سخنگوی انتظامی کل کشور از جایگزین شدن کلمه فراجا به جای کلمه ناجا خبر داد. سردار مهدی حاجیان در گفت‌وگویی، با اشاره به تغییر ساختار پلیس گفت: با توجه به تغییر ساختار پلیس و اضافه شدن سازمان‌ها و تغییرات در برخی معاونت‌ها، لازم بود کلمه ناجا هم تغییر یابد. سال گذشته سردار ایوب سلیمانی، معاون طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیرو‌های مسلحـ که از طراحان اصلی این طرح بوده است ـ از ۱۶ تغییر اساسی خبر داده بود.

سخنگوی انتظامی کل کشور از جایگزین شدن کلمه فراجا به جای کلمه ناجا خبر داد. سردار مهدی حاجیان در گفت‌وگویی، با اشاره به تغییر ساختار پلیس گفت: با توجه به تغییر ساختار پلیس و اضافه شدن سازمان‌ها و تغییرات در برخی معاونت‌ها، لازم بود کلمه ناجا هم تغییر یابد. سال گذشته سردار ایوب سلیمانی، معاون طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیرو‌های مسلح ـ که از طراحان اصلی این طرح بوده است ـ از ۱۶ تغییر اساسی خبر داده بود.

وی افزود: ناجا یعنی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛ بنابراین، با توجه به اینکه پلیس از نیرو بودن، تبدیل به فرماندهی کل شده است، کلمه «فراجا» یعنی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، جایگزین کلمه «ناجا» شده است.این ارتقا در پلیس‌های تخصصی هم اتفاق افتاده و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی کل کشور تشکیل شد که وظیفه امنیت داخلی را بر عهده دارد؛ همچنین تغییراتی در معاونت اجتماعی ایجاد و به معاونت فرهنگی اجتماعی تغییر پیدا کرد؛ برخی از پلیس‌های تخصصی نیز ارتقاء جایگاه پیدا کرده و در برخی از استان‌ها نیز ارتقای جایگاه پیدا کرده اند و اثرات این تغییرات را در خدماتی که به مردم ارائه می شود خواهیم دید.

سال گذشته اعلام شد که طرح فرماندهی کل شدن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ـ که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شده  ـ توسط فرمانده کل قوا مورد موافقت قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، در تغییر ساختار ناجا و تبدیل آن به فرماندهی کل، نیروی انتظامی جهوری اسلامی ایران، معاونت اطلاعات ناجا به سازمان ارتقا پیدا خواهد کرد. این در حالی است که تا پیش از این، تغییرات به‌ دلیل آنکه ناجا به‌ عنوان یک نیروی انتظام بخش تعریف می‌شد، جایگاه سازمانی پایین‌تری نسبت به ارتش و سپاه داشت و با تبدیل آن به فرماندهی کل، هم‌رده ارتش و سپاه پاسداران قرار می‌گیرد؛ یعنی فرمانده نیروی انتظامی هم‌رده فرماندهان ارتش و سپاه قرار می‌گیرد؛ بدان معنا که فرمانده نیروی انتظامی که در حال حاضر معادل و هم‌رده وزرای دولت محسوب می‌شده، اکنون با این تغییر هم‌رده معاون اول رئیس جمهور محسوب می‌شود.

بر مبنای این طرح، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده و دانشگاه علوم انتظامی امیـن به دو دانشگاه جــامع تحصیلات تکمیلی و دانشگاه تـربیت افسری و تربیت پلیس و همچنین معاونت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر همکاری‌های مردمی و پلیس افتخاری ایجاد می‌شود. همچنین در این طرح تبدیل معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتقای محل سازمانی فرماندهی انتظامی استان البرز و غرب تهران و ارتقای سازمانی برخی رده‌های دیگر دیده شده است. نیز کلمه «نیرو» برداشته و این نیرو به عنوان «فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران» شناخته خواهد شد. در واقع پیش از این فرمانده ناجا که به عنوان «فرمانده نیروی انتظامی» معرفی می‌شد، از این به بعد «فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود.

پیش از این سردار حاجیان در توضیح تغییرات در ساختار ناجا از ایجاد سازمان اطلاعات و دانشگاه جامع خبر داده و تاکید کرده بود: ایجاد دانشگاه جامع با هدف توسعه دانشی و حرفه‌گرایی در پلیس صورت گرفت. سخنگوی انتظامی کل کشور، با اشاره به ارتقای پلیس بین‌الملل در طرح تغییر ساختار ناجا گفت: به دلیل بحث توسعه دیپلماسی پلیسی، جایگاه سازمانی اینترپل ارتقا یافته است. وی در ادامه تغییر معاونت اجتماعی به معاونت فرهنگی- اجتماعی را در راستای نگاه فرهنگی پلیس دانست.

رونمایی از طرح سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

آذرماه سال گذشته سرلشکر محمد باقری در مراسم رونمایی طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، این طرح را مبدأ تحول و نقطه عطفی برای امنیت بیشتر و خدمت به مردم دانست و اظهار کرد: طرح جامع ساختار فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سالیان طولانی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد انتظامی و درباره دستاوردها و مؤلفه‌های تحولی، پیامدها و بازخوردهای آن ارزیابی دقیق شد که در نهایت این طرح جامع تدوین و تقدیم فرماندهی معظم کل قوا “مدظله العالی” به منظور تصویب قرار گرفت که معظم‌له با طرح تحولی و ارتقاء ناجا موافقت کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با بیان اینکه مأموریت انتظامی کشور متنوع، سنگین و چندجانبه است، خاطرنشان کرد: انتظارات از انتظامی کل کشور فوق العاده بالا و انتظامی کل کشور در مقایسه با سایر نیروهای مسلح دارای گستردگی مفهومی، موضوعی، مصداقی و جغرافیایی است و در تمام شئون زندگی مردم نقش و حضور دارد و این نقش، حضور و مسئولیت ملموس است.

وی بیان کرد: باید با اجرای این طرح جامع، شاهد تحول، پویایی، ورزیدگی، چابکی، شادابی و خدمتگزاری بیشتر به مردم و انسجام، هماهنگی با سایر ارکان نیروهای مسلح و بخشهای گوناگون مدیریتی کشور باشیم.

باقری ادامه داد: خوشبختانه این ظرفیت هم در فرماندهی انتظامی کل کشور و یکایک مدیران و کارکنان خدوم و توانمند انتظامی وجود دارد و قطعاً شاهد جهش خواهیم بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سخنان سردار اشتری مبنی بر اینکه با تصویب طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، حجت و نعمت بر ما تمام شده است، گفت: با این طرح جامع و توسعه زیرساخت ها، شاهد رشد کیفی و کمی در انتظامی کل کشور خواهیم بود.

وی با تأکید بر حمایت های همه‌جانبه از انتظامی کل کشور، متذکر شد: حمایت و پشتیبانی از انتظامی، وظیفه همه ما در ستاد کل و سایر سازمان های نیروهای مسلح است تا درخت تنومند انتظامی که یک بار دیگر به روز شده را در مسیر رشد و تعالی روزافزون قرار دهیم و از میوه و ثمرات ارزشمند آن به نفع کشور بهره ببریم.

باقری عنوان کرد: مردم عزیز ما مستحق بهترین امنیت، آرامش، نظم و انضباط و دریافت خدمات انتظامی سریع برای زندگی بهتر در سراسر کشور هستند و ان‌شاء‌الله با تلاش انتظامی در این مسیر، رشد و پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

سردار حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور نیز در این آیین رونمایی با بیان اینکه تصویب طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، یک رخداد مهم در تاریخ انتظامی کشور است، خاطرنشان کرد: طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نقطه عطفی برای انتظامی کشور و بیانگر توسعه امنیت و خدمات دهی به مردم است.

فرمانده کل انتظامی کشور یادآور شد: به برکت تصویب این طرح توسط فرمانده معظم کل قوا ” مدظله العالی” و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، مسیر رشد و حرکت انتظامی را شتابان خواهیم کرد و قطعاً شاهد تحول در امنیت و خدمات‌رسانی به مردم خواهیم بود.

وی افزود: این رویداد تحولی و ارتقای ساختاری گامی به سوی حرفه‌ای‌تر شدن، هوشمندی، چابک‌سازی پلیس، تربیت افسران حرفه‌ای و دانش پایه وتوسعه دیپلماسی پلیسی به منظور تقویت بیش از پیش نظم و امنیت در جامعه و توسعه خدمت به مردم است.