رئیس پارک ملی بمو گفت: محیط بانان این پارک، یک قلاده پلنگ ماده به همراه ۲ توله را مشاهده و با تلفن همراه از آن‌ها فیلمبرداری کردند.

محمدعلی سلمان پور رئیس پارک ملی بمو اظهار کرد: محیط بانان پارک ملی بمو پس از گشت شبانه وقتی به منظور ضدعفونی کردن یکی از آبشخور‌ها به آن نزدیک شدند یک قلاده پلنگ ماده به همراه ۲ توله را مشاهده و با تلفن همراه از آن‌ها فیلمبرداری می‌کنند.

پلنگ ایرانی با نام علمی Panthera padus saxicolar بزرگترین گونه از خانواده گربه سانان در ایران است.

این حیوان، دارای جثه‌ای بزرگ، بدن عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن و دست و پایی کوتاه، سطح بدن پوشیده از مو‌های نرم و کوتاه به رنگ کرم نخودی با خال‌های گرد و توخالی شبیه گل است.

به دلیل قابلیت سازگاری بالا، در انواع زیستگاه‌های کوهستانی، استپی، جنگلی و کوه‌های خشک مناطق بیابانی زیست می‌کند. از اکثر پستاندارانی مانند گراز، کل و بز، قوچ و میش تغذیه می‌کند.

این گونه در زمره گونه‌های در خطر انقراض فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN قرار دارد. پارک ملی بمو با داشتن جمعیت مناسبی از علفخواران و ایجاد امنیت، زیستگاه امنی برای گوشتخواران بخصوص پلنگ ایرانی است.

پارک ملی بمو ۴۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است. این پارک همچنین زیستگاه گونه‌های شاخص جانوری از جمله پلنگ، گرگ، گراز، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، روباه معمولی، تشی، سمور سنگی، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی و آهو است. این پارک در شهرستان‌های زرقان و شیراز و در مسیر تخت جمشید واقع شده است.