسه آفریدند.»
حال با توجه به میزان مشارکت حدود ۴۹ درصدی مردم و تعداد قابل توجه آرای باطله در این انتخابات، با چه منطقی، رهبر انقلاب اسلامی آن را حماسه نامیده و تأکید دارند که این توصیف از روی حق و انصاف نیز میباشد.
در ادبیات جاری جامعه ما حماسه به کاری افتخارآفرین گفته میشود که با شجاعت و دلاوری انجام شده و برای دوستان تحسینآمیز و برای دشمنان شگفتیساز به حساب میآید.
با نظر به این تعریف و لحاظ موارد ذیل است که میتوان منطق رهبری را برای حماسه نامیدن انتخابات ۱۴۰۰ فهم نمود.
۲- این میزان مشارکت مردم در انتخابات در شرایطی به ثبت رسیده که فشار حداکثری دشمن در تحریمهای ظالمانه با هدف جدایی مردم از حاکمیت و دلسردسازی آنان از همراهی و همکاری با نظام، برای ایجاد شرایط اعتراضی و یا قهر با حاکمیت کفایت داشته و در بسیاری از کشورها میتواند منجر به شورش علیه حاکمیت شود، اما مردم مشارکت سیاسی و رأی را برگزیده و ایثارگرانه پای صندوق آمده و به نامزدی رأی دادهاند که از خط ایستادگی و مقاومت دفاع کرده و هرگونه سازش با تحریمکنندگان را نفی کرده است.
۳- این میزان مشارکت و رأی در انتخابات در حالی به ثبت رسیده که انباشتی از مشکلات و مسائل اقتصادی و اجتماعی، اعم از تورم و گرانی، بیکاری و تبعیض و فساد موجب نارضایتی و دلخوری مردم شده و با اینکه مردم هیچ عرصه دیگری غیر از انتخابات و یا راهپیماییهای روز قدس و ۲۲ بهمن را برای کنشگری و اعلام نارضایتی خود، پیشرو ندارند، اما با مشارکت و کنش ایثارگرانه دفاع از آرمانها و ارزشهای دینی و انقلابی خود را به تسویه حساب سیاسی ترجیح دادند.
۴- این مشارکت پرشور مردمی در انتخابات در شرایطی به منصه ظهور رسید که بیگانگان و نیروهای مخالف و معاند نظام، فضایی سنگین و مسموم علیه انتخابات و رأی دادن راه انداخته و حتی با بیآبرویی و وقاحت از تهدید نظری و رسانهای عبور کرده و در روز رأیگیری به هتاکی و حتی ضرب و شتم رأیدهندگان رو آورده و به دنبال ایجاد ممانعت از حضور مردم پای صندوقهای رأی و مشارکت انتخاباتی آنان بودند.
برخلاف چنین فضای تهدید و ارعابی، مردم به پای صندوقهای رأی آمده و بیاعتنایی خود را به تهدید و تحقیر نشان داده و شجاعانه پای مشارکت سیاسی و ترجیح آن بر قهر و بیتفاوتی ایستادند.
بنابراین، توهم و رؤیای مخالفان و معاندان برای مشارکت ۲۵ تا ۳۰ درصدی نه تنها محقق نشد، بلکه اگر کرونا وجود نمیداشت، مشارکت مردم به ۶۰ درصد هم میرسید. چرا که مطابق بررسیهای تطبیقی مؤسسه بینالمللی دموکراسی و همکاریهای انتخاباتی (IDEA) روی انتخابات ۱۵ کشور دنیا، پیش و پس از شیوع کرونا، بیانگر این است که کرونا به طور متوسط تأثیری ۴۳/۱۴ درصدی در کاهش مشارکت داشته است؛ بنابراین در شرایطی که عوامل و زمینههای ترس، دلسردی و دلخوری و نارضایتی مردم، میتوانست به کاهش مشارکت و یا قهر آنان با صندوقهای آرا منجر شود، بصیرت سیاسی، دلدادگی به نظام یا دغدغه برای آینده کشور موجب شده ملت شریف و بزرگ ایران اسلامی مشارکت سیاسی را ترجیح داده و حماسه آنان موجب تحسین دوستان و شگفتی دشمنان گردد.
اقدامی که علاوه بر بصیرت، نیازمند شجاعت و دلاوری نیز بوده و لذا حقاً و انصافاً باید آن را یک حماسه بزرگ مردمی نامید که بارها ثابت کردهاند در دلدادگی و پایبندی به ولایت تنها با یاران شجاع، آزاده و دلاور حضرت امام حسین در خلق حماسه نورانی عاشورا قابل مقایسهاند.