رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین در پی انتشار کلیپی از پایین دست سدسلمان شهرستان قیروکارزین و خشکی رودخانه قره آغاج در شبکه های اجتماعی توضیحاتی ارائه داد و گفت:خشکی رودخانه قره آغاج نتیجه مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی های ناپایدار است

به گزارش آینه فارس، مهرزاد جهانپور روز شنبه در پی انتشار کلیپی از پایین دست سد سلمان شهرستان قیر وکارزین و رودخانه قره آغاج در فضای مجازی اظهار داشت: مجموعه عواملی از جمله خشکسالی های اخیر و مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی های ناپایدار در شهرستان قیر و کارزین مثل سایر نقاط استان و ایران، موجب از بین رفتن منابع آب و خشکی سرزمین و رودخانه ها شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین ادامه داد: رودخانه قره آغاج بدلیل عواملی همچون برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی، افزایش چاه های غیر مجاز ، افزایش پمپ های آب در مسیر رودخانه (بیش از ۱۶۰ دستگاه پمپ آب فقط در حوزه شهرستان قیر و کارزین) و رعایت نشدن الگوی کشت در حوضه آبخیز آن توسط کشاورزان و زارعین ، و سایر عوامل به خشکی گراییده است.

جهانپور اضافه کرد: حقابه پیش بینی شده برای رودخانه توسط وزارت نیرو در طراحی و اجرای سد سلمان فارسی ۴۰ میلیون متر مکعب بوده که با پیگیری های این اداره و همکاری مدیریت منابع آب شهرستان تا ۱۵ شهریور در حدود ۳۵ میلیون متر مکعب آن در ماه های خرداد ، تیر و مرداد به همراه حقابه کشاورزان رهاسازی شده که بخشی از آبهای رها شده در زمین نفوذ کرده، مقداری تبخیر شده و باقیمانده آن هم توسط پمپ های کشاورزان و زارعین پایین دست سد سلمان که غالبا هم غیرمجاز هستند از رودخانه قره آغاج برداشت شده است و مانع رسیدن آب به پایین دست قره آغاج می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: این سلسله اتفاقات ، مشکلات عدیده محیط زیستی را ایجاد کرده و در صورت ادامه این روند شاهد عواقب ناخوشایندی در رابطه با منابع آب خواهیم بود.

وی تاکید کرد: با شرایط موجود برداشت آب از بستر رودخانه، اگر حقابه محیط زیست و همچنین حقابه کشاورزان پایین دست سد سلمان به چندین برابر هم افزایش پیدا کند ، باز آب به تمام طول مسیر رودخانه قره آغاج نخواهد رسید.

جهان پور از کلیه کشاورزان فهیم شهرستان درخواست کرد: با رعایت الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری در شهرستان به سازگاری با تغییر اقلیم و تاب آوری اکوسیستم ها کمک کنند.

او همچنین از مسئولان شهرستان خواست به منظور انجام وظایف قانونی خود از برداشتهای غیرمجاز آب در حوضه آبخیز رودخانه و مسیر آن جلوگیری کنند تا از تخریب غیرقابل جبران محیط زیست جلوگیری و در مدیریت پایدار منابع آب مشارکت لازم داشته باشند.

رودخانه قره آغاج یا سکّان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان فارس با طول ۷۰۰ کیلومتر است و از آب آن هم‌اکنون جهت مصارف شرب و کشاورزی استفاده می‌شود. سد سلمان فارسی در حدفاصل شهرستان‌های جهرم، بخش سیمکان و قیروکارزین بر روی این رود بنا شده است.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.