حمیدرضا ترقی گفت: غربی‌ها ترسیده‌اند که مبادا ایران دیگر نیازی به مذاکره نداشته باشد؛ به همین دلیل حتما از میران زورگویی آنها کاسته می‌شود

عضویت ایران در پیمان شانگهای و تغییر مواضع غربی‌ها
گروه سیاست فردا: عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای یکی از مهم‌ترین رخدادها در حوزه دیپلماسیِ سال‌های اخیر ایران است؛ رخدادی که حتما می‌تواند منشأ تحولات مهم بعدی شود و شاید نخستینش تغییر موضع غربی‌ها نسبت به مذاکره با ایران باشد؛ به نحوی که شنیده می‌شود گویا قرار است مذاکرات برجامی زودتر آنچه پیش‌بینی می‌شد در نیویورک برگزار شود.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اصولا غربی‌ها عادت دارند که وقتی احساس کنند یک کشور می‌تواند نیازهایش را در ارتباط با دیگر کشورها تأمین کند، از رفتارهای زورگویانه خود بکاهند و سعی کنند با آن کشور ارتباط برقرار کنند. این حالت ناشی از روحیه زورگویانه و سلطه‌طلبانه آنها دارد. غربی‌ها نمی‌خواهند منافعشان از بین برود و از این جهت می‌ترسند که مبادا ایران دیگر میلی به مذاکره نداشته باشد».

او ادامه داد: «متأسفانه با اینکه همه از این روحیه غربی‌ها با محوریت آمریکا مطلع هستند اما دولت قبلی به جای استفاده از ظرفیت دیگر کشورها که در نهایت منجر به تغییر رویکرد غربی‌ها هم می‌شد، بی‌چون و چرا تن به خواسته‌های آنها داد و چندسال از این بابت متضرر شدیم».

این فعال سیاسی با ذکر مثال لبنان افزود: «در همین چند وقت اخیر دیدیم که به محض آنکه ایران توانست به لبنان سوخت برساند، تمام تحریم‌های سوختی لبنان برطرف شد و اکنون گاز و سوخت مورد نیاز مردم لبنان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. غربی‌ها تصور می‌کردند با تحت فشار قراردادن لبنان به اهدافشان می‌رسند اما وقتی این سد از سوی ایران شکسته شد، تحریم‌های خود را برداشتند».

او درباره پیمان شانگهای و توافق ۲۵ساله ایران و چین هم بیان کرد: «به محض آنکه ایران و چین توافق ۲۵ساله امضا کردند، موضع غربی‌ها تغییر کرد و حالا که ایران به عضویت دائم در پیمان شانگهای درآمده است و می‌تواند با انبوه کشورهای منطقه‌ای و آسیایی ارتباط سازنده داشته باشد، غربی‌ها ترسیده‌اند که مبادا ایران دیگر نیازی به مذاکره نداشته باشد؛ به همین دلیل حتما در آینده تحریم‌ها رفع، صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته می‌شود و از میران زورگویی غربی‌ها هم کاسته می‌شود».

ترقی در پایان درباره احتمال انجام مذاکرات برجامی در نیویورک گفت: «هنوز موضعی رسمی از سوی ایران اعلام نشده است که مذاکرات اخیر در همین روزهای پیش رو در نیویورک برگزار می‌شود یا نه اما اگر قرار به چنین مذاکره‌ای باشد حتما در قالب سیاست‌های تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری و مصوبات مجلس خواهد بود. درباره مذاکره در نیویورک شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌کند و تردیدی نیست که اگر مذاکره‌ای در کار باشد باید چارچوب آن مشخص باشد