مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اعلام کرد: طبق برنامه، تا شهریورماه ۱۴۰۲ همه نقاط حادثه خیز جاده های استان رفع خطر و پرونده حادثه خیزی این نقاط بسته می‌شود.

 علیرضا راستیار عصر شنبه در جریان نشست «مدیر پاسخگو» در استانداری فارس با اعلام اینکه مهمترین دغدغه ما بحث توسعه راه هاست، گزارشی از عملکرد اداره متبوع خود در حوزه ایمنی راه‌ها و وضعیت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر ارائه داد و گفت: با تحلیل تخصصی تصادفات و ثبت مکانی تصادفات از سال ۹۸ سعی در کاهش حوادث جاده‌ای داریم. به تازگی از ثبت مکانی تصادفات خروجی گرفتیم و قصد داریم با این خروجی قوس‌های بحرانی استان را شناسایی کنیم. با توجه به محدودیت منابع شناسایی نقاط بحرانی کمک می‌کند که برنامه اجرایی ایمن سازی به صورت هدفمند و با اولویت انجام شود.

پرونده نقاط حادثه خیز راه‌های استان را می‌بندیم

این مدیر ادامه داد: از ۱۲۱ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده در استان از ۷۰ نقطه رفع خطر شده و رفع خطر از بقیه نقاط حادثه خیز نیز در دست اجراست و بعضاً تا بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. طبق برنامه ما تا شهریورماه ۱۴۰۲ همه این نقاط رفع خطر خواهد شد و پرونده حادثه خیزی این نقاط بسته می‌شود.

وی با اشاره به تأمین و نگهداری ابنیه مورد نیاز راهداری و پاسگاه‌های پلیس راه و امکانات مورد نیاز پلیس گفت: در این راستا پاسگاه‌هایی در محل‌هایی که قبلاً مشخص شده، احداث شده و شاخص ترین اقدام در این حوزه جابجایی قرارگاه پلیس راه شمال استان است که بزودی انجام خواهد شد.

راستیار همچنین از شناسنامه دار شدن پل‌های استان خبر داد و ابراز داشت: فارس با دارا بودن ۳۵ هزار دستگاه انواع پل مقام نخست کشور را دارد. برای نخستین‌بار سامانه‌ای در کشور تعریف شده تا پل‌های واقع در محورهای مواصلاتی و جاده‌ایی بر روی آن ثبت شود.در حال حاضر ۲۵ هزار ابنیه پل در فارس بر روی این سامانه بارگزاری شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه ایمنی و نگهداری محورهای مواصلاتی استان شاهد یک تغییر رویکرد بوده‌ایم، افزود: در حال حاضر به جای استفاده از پیمانکاران به شیوه امانی و پیمانی کار لکه‌گیری و روکش آسفالت انجام می‌شود که این تغییر رویکرد منجر به افزایش ۵ برابری بازده کاری شده با هزینه‌های موجود شده است. در واقع افزایش کارکرد و استفاده بهینه از منابع مالی نتیجه این تغییر رویکرد بوده است.

راستیار با اعلام اینکه تا پایان شهریورماه امسال فارس در حوزه روکش و لکه‌گیری راه‌های اصلی و روشنایی محورها مقام سوم کشور را داشته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط آب و هوایی تا پایان امسال به رتبه یک کشوری دست یابیم.

راستیار همچنین با اشاره به اینکه کلان‌شهر شیراز به عنوان رتبه سه و کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب برنامه ریزی‌هایی متناسب با اولویت بندی و توجهات ویژه داشته است، گفت: برنامه شعاع بندی ۳۰، ۵۰، ۷۰ کیلومتری لکه‌گیری و روکش اسفالت در ۵ ورودی منتهی به کلانشهر شیراز در حال انجام است که در رینگ اول ۳۰ کیلومتری آن با پیشرفت ۷۰ درصدی قرار داریم. برای راهداری زمستانه هم آماده هستیم وماشین آلات لازم برای باز ماندن راه‌ها به ویژه موقع بارش برف تدارک دیدیم.

او با بیان اینکه حفظ و حراست حرایم راه‌ها و جاده‌ها و نگهداری ابنیه از وظایف ذاتی سازمان حمل و نقل راهداری است، گفت: فارس رتبه ۱کشوری تعداد ابنیه است. در بحث مدیریت بحران، اقدامات متعددی تعریف و پیش بینی شده و ۵۲ راهدارخانه مستقر در سطح استان وظیفه بازنگهداشتن محورهای مواصلاتی را عهده دار هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس افزایش قیمت در حوزه عمرانی را موجب بالارفتن هزینه تمام شده پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: در حال حاصر ۹۰۰ میلیارد تومان قرارداد در حوزه راه‌های روستایی حمل و نقل و مباحث فنی منعقد شده است.

پس از امضای تفاهم نامه راه‌های روستایی فارس طی ۳ سال آسفالت می‌شود

راستیار در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص اقدامات لازم برای ساماندهی راه‌های روستایی گفت: فارس حدود ۱۲ هزار کیلومتر راه روستایی دارد که ۵۰ درصد ان آسفالت است. ما ۱۵۶ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که در تعهد آسفالت این اداره کل قرار دارد. وی در خصوص سقف زمانی اجرای این تعهد پاسخ داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بعد از امضای تفاهم نامه سه جانبه که اکنون در مرحله تهیه پیش نویس آن هستیم این برنامه طی سه سال و در قالب ۳ فاز اجرایی خواهد شد. پیش بینی می‌شود تا دوماه آینده این تفاهم نامه امضا شود و مدت سه ساله پس از امضای آن اغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای «طرح صد صد»، گفت: مرداد امسال در بدو ورود به اداره کل با حضور معاون و زیر در استانداری از طرح اجرای ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در صد روز رونمایی کردیم و امروز این طرح ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بنا داریم فاز دوم آن را اجرایی کنیم..

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس از وجود ۱۷۶ دوربین ثبت تخلفات در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و افزود: نوسازی دوربین‌ها در سه محورهای شیراز_اصفهان، شیراز_سپیدان و شیراز_سروستان انجام شده و این امر موجب ارتقای کیفیت و افزایش دقت دوربین‌ها و صحت‌سنجی ۹۸ درصدی آن‌ها شده است.

راستیار همچنین با اعلام اینکه ۵۷ دستگاه دوربین قدیمی در دست جمع‌آوری است و بجای انتخاب تهران به محورهای فرعی و غیرشریانی استان انتقال می‌یابد، خاطرنشان کرد: دوربین‌های محور شیراز_خرامه نیز ظرف ۲ هفته آینده وارد چرخه خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با تاکید بر اینکه دوربین‌های نظارت تصویری در گلوگاه‌ها و گردنه‌های استان به زودی با افزایش ۲ برابری از ۲۰ دستگاه به ۴۰ دستگاه می‌رسد، گفت: ۳۵ هزار دستگاه در ناوگان حمل و نقل بار استان مشغول فعالیت هستند و فارس با ۶۰ هزار راننده رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

راستیار بیان کرد: تعداد شرکت حمل و نقل کالا در استان ۲۶۵ واحد است که در ۶ ماهه امسال یک میلیون و۱۸۲ هزار و ۶۱۲ بارنامه با تناژ جا به جایی ۱۵ میلیون و ۲۸۹ هزار تن کالا جا به جا کرده است.

او، مهمترین باراندازهای کالا و مراکز جاذب در حمل و نقل بار را شهرهای شیراز، آباده، نی‌ریز، کوار، مرودشت و کازرون اعلام کرد و گفت: همچنین بعد از ۳ سال توقف برای صدور مجوز شرکت‌های حمل و نقل کالا مجدداً روند صدور مجوز آغاز شده و با توجه به درجه بندی شهرهای استان افراد حقیقی و حقوقی متقاضی سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانند در بحث تأمین ناوگان حمل و نقل کالا ورود پیدا کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با اشاره به خدمات ویژه ناوگان حمل و نقل مسافر بویژه در ایام اربعین و زائران رضوی گفت: این مهم بعد از چالش‌های ناشی از بیماری کرونا در حوزه جا به جایی مسافر و تعطیلی برخی از شرکت‌های مسافربری اتفاق افتاد که بسیار حائز اهمیت است.

برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر نیازبه سیاست کلی داریم

راستیار با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه در مسافرت‌های برونشهری با ناوگان حمل و نقل عمومی، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۹ شرکت مسافربری در سطح استان اقدام به امر جا به جایی مسافر می‌پردازند که ۱۵ شرکت آن دارای سامانه فروش بلیط اینترنتی است. فروش اینترنتی بر اساس نرخ مصوب انجام می‌شود و دست دلالان را کوتاه می‌کند علاوه بر ان همکاران ما در پایانه‌های مسافربری حضور دارند و درصورت اعلام نرخ نامتعارف بلیط به شکایت مسافران رسیدگی خواهند کرد.

وی در خصوص فرسودگی ناوگان حمل و نقل مسافر به رغم افزایش قیمت بلیط‌ها به خبرنگار مهر پاسخ داد: نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر خیلی محدود انجام می‌شود و عمده ناوگان حمل و نقل مسافر نیاز به نوسازی دارند، ما درخواست داریم در دولت یامجلس مصوبه‌ای در این خصوص داشته باشند. برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر نیازبه سیاست کلی داریم.

وی ادامه داد: همان طور که در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل بار مصوبه داریم و کامیون‌های سه سال کارکرد را می‌توان وارد چرخه کرد. با توجه به تأثیر کرونا بر کسب و کار حوزه حمل و نقل و هزینه‌ای سنگین نوسازی یک سیستم تشویقی در دولت و مجلس لازم است که نوسازی ناوگان حمل و نقل انجام شود.

تعهدات اداره راه در ساماندهی کمربندی شیراز در حال انجام است

راستیار در خصوص وضعیت کمربندی شیراز که اکثر اهالی رسانه درباره آن سوال داشتند نیز توضیح داد: در جلساتی که حول ساماندهی کمربندی شیراز برگزار شد سه قطعه از کمربندی از جمله پل شهید اسکندری تا جوادیه، دراک و سلطان آباد تا پل فسا در حوزه وظایف راهداری قرارگرفت. در محور سلطان آباد تا پل فسا پیمانکار آسفالت مشغول کار است و تابلوهای ال ای دی برای آن طراحی شده است. در قسمت دراک هم روکش اسفات در حال انجام است و لکه گیری تمام شده است و روشنایی نیز باید طی دوتاسه فاز انجام دهیم.

وی گفت: پل شهید اسکندری تا جوادیه نیز تعریض ۱۱ دستکاه پل را انجام دادیم و سه خط عبور طراحی کردیم تا برای مخاطب تفاوت محسوس باشد که به حوزه راهداری وارد شده است.

به گزارش مهر سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو با حضور مدیر کل تأمین اجتماعی و مدیر کل اداره کار و اموراجتماعی استان در هفته جاری ادامه خواهد یافت.