محمد باقر حسینی از فرهنگیان جوان استان فارس طی یادداشتی که یک نسخه از ان را به آینه فارس ارسال کرده نوشته است: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی سالهاست که عزم آموزش و پرورش بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پروش است. سندی که چشم انداز تعلیم و تربیت را در افق ۱۴۰۴ ترسیم […]

محمد باقر حسینی از فرهنگیان جوان استان فارس طی یادداشتی که یک نسخه از ان را به آینه فارس ارسال کرده نوشته است:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سالهاست که عزم آموزش و پرورش بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پروش است. سندی که چشم انداز تعلیم و تربیت را در افق ۱۴۰۴ ترسیم کرده است و ۱۴۰۴ بسیار نزدیک. گویی امروز روز حساب است. می توان پرسید که چه مقدار از این چشم انداز محقق شده است؟ تعلیم و تربیت رسمی ، طعم کدام ساحت از حیات طیبه را به دانش آموزان چشانده است؟ انفعال تعلیم و تربیت رسمی در مقابل تحولات سریع فناوری و تاثیرگذاری تعلیم و تربیت غیر رسمی؛ ناشی از چیست؟ چرا آموزش و پرورش در اجرای این سند ناتوان مانده است؟

تلاش در خلاصه کردن ناتوانی کنونیِ آموزش و پرورش در مسائل اقتصادی، بی احترامی به معلم و سرپوش نهادن بر بی‌تدبیری مدیران اجرایی با تجربه ای است که فهمی از تعلیم و تربیت نداشتند. شیوع آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان ناشی از عدم تامین مالی آموزش و پرورش است؟ کاهش جدی سهم آموزش و پرورش رسمی در تعیین سبک زندگی دانش آموزان ناشی از کمبود چه امکاناتی است؟

لازم به ذکر است همه‌ی آنچه امروز، بیابان آموزش و پرورش را گلستانی پرامید می نماید خون دل های باغبانانی است که گلی حاصل کرده اند. و الا ساختار معیوب کنونی در پریشان دلی شان چیزی کم نگذاشته است.

نمایندگان مردم

ما معلمیم؛ نفس بریده؛ گرفتار در تنگنای نگاهِ مدیرانِ بیگانه از تربیت؛ ما مدت هاست از شنیدن اخبارِ خوبِ خالیِ رتبه بندی خوشحال نمی شویم. دریافتی ما در مقایسه با سایر کارکنان دولت ناعادلانه که هیچ؛ ناجوانمردانه است. اما اینکه اجرای رتبه بندی مطالبه‌ی ماست؛ قیام در مقابل بی عدالتی است. و الا شرایط ویژه‌ی اقتصادی کشور را درک می‌کنیم و معتقدیم در وضعیت کنونی نباید مسائل تعلیم و تربیت را به بهانهی وضعیت اقتصاد وانهاد.

عبور آقای رئیسی از مدیرانِ اجراییِ بیگانه از تربیت، تحسین برانگیز است. گذشتن از گزینه های خوش نام و باتجربه ای که انتهای توانشان حفظِ وضع موجود است نوید بخش تحول در تعلیم و تربیت است. ما به تحول خواهی، علم و جرأت وزیر جوان امیدواریم. ما به نگاه تخصصی ایشان به تربیت امیدواریم. ما به تحول در مدیران و باز شدن میدان برای جوانان امیدواریم. ما به مخالفت ایشان با توسعه ی مدارس غیر دولتی امیدواریم. ما به حضور رئیس جمهور در شورای عالی آموزش و پرورش امیدواریم و البته مانند شما دلواپسیم که آیا رئیس جمهور بازوان ایشان را آزموده اند؟

ما معلمیم؛ و هرچند نفس هایمان در ساختار کارمندپرور دستگاه تعلیم و تربیت تنگ شده است اما همچنان بر عهد خود؛ چشم به راه تحول ایستاده ایم. و در اضطراب و امید، از شما می خواهیم برای بار دوم به آقای رئیسی رأی دهید. می‌شود با او دل به دریا زد …

مرداد ۱۴۰۰