مدیر جنگ اقتصادی بسیج دانشجویی استان فارس با بیان اینکه فارس از معدود استان‌هایی است که متولیان اقتصادی و صنعتی آن که وضع موجود را رقم زده، بی‌تغییر مانده اند، گفت: تولید در فارس مانند سایر استان‌ها شکوفا نشد و آمارهای مسئولان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد.

محمد تاج‌بخش، در گفتگو با خبرگزاری فارس پیرامون تحقق شعار سال در بعد استانی، با بیان اینکه همین طور که انتظار می رفت و با توجه به واقعیت هایی که از کف جامعه احصا می‌شد، شعار سال، شعار اقتصادی بود. گفت: از سال ۸۹ و همزمان با اوج گرفتن جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی سابقه  انتخاب شعار سال با موضوع اقتصادی وجود داشته است. اما در سال های اخیر بیشترین موضوعی که دهکهای پایین یا به فرموده حضرت امام مستضعفین را تحت تأثیر قرار داده، بحث تورم است که رهبر انقلاب با اشراف بر واقعیت های جامعه و آمارهای اقتصادی این سال را به نام «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری کردند.

وی با تأکید بر اینکه ایشان در همان عبارتی که بیان کردند، راهکار کلان و پاسخ سریع مهار تورم را همان رشد تولید معرفی کردند، گفت: کارشناسان اقتصادی بر این واقف هستند برای مهار تورم حتما باید در تولید رشد اتفاق بیفتد که این اتفاق باعث رشد اقتصادی هم خواهد شد و اینها لازم و ملزوم یکدیگرند.

دولت باید بتواند این مشکلات بانکی که در اثر رکود سال‌های گذشته برای واحد‌های صنعتی ایجاد شد را حل کرده و در بحث سرمایه در گردش و نقدینگی از تولید حمایت کند.

مدیر جنگ اقتصادی بسیج دانشجویی استان فارس موضوع دیگر را هدایت اعتبارات به سمت بخش های مولد نامید و گفت: لازم است هم دولت اقدام موثر داشته باشد، هم مجلس قوانین مالیاتی را به سمتی ببرد که بخش های غیر مولد و سفته بازی ها به تدریج از اقتصاد حذف شوند.

وی ادامه داد: طرح هایی هم وجود دارد که در مجلس سالهاست خاک می خورد و اتفاق خاصی نیفتاده است. مجلس می تواند به سهم خود قدم بردارد.

محمد تاج بخش تصریح کرد: به ویژه در بحث زمین و مسکن به طور مشخص این مسئله را می بینیم.

هزینه ترک فعل مسئولان بالا رود

تاج بخش با اشاره به نقش قوه قضاییه در تحقق شعار سال، فساد اقتصادی را فقط جرم‌های مطرح کنونی ندانست و گفت: دستگاه قضایی کشور سهمی دارد، همانطور که رهبری در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند، هزینه فساد اقتصادی را باید بالا ببریم، فساد اقتصادی فقط این نیست که ارتشا و احتکار اتفاق بیفتد.

حتی ترک فعل هایی هم که مسئولین و مدیران دارند، هزینه ارتکاب آن باید بالا رود و برخوردهایی صورت بگیرد تا اعتماد از دست رفته مردم برگردد.

تعاونی ها حضور مستقیم مردم در اقتصاد است

این فعال دانشجویی در خصوص مسئله حضور مردم در اقتصاد گفت: ما همیشه دو گانه تعاونی ها و بخش خصوصی را مورد بحث قرار داده ایم و‌ برای آن راهبردهایی را طراحی کردیم، اما آن خلأیی که وجود دارد بحث تعاونی هاست.

وی گفت: می‌توان تعاونی ها را حضور مستقیم مردم در اقتصاد تعبیر کرد، یعنی همان محل بحثی که رهبر انقلاب می فرمایند برای حضور مردم در اقتصاد فکر کنید.

وی افزود: تعاونی ها یکی از الگوهایی است که در حال حاضر ایجاد کردنش هزینه ای برای کشور نخواهد داشت و ابزار و ساختارش مهیاست و می توان با تقویت کردن آن به سهم ۲۵ درصد در نظر گرفته برای آن در اقتصاد رسید.

تاج بخش تصریح کرد: اینکه چطور می توان از تورم افسارگسیخته کنونی عبور کرد، چند سیاست اصلی را خود دولت باید در ابعاد کلان دنبال کند از جمله نوسانات ارزی یکی از مهمترین موضوعی است که دولت باید به سراغ آن برود.

این فعال دانشجویی گفت:  کشور ما بسیاری از نهاده‌های اولیه تولید را وارد می کند و با ارزهای خارجی تهیه می شوند و افزایش نرخ ارز قطعا افزایش نهاده های تولید را در پی دارد، در این شرایط تولید کننده مجبور است یا تولید را کاهش دهد یا قیمت محصولات را افزایش دهد که  منجر به تورم می‌شود.

وی موضوع دیگر را مشکلات بانکی دانست که بعضاً برای واحد‌های صنعتی وجود دارد و تصریح کرد:  استان فارس از جمله استان‌هایی است که واحد‌های صنعتی آن بیشترین مشکلات بانکی را دارند‌ و بسیاری از واحدهای بزرگ مقیاس در سالهای گذشته یا تعطیل شده اند یا به حالت نیمه تعطیل فعالیت می کنند.

مدیر جنگ اقتصادی بسیج دانشجویی استان فارس در توضیح برش استانی تحقق شعار سال گفت: یکی از مواردی که وجود دارد نگاه تجربی و سایقگی است که در استان فارس در موضوع واحدهای راکد و نیمه راکد این را در سطح مدیریت کلان اقتصادی استان دیدیم که با این نگاه وارد میدان شدند و حساسیت های تجربی و سلیقگی را در نظر نگرفتند و آمایش استان را در بعضی بخش ها نادیده گرفتند و متاسفانه شاهد آن بودیم که اتفاق مطلوبی که مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گیرد، از آنها دیده نشد به ویژه در آمار سازی هایی که در بحث تولید اتفاق افتاد.

تاج بخش گفت: یک مسئول ممکن است بر اساس تجربه یا سلیقه علمی خود بگیرد که با واقعیات جامعه همخوانی نداشته باشد، مثل واگذاری یک کارخانه به فرد ثروتمندی که اهلیتش از نظر مجموعه اقتصادی استان تایید شود اما جامعه نسبت به حضور فرد ثروتمندی که صنعتگر نیست حساس باشد.

مسئولان وضع موجود در فارس بدون تغییر ماندند 

وی ادامه داد: مورد دوم نبود روحیه جهادی است، کم استانی می‌بینیم که مسئولان ارشد اقتصادی آن در دولت قبل و فعلی کمترین تغییرات را داشته باشند. فارس از معدود استان هایی است که می بینیم مشخصاً دستهایی که متولی بحث های صنعت، دارایی و اقتصادی استان هستند با وجود تغییر دولت بدون تغییر می مانند.

محمد تاج بخش گفت: این ضعف بزرگی است و دلیلش را ما نمی دانیم اما آسیب زیادی می زند، چراکه در دولت قبل شرایط کنونی رقم خورده است و قطعا آینده ما با تداوم حضور مسئولین فعلی همین چیزی است که الان ایجاد شده است‌.

مدیران استان برای کندی نهضت ملی مسکن در فارس راه حل بیابند 

مدیر جنگ اقتصادی بسیج دانشجویی استان فارس به موضوع تولید مسکن اشاره کرد و گفت: وقتی بحث تولید می شود بیشتر نگاه ها به سمت ریز قطعات و کالاهای مصرفی روزمره می رود اما متوجه هستیم که سهم مسکن در سبد خانوار به ویژه در استان هایی مثل تهران و فارس جزو بیشترین بخش است و بیشترین دغدغه تورم در اجاره خانه و خرید مسکن است و این مهم می طلبد مسئولان اقتصادی و راه و شهرسازی استان دنبال راه حل عبور از بن بست کندی حرکت نهضت مسکن در استان باشند.

وی گفت: تعاونی های مسکن در استان فارس هم متاسفانه عملکرد غیر مطلوبی داشتند که باید حتما از مشارکت مردمی استفاده کرد تا گره گشایی از موضوع مسکن شود.

مدیر جنگ اقتصادی بسیج دانشجویی استان فارس تصریح کرد: اگر بخواهیم راهبردی را در نظر بگیریم ابتدا دستگاه اقتصادی دولت در استان فارس باید خود را با واقعیات جامعه مماس کند.

وی افزود: اگر قرار است آمارهای اقتصادی را داشته باشد و نیازهای کف جامعه را احصا کند، باید نخست مستقیم به مطالبات مردمی رجوع کنند و سپس مطالبات مطالبه ‌گران تخصصی و رسانه‌هایی که مطالبات مردم را انجام می دهند و به گوش مسئولان می رسانند، مورد توجه قرار دهند.

آمارها در استان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد

تاج‌بخش گفت: اینکه یک کارشناس چه در سطح کلان و چه استان با یک گزارش غیر واقعی بتواند تصمیم گیری مدیران اقتصادی استان را عوض کند، آسیبش بیشتر از اثر جنگ اقتصادی دشمن بر زندگی مردم است‌؛ چرا که این اعتماد نسبت به مسئولان از بین می رود‌ که ما در استان فارس شاهد این موضوع هستیم، چه در بحث کارخانه‌ها، چه گردشگری، چه کشاورزی، چه تنظیم بازار که متاسفانه آمارها با واقعیات جامعه همخوانی ندارد که نشان می دهد آمارهای غلطی در دست مسئولان است و با همین آمارها برای استان برنامه ریزی می کنند که در نهایت عدم کمک به تولید در پی آن می‌آید.

تولید در استان فارس مانند استان‌های دیگر شکوفا نشد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دو نکته وجود دارد که تولید در استان فارس آنطور که باید مانند استان های دیگر شکوفا نشد، گفت: یکی بحث های زیست محیطی است. در استان فارس میان دستگاههای دولتی که متولی تولید و محیط زیست هستند تعارضاتی وجود  دارد که نتوانند مجوزات لازم را صادر کنند که باید چاره اندیشی شود.

وی مورد دیگر را آمارهای غلط استان دانست و گفت: آمارها شفاف نیستند و نوک پیکان این مطالبه باید به سمت سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد، چون قطعا یک مدیر دولتی برای تصمیم گیری باید رجوع کند به اسناد و آماری که این سازمان در اختیارش قرار می دهد، از طرفی نقش مشاورین مسئولان هم مورد اهمیت است.

تاج بخش تصریح کرد: مسئولان مشاورانی دارند که در حوزه نظریه پردازی آماری دچار خطا باشند یا برای پوشش خلأ های خود آمارهای غیر واقعی ارائه دهند.