طاهری گفت: برخی معاونین و مدیران شهرداری اگر از سوی اعضای شورای شهر انتخاب شوند بهتر است.

■اشاره:

فرصتی به دست آمد تا علیرغم مشغله های فراوان پیش روی جناب مهندس طاهری رییس شورای اسلامی دوره ششم کلانشهر شیراز،در رابطه با برخی پرسشهای مطرح شده از جانب شهروندان، خبرنگاران و مطالبه گران و… پرسشهایی از او داشته باشیم تا در قالب مصاحبه ای رسانه ای،ضمن توضیحاتشان، برخی ابهامات پیش آمده اخیر در مورد شهرداری،شورا و مجموعه مدیریت شهری را برای اطلاع عمومی و تنویر افکار عمومی روشن نمایند.با تقدیر و تشکر از ایشان که با صبر و حوصله و صعه صدر خویش پاسخگوی تمامی سوالاتمان بودند بخشی اندک از مصاحبه طولانی با ایشان را با هم مرور مینماییم.

مزید اطلاع خوانندگان گرامی؛جناب مهندس طاهری برخوردار از سوابق طولانی خود و خانواده شان در امور دینی و جریانهای انقلابی بوده و هستند. ایشان فرزند بزرگ مجاهد و مبارز انقلابی مرحوم دکتر محمد حسن طاهری، برادر زاده سیاستمدار کهنه کار ایرانی مرحوم مهندس رجبعلی طاهری و اخوی بزرگوار سردار شهید “مسعود طاهری (نخبه علمی که پس از اخذ دیپلم و شرکت در کنکور سراسری سال ۶۵-۶۶ با رتبه اول راهی دانشکده‌ صنعتی شریف در رشته برق شد)”؛ از جمله مدیران موفق اجرایی و در زمره رزمندگان شاخص دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت و دفاع از حرمین شریف علیهم السلام می باشند.

*********

– جناب مهندس طاهری ظاهرا سازمان آرامستانها برنامه ای برای ساماندهی قبرستان قدیمی دارالسلام شیراز نداشته و ندارد.نظر شورای شهر برای رسیدگی به این آرامستان تاریخی جهان اسلام چیست؟

در مورد قبرستان دارالسلام شیراز توصیف شما از اینکه این مکان تاریخی و مهم هست درست است. اینجا بعنوان یکی از تاریخی ترین و مهمترین ارامستانهای کشور و از نظر قدمت دارای قدمت بی نظیری در ایران و حتی جهان اسلام است،ولی متاسفانه ضعفی در اداره امور ارامستانهای شهرداری بوده و هنوز هم به نظر من هست که این کار بسیار مهم و جدی شیراز به اداره ارامستانها سپرده شده و امور اداری و عمرانی ارامستان ها را این اداره با هم انجام‌میدهد.رسیدگی همه جانبه به امور مختلف قبرستانها یک کار تخصصی هست و تنها توسط اداره ارامستانها امور آن پیش میرود در حالیکه این کار به نظر میرسد بیش از یک نوع کار اداری است و یک کار کاملا عمرانی و تخصصی هم هست و اصرار خود من بوده که کلیه موضوعات ارامستانها به معاونت عمرانی شهرداری سپرده شود یا لااقل نظارت تخصصی بر موضوعات آن داشته باشند.کار سختی هم نیست.یک متن استانداردی را میتوانند بنویسند که چه مواردی از نظر تخصصی مد نظرشان هست و دوستان در معاونت عمرانی این ملاحضات را در اجرا داشته باشند.

 

*متاسفانه این کار رسیدگی و ساماندهی ارامستان قدیم شیراز طولانی شده است.

 

بالاخره وقتی که ما موضوعات را در معاونت فنی و عمرانی دنبال میکنیم یک معاونت حرفه ای برای موضوعات عمرانی هست وتجهیزات و ساختار و امکانات سازمان عمران شهرداری توانمندی زیادی دارد و خودش یا از طریق گرفتن پیمانکار میتواند امور مهم عمرانی دارالسلام و آرامستانهای مهم شهر را انجام دهد ولی متاسفانه این کار رسیدگی و ساماندهی ارامستان قدیم شیراز طولانی شده و ما اعتراض خود را به شهردار سابق هم اعلام داشتیم و به این شهردار هم در رابطه با دارالسلام و ساماندهی آرامستانهای قدیم شهر سوال داریم که چه کرده اید؟!بناست در این رابطه که مطالبه شهروندان و متدینین و مومنین است چه کاری بکنید؟

 

– جناب مهندس بهتر نیست بخشی از امور آرامستان تاریخی دارالسلام شیراز را به مرکز پژوهشهای شورا بسپارید؟

اینکه این موضوع را به مرکز پژوهشهای شورا مرتبط کرده یا ارائه میدهیم هم به نظر میرسد پیشنهاد خیلی خوبی است و مساله را به لحاظ نظارتی و علمی ،مرکزپژوهشها هم یک مسئولیتی پیدا کند و یک بررسی بر روی این پروژه انجام دهد تا به یک نتیجه لازم برسد و این پرسش شما بهانه خوبی است تا ما یک نامه ای به شهرداری و شهردار محترم شیراز راجع به تسریع و تقاضای به سرعت انجام شدن این پروژه بسیار مهم نوشته و ارسال گردد.در بسیاری از کشورهای جهان بویژه در شهرهایی که توریستی محسوب میگردند یا گرایشهای گردشگری و تاریخی در آنها وجود دارد، قبرستانهای قدیمی خودشان را با یک سری تغییرات که محیط ارامستانها را مفرح و حالت غم انگیز را از قبرستانها رفع میکنند و به یک محیط دیدنی و توریستی تبدیل و قداستهای لازم را در آنها لحاظ میکنند.امیدوارم این موضوع برای ارامستان بسیار مهم دارالسلام شیراز در ایران انجام شود، مثل بسیاری از کشورها که سالها پیش از ما اینگونه امور را انجام داده اند و در تحول منطقه و بولوار سیویه هم مهم است که شهردار محترم منطقه تاریخی و فرهنگی باید به آن توجه داشته باشد. من بارها گفته ام که گاهی وقتها میلیاردها تومان هزینه برای پروژه های بزرگ شیراز میکنیم ولی یک دهم از صورت وضعیتهای مالی انها را اگر در چنین پروژه هایی هزینه کنیم اینگونه پروژه های شهری به سرعت به نتیجه میرسد.عرضم این نیست که که آن گونه پروژه های بزرگ معطل شود، خیر، میشود با مبالغ کمتر،پروژه های مهم تر و نسبتا مفید و کوچک از نظرات حجم مالی و ریالی را زودتر به نتیجه رساند.

 

– شهرداری شیراز در ابتدای دوره جدید شورا افرادی را به استخدام شهرداری دراورد که تخلف اعلام شد.دلیل عدم اقدام شورا برای دوری و پرهیز از تخلف و اصلاح چنین اشتباهی چیست؟

در مورد این سوال که افرادی به استخدام شهرداری درآمده اند و این تخلف اعلام شده البته به لحاظ مقررات و اختیاراتی که شهردار دارد با توجه به الزام منعی که توسط شورا داده نشده عنوان جرم به چنین موضوعی نمیتوان داد.عنوان تخلف هم به ان معنا ندارد. ولی نکته ای مهمتر هست و ان این که شورای ششم قبل از انکه وارد اجرا شود و بعد از مراسم تحلیف،قبل از آن ،یک اعلامها و اعلانهایی به شهردار وقت در روزهای اخر عمر کاری خود داده شد که چرا شهرداری نسبت به استخدام برخی افراد اقدام کرده،با توجه به اینکه حجم نیرو در شهرداری زیاد است؟با این کار بار مالی زیادی به شهرداری تحمیل میگردد و ضروری هست که از این کار جلوگیری شود.مهمترین تخلف این است که وقتی شورای ششم بر سر کار آمد و شهردار هم خودش از بدنه شورای ششم بود و از مجموعه خود ما بود،طبیعی بود که این اتفاق نیفتد.

 

*اصرارداشته و داریم برخی اتفاقات مثل استخدامهای غیر متعارف در شورا وشهرداری نباشد.

 

با توجه به اینکه خود ما هم اصرار داشتیم اینگونه اتفاقات در شورا نینجامد.جناب دکتر حسینی رییس محترم کمیسیون برنامه و بودجه هم در اوایل  سال جاری یک اعلام سوال رسمی از شهردار سابق در این باره داشتند که این سوال در مصوبات ما، در یک چرخه اداری صورت گرفت،اما زمان خودش را از دست داد،خاطرم هست سوالات سه،چهار نفر از اعضای شورا برای شهردار وقت خوانده شد و مبنای سوالات برخی از شوراییان و مطالبه گران، شهردار وقت را وارد مسیر استعفا کرد.اینجا این سوال توسط رییس محترم کمیسیون برنامه و بودجه پیش آمد که چرا شهردار شیراز این تخلف را انجام داده و با گردش کار از طریق وزارت کشور افرادی را به صورت کارمندهای پیمانی و رسمی در اوردند.متاسفانه پاسخ قانع کننده ای برای ایشان نداشتم و دلیل آن این بود که سوال ایشان در مسیر حقوقی مصوبات ما وارد یک چرخه بروکراسی شده بود و زمان خودش را از دست داده بود.این موضوع برای بنده و ایشان و برخی اعضای شورا اصرار بود که یک نوع تخلف هست و به همین دلیل شورا تصمیم گرفت مصوبه ای بگذراند و اجازه ندهد که هر نوع استخدامی در شهرداری صورت بگیرد، تا تعیین تکلیف افراد متقاضی استخدام روشن شود و پس از جذب افراد قبلی نیروهای جدید در صورت نیاز جذب  شوند.

 

– برخی معاونین یا مدیران شهرداری به تذکرات اعضای شورا و شهروندان توجهی ندارند.براستی جایگاه شورا ضعیف است یا متخلفین و کم کارها متوجه جایگاه شورا نیستند؟

به نظر خود شما جایگاه شورا در این وضعیت چیست؟ یا چگونه میتواند باشد؟در این رابطه باید عرض کنم جایگاه شورا از این جهت به لحاظ قانونهای شورایی ضعیف است،نه اینکه این شورا ضعیف باشد.ما اختیاری داریم که شهردار رای اعتمادی از ما میگیرد و بعد هم در مقطعی شهردار را مورد تذکر و سوال و استیضاح قرار میدهیم  اما در رابطه با مدیران شهرداری چنین چیزی وجود ندارد.به لحاظ قانونی ظرفیت بسیار محدودی وجود دارد که چنانچه شهردار بخواهد امور مالی یا تشکیلات اداری و کاری خودش را به مدیری دیگر یا هر فرد دیگری که ممکن است مدیر هم نباشد تفویض  کند باید تاییدیه شورا را بگیرد و از این بابت اختیارات ضعیفی به شوراها داده شده است و تازه همین اختیار ضعیف هم مورد توجه قرار نمیگیرد و بین شورا و شهرداری تفسیر واحدی در این رابطه وجود ندارد.

 

*برخی معاونین و مدیران شهرداری اگر از سوی اعضای شورای شهر انتخاب شوند بهتر است.

 

شاید بهتر این بود که مدیران شهرداری مثل هیات دولت که رای اعتمادی از دولت و مجلس میگیرند تعدادی از معاونین شهردار و برخی از مدیران سازمانهای شهرداری هم می امدند و از نمایندگان مردم در پارلمان شهری رای اعتماد میگرفتند. انتخاب معاونین و مدیران شهرداری توسط شهردار اگر ازسوی شورا هم با رای اعتماد به آنها انجام میشد بد نبود.در هر حال به لحاظ جایگاه قانونی شوراها،آن قابلیتی که ما میتوانیم به معاونین شهرداری در مواردی متذکر شده یا برخورد کنیم وجود ندارد.

 

– عملکرد شورای شهر شیراز را چگونه ارزیابی میکنید؟چه نمره ای به خودتان میدهید؟

اینکه عملکرد شورا را چگونه ارزیابی و چه نمره ای به شورا میدهید من یک جمله را یک بار در نطق خودم در شورا گفتم و الان هم ان را تکرار میکنم و تا خلاف ان را نبینم مخالف ان صحبت نمیکنم و آن این است که  شورا ی ششم یک تفاوت جدی با شوراهای قبلی دارد و آن تفاوت این است که این شورای فعلی از نظر تخصص در یکی از عالی ترین سطوح تخصصی خودش به سر میبرد و به اندازه نقطه قوتی که دارد به همین اندازه هم نقطه ضعف دارد.وقتی مراجع علمی زیاد میشود،نقطه نظرات زیاد است و صاحب نظرها هم در کنار هم  امدند،دیگر خیلی سخت نظارتشان با هم همراه یا در کنار هم قرار میگیرد. شاید در مثل مناقشه نیست.مثل اینکه در یک مساله تقلید یا یک حکم شرعی بخواهید بین چند مرجع تقلید در یک موضوع بتوان یک اتفاق نظر واحد پیدا کرد، مخصوصا اگر در موضوع فروع مذهب و شریعت باشد نه در اصول، انجا هم اختلاف نظرهایی وجود دارد و هر جا نظرات این علما را در کنار هم قرار دهید،سخت است بتوان به اتفاق نظر واحد رسید. ممکن  است چند تا پزشک هم در کنار هم باشند،برخی بگویند مصرف چای و قهوه برای قلب خوب است و برخی  از اطبا هم برابر اصول علمی که به ان رسیده اند به ما اعلام کنند که چای و قهوه برای قلب خوب نیست. این مثالها برای اعضای شورای ششم هم صادق است.

 

*نمره این شورا را باید بین ۱۵ تا ۱۷ در نظر گرفت.

 

سطح سواد و تحصیلات  اعضا بالا هست و به همین دلیل نظراتشان به سختی دور هم جمع میشود و اگر موضوعات به گونه ای بود که تشریک مساعی و اقناع کردن همدیگر بیشتر میشد به نظرم شورای ششم بهتر از این بود یا بهتر از این میشد.هر چند که امروز هم در وضعیت بسیار خوبی به سر میبرد.به نظرم نمره این شورا را باید نمره ای بین ۱۵ تا ۱۷ در نظر گرفت.

 

– عملکرد شهردار فعلی شیراز چگونه است؟

در فرصتی که جناب دکتر اسدی بعنوان شهردار شیراز از سوی شورا انتخاب شده و مشغول به کار گردیده است فرصت چندانی برای ارزیابی عملکرد وی نیست که ما بگوییم از عملکرد او راضی هستیم یاخیر؟! منتها به نظر میرسد ایشان برنامه های خوبی برای شهر و شهرداری در پیش دارند و کارهای خود را از روز اول کاری با جدیت شروع کرده اند.شهرداری را کاملا میشناسند و ضوابط و قوانین موجود در شهر و شهرداری را کاملا میدانند. پرسنل موجود شهرداری را به خوبی میشناسند و سابقه کار و کارمندان در شهرداری شیراز را میدانند. خودشان سابق بر این از جمله مدیریتهای مهم شهرداری شیراز را بر عهده داشته اند.از تخصص خوبی برخوردارند.

 

*دیپلماسی شهردار جدید در حوزه مدیریت شهری،خوب و قابل قبول است.

 

روابط عمومی بسیار خوبی دارند و به اصطلاح جنبه فرهنگی و دیپلماسی ایشان در حوزه مدیریت شهری قابل قبول است و امیدوارم مجموع این پارامترهای خوب، ایشان را جزء شهرداران موفق در طول تاریخ شهرداری شیراز قرار دهد.بنده برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.موفقیت ایشان موفقیت شورا و شهرداری است.مجموعه شهردار ی و شورا لازم و ملزوم همدیگر هستند.باید به هم کمک دهند تا یک نتیجه خوب نصیب شیراز و شهروندان خوب شیراز شود.

 

– جنابعالی از جمله رهروان سردار دلها،سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هستید،چه پیام یا گفته ای در این خصوص دارید؟

اجازه دهید در رابطه با سوال  شما پاسخی ندهم، به این دلیل که زمان برای پاسخ دادن به این پرسش شما کوتاه است. مقام معظم رهبری مدظله العالی جان کلام را در رابطه با شهید عزیزمان سردار حاج قاسم سلیمانی در یک کلام مطرح کرده ند،تحت عنوان:”مکتب شهید سلیمانی” و فرمودند: ” او یک مکتب بود.”  من در تاریخ جمهوری اسلامی ایران نگاه امامین انقلاب را به یک شهید یا یک شخصیت به این اندازه ندیده بودم که او را یک مکتب تلقی کنند.نمیتوان شخصیتی را صاحب مکتب معرفی کرد مگر  اینکه از جمیع جهات همه مسائل را در او بیابید تا بتوانید او را صاحب مکتب بدانید. اجازه دهید ما به همین  اندازه درباره وی بسنده کنیم.

 

*سردار شهید سلیمانی،شهیدی برای تمام زمانها و همه آزادگان و آزادیخواهان جهان بود.

 

شهید سلیمانی،تنها یک شهید برای ایران اسلامی نبود.یا تنها شهیدی بزرگ در منطقه نبود،بلکه شهیدی برای تمام زمانها و برای ازادگان جهان بود و هست و خواهد بود.او ستاره درخشانی است در آسمان نگاه ازادیخواهان جهان که همواره بر آسمان ظلمات،روشنایی بخش خواهد بود و ستاره قطبی است که شمال حرکت و جهت حرکت را برای همه  آزادیخواهان جهان تا ظهور حضرت حجت (عج) مشخص و معین خواهد کرد.هنوز به نظرم اندازه و ابعاد و بزرگی شخصیت شهید سلیمانی دیده و گفته نشده و هرچه که تاریخ پیش میرود،این شهید عزیز شخصیت خودش را بیشتر نمایش میدهد و متبلورتر میشود و ارام و ارام و بخصوص نسلهای بعد ارزش و منزلت و مقام و بزرگی او را بیشتر درک خواهند کرد.

– بعنوان دوست و همرزم سرلشکر شهیدحاج “رسول استوار محمود آبادی” ایده پرداز و طراح عملیاتهای سخت و پیچیده،کمی از او برایمان بگویید.

یکی از شهدای مظلوم جمهوری اسلامی ایران و مظلومتر برای استان فارس، شهید عزیمان حاج رسول استوار است.سرلشکر پاسدار شهید حاج عبدالرسول استوار محمود آبادی نه تنها متعلق به ماست بلکه متعلق به کل محور مقاومت است. بسیاری از ابعاد شخصیتی شهید استوار هنوز شناخته نشده و بخش محدودی از شخصیت او دیده و متبلور شده است.وقتی تناسب میگیرم شخصیت شهید استوار را با شخصیت شهید سلیمانی،این طور عرض میکنم که شهید استوار مظلومیتش از این جهت بود که بسیار ناشناخته تر مانده است و از این حیث مظلومیت او ناشناخته تر و در مقایسه با شهدای بزرگ مقاومت،شهید استوار مظلومتر است.ایشان موسس قرارگاه مدینه النبی در جنوب کشور بود.قرارگاهی که به تنهایی تمامی طرح ریزیهای استکبار جهانی برای حمله همه جانبه به ایران را خنثی کرد.با تلاش امثال حاج رسول استوار محمود آبادی تحرکات دشمن بعد از حمله به افغانستان و عراق در ایران هم متوقف شد.در تاریخ ایران،اندازه و مقدار شهید بزرگی مثل سرلشکر شهید استوار محمودآبادی چقدر شناخته میشوند؟به طوری که مردم عزیز ما هنوز نتوانسته اند عظمت وجودی او را تشخیص دهند.شهید بزرگوار و شخصیتی که به تنهایی نگاه دشمن را کاملا تشخیص میداد و زود میفهمید که که دشمن چه سناریوها و طرح ریزیهایی دارد و نگاههای عمیق دشمن در سطوح عملیاتی و راهبردی و تاکتیکی را تشخیص میداد و توانست طرح ریزیهای بزرگی را علیه دشمنان ایران و نظام اسلامی انجام دهد. مهمترین ابعاد شخصیتی شهید استوار در این است که ایشان نه تنها یک فرمانده عملیاتی بلکه یک فرمانده راهبردی بود.فرمانده راهبردی کسی است که نه تنها در حوزه امنیتی،بلکه در حوزه های اقتصادی و سیاسی،فرهنگی و اجتماعی طرح ریزی و برنامه دارد و اینها را با هم یکپارچه میکند.

 

* سرلشکر شهید استوار محمود آبادی،موسس نگاهی نو در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی بود.

 

سرلشکر شهید استوار در واقع موسس نگاهی نو در دکترین دفاعی کشور است و او را بعنوان فردی توسعه دهنده امنیت پایدار در شمال غرب کشور و محور مقاومت و… میدانند.در قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) وی و سردار شهید شوشتری، موسس نیات و اقدامات مردم پایه در مناطق شمال غرب و جنوب غرب کشور هستند و این قبیل کارهای او ویاران وی از جمله ریسکهای بزرگی است که در دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی کمتر اتفاق افتاده است و هر گونه اقبالی که توسط جامعیت جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته و در واقع یک  توسعه و امنیت پایداری رخ داده است در منطقه هم  یک فرمانده شناخته شده است و اسراییلیها او را به عنوان دشمن صهیونستی میشناختند. چون او در مناطق لبنان در دهه ۶۰ بنیانگذار تفکرات نو و تازه ای در مبارزه حزب اله لبنان علیه رژیم صهیونیستی بود.به هر حال در رابطه با شخصیت سرلشکر شهید استوار محمود آبادی خیلی بهتر و بیشتر باید صحبت کرد و  در این مدت کوتاه نمیتوان به همه جوانب فکری و عملی او پرداخت.

 

– آیا شورا،شهرداری و مجموعه مدیریت شهری شیراز در راستای تحقق نامگذاری رهبر معظم انقلاب در خصوص شیراز،سومین حرم اهل بیت(ع) توفیقاتی داشته اند؟

در رابطه با نامگذاری شیراز ازسوی رهبر معظم انقلاب  هم باید گفت که تفسیرها از این مساله متفاوت است اینکه سوال میشود،شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است یعنی چه؟ خوب تفسیرها متفاوت میشود ولی بهترین تفسیرها شاید این باشد که اولین حرم و دومین حرم در ایران چه خصوصیتی دارند که شما برسید به سومین حرم.؟این مهم مشخص میکند که توجه مقام معظم رهبری به این مساله یک جایگاه و منزلتی بوده که شهر شیراز را بعنوان شهری که محوریت زیارتی و بعد گردشگری دارد بیشتر مورد توجه قرار میدهد.خوب از هم سوال میکنیم برای اینکه یک کلانشهر بهترین کیفیت و خدمات را به زائران خود ارائه دهد و در مقام بعدی خدمات خود را به گردشگران بهتر ارائه دهد چه چیزها و چه زیر ساختهایی لازم دارد؟این شهر چه نوع حمل و نقل و چه بازار و چه سیما و منظر و چه فضای سبزی لازم دارد؟ببینید این شکلی که وارد مبحث میشویم،بهتر متوجه میشویم که مقام معظم رهبری راجع به شیراز بعنوان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام چه نگاهی داشته اند و در این رابطه ما بعنوان متولیان امور شهر و شهرداری و مدیریت شهری و…. چه توفیقاتی داشته ایم؟باید سوال شود که کل مردم و مسئولان شیراز چه توفیقاتی داشته اند؟

 

*همه مسئولان عالی کشوری و استانی موظف در تحقق شعار رهبری در مورد”شیراز سومین حرم اهل بیت (ع)” هستند.

 

این فرمان رهبری تنها خطابش به شهردار و شورای شهر شیراز نیست،بلکه خطابش به تمام کسانی است که در جمهوری اسلامی مسئولیت دارند،از ریاست محترم جمهوری گرفته تا دولت و مجلس و قوه قضاییه،از استاندار گرفته تا تمام دستگاههای اجرایی در استان. خطاب حضرت آقا به شورا و شهرداری هم هست.باید سهمی از اجرا و تحقق این شعار را هر کس که مسئولیتی دارد به ان توجه نماید.من تقاضای عاجزانه از فعالان رسانه ها دارم که رسانه ها این صحبت و مطالبه رهبری و مردم را از تمام مسئولان و مدیران استانی و بویژه مدیران کشوری بپرسندکه در این رابطه برای تحقق شعار مقام معظم رهبری چه کرده اند و قرار است که چه بکنند؟امیدوارم ما به سهم خود بتوانیم قدمی برای تحقق فرمان و فرمایش بجای رهبری عزیزمان در مورد شیراز برداریم و از همه مهمتر مسئولین استانی بویژه نماینده ولی فقیه و استاندار بتوانند در این رابطه محوریت امور مربوط به سومین حرم را به خوبی برقرار کنند و مثل یک نخ تسبیح همه افکار را حول محور سخن مقام معظم رهبری در این رابطه باهم جمع کنند تا انشاالله به زودی زود شاهد تحقق آن مدینه فاضله ای که مقام معظم رهبری در مورد شیراز مورد توجهشان بوده به آن برسیم.

 

– شورای اسلامی شهر چه کمکی در راستای بهبود مدیریت شهری به شهرداری کرده یا میتواند بکند؟

قانون،تکلیف هر دو مجموعه را هم برای شورا و هم برای شهرداری مشخص کرده است.هر اقدامی را که شهرداری بخواهد انجام دهد باید در چار چوب مقرراتی باشد که شورا،آن را بحث کرده و دارای مصوبه است. بنابراین هرچه که درحوزه شهرداری رخ میدهد یا در حوزه ترافیک و فضای سبز ،پسماند و عمران شهری، امور فرهنگی و اجتماعی  و …. انجام میشود،همه و همه محصول دو نوع نگاه است یا این نگاه ابتدائا در شورا به صورت طرح در کمیسیونها و یا در صحن شورا مطرح شده و مصوب میشود و بعد توسط شهرداری اجرا میشود و یا از طریق شهردادی به صورت لایحه وارد شورا میشود.

 

*شهرداری ملزم به اجرای مصوبات شوراست.

 

در کل،محور امورمصوبات مربوط به شهر و شهرداری ،شوراست اما باید لایحه از شهرداری به شورا بیاید و توسط شهرداری پس از تصویب شورا انجام شود.باید بپرسید که شهرداری برای بهبود مدیریت شهری چه کمکی از شورا خواسته یا باید بگیرد؟باید لوایح را تا میتواند تهیه و آنها را پخته کرده و در شورا بیاورد و مصوبه ها را بگیرد و اجرا کند، شهرداری بدنه اجرایی بزرگی دارد و برای تدوین لوایح مورد نظرش محدودیتی ندارد،همچنانکه شورابرای حمایت و تصویب لوایح و پیشنهادات ارائه شده از سوی شهرداری محدودیتی ندارد.

 

– بعنوان رزمنده دوران دفاع مقدس و مدافع حرم، وضعیت امروز جبهه مقاومت در سرزمینهای اشغالی را چگونه توصیف مینمایید؟

راجع به شرایط فعلی جبهه مقاومت در سرزمینهای اشغالی این سوال را باید از فرماندهان معزز این جبهه و کسانی که هن اکنون در این خطوط شرف حضور دارند بپرسید.خوب ما هم توفیق داشتیم چند صباحی در کنار عزیزان، خدمتگزاری کوچکی انجام داده ایم و عددی نبوده ایم.چه در دوران دفاع مقدس و چه در کنار مدافعین حرمین شریفین. منتها چون فرمودید وضعیت جبهه مقاومت چگونه است عرض میکنم حقیقتا الان در بهترین وضعیت است. جزییات را واقعا نمیشود ذکر کرد اما این استیصال شدیدی که امریکاییها وصهیونیستها و استکبار جهانی در منطقه دارند را نگاه کنید،آنها عاجزانه دست و پا میزنند و از هر شخصی که به نوعی با نظام جمهوری اسلامی دشمنی داشته و دارد استفاده میکنند. تمام احزاب یا جنگ احزابی که علیه نظام اسلامی به پیش کشیده اند را خودتان شاهد هستید.سخت ترین محاصره اقتصادی را علیه ما و علیه ملت یک کشور، یک ملت ۸۰ میلیونی برقرار کرده اند و این نشان دهنده قدرت جبهه مقاومت و ناشی از استیصال مخالفان ما در منطقه است.امروز حزب اله لبنان در اوج اقتدار خود به سر میبرد.نیروهای دفاع وطنی سوری در کشور سوریه بالغ بر ۵۰ تا۷۰ هزار نفر و در اماده ترین شرایط دفاعی به سر میبرند.در کشور جمهوری عراق، بسیج عراق یا همان  حشد الشعبی در قانون اساسی آن کشور وضعیت تثبیت شده ای دارد و بخشی از نیروهای رسمی دولت و کشور عراق تلقی شده و امادگی کامل دفاع دارد و رژیم صهیونیستی را بعنوان دشمن اصلی خودش تلقی میکند .

*رژیم صهیونیستی،در بدترین وضعیت و جبهه مقاومت در بهترین وضعیت خود است.

 

در زمانیکه ما به سر میبریم،رژیم اشغالگر صهیونیستی در بدترین وضعیت نابسامانی خود به سر میبرد و نه تنها در مسائل نظامی در وضعیت سخت و دشواری به سر میبرد بلکه در وضعیت فرهنگی و اجتماعی هم در انزوا هست.مدتی قبل جام جهانی فوتبال در قطر برگزار شد. تمام کشورها ازادنه به انجا امدند و در حوزه فرهنگی هم تلاشهایی کردند.خبرنگارها از همه جا و از سمت رژیم صهیونیستی هم امده بودند.اسناد گواهی میدهد وقتی مردم کشورهای عربی و غیر عربی و مسلمان و غیر مسلمان با خبرنگاران رژیم صهیونیستی مواجه میشدند ببینید چطور با انها برخورد میکردند؟ انها رسما اعلام کردند ما در جهان منزوی هستیم. بله بر روی کاغذ چند تا مناسبات بین المللی بین چند کشور امضا میکنند و معاهداتی بین دول امضا میشود و میپذیرند اما آیا ملتها هم مثل دولتها عمل میکنند؟امروز رژیم سفاک صهیونیستی منفورترین رژیمها در نزد کشورهای عربی و اسلامی منطقه است و از هیچ جایگاهی برخوردار نیست.بنابراین جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت امروز در بهترین وضعیت خودش در برابر رژیم صهیونیستی به سر می برد.

 

– لطفا به منظور تنویر افکار عمومی و روشن شدن موضوع برای مردم و مطالبه گران در رابطه با موبایلهای دریافتی برخی از اعضای شورای ششم شهر شیراز از شهرداری توضیحاتی ارائه فرمایید.

باید در ابتدا از تمام برو بچه هایی که این موضوع را در قالب مطالبه گری دنبال کردند و دنبال میکنند تشکر کرد. اصل این نگاه ستودنی است و انها به دنبال این هستند که  ناب بودن و قداست جریان انقلابی شورا حفظ شود خارج از اینکه بنده یا هر اسم دیگری در این جریان باشیم یا نباشیم اصل موضوع جریان انقلاب اسلامی باید در این مسیر حفظ شود و خود این پیگیری ها از اصل قابل تقدیر است اما یک نکته ای را باید به آن بپردازم و آن اینکه آنقدری که به حاشیه این موضوع پرداخته شد به متن موضوع پرداخته نشد.درخواستی را برابر اعلام نیازی که برخی اعضا و کارمندان دفاتر اعضای شورا از بنده داشتند، به شهردار محترم شیراز ارسال کردم و آن درخواستها این بود که تعدادی از اعضای شورا تلفن هوشمند ندارند،به شهردار نوشتم که لطف کنید برابر مقررات، تلفنهای مورد نیاز اعضا را از مسیر قانونی، خرید کنید و با مالکیت شهرداری و به صورت امانی برای کار عمومی و اداری در اختیار عضو متقاضی شورا قرار دهید.کل قصه این بود.خوب یک  تعدادی از اعضا اعلام کردند ما به این تلفنها نیاز داریم و عده ای هم اعلام کردند ما نیاز نداریم.موبایلها از منابع شهرداری برای استفاده امانی و اداری اعضای شوراخریداری شده بود و بعد که دوستان مطالبه گر امدند و گفتند این گوشیهااینگونه خریداری و واگذار شده و قیمتها اینچنین و آنچنان است. مخاطبان گروههای مطالبه گری تلقی این را داشتند که نکند این موبایلها از پول بیت المال برای اشخاص خریده شده باشد،در حالیکه این موضوع به این صورت نبوده و موبایلها همین الان هم متعلق به شهرداری است و اینها به صورت امانی خریداری شده که تحویل اعضا دهند و اعضا در مدتی که در شورا هستند بصورت امانی استفاده کنند،برخی از اعضا این موبایلها را در اختیار اعضای دفاتر شان قرار داده بودند که آن را بعنوان مرکز ارتباطات دفتری خود استفاده کنند،چون من این اعضا را میشناسم و همواره در تلاش بوده و هستند که از این تلفنها بعنوان امور دفتری شورا استفاده شود نه استفاده شخصی و در واقع مرکز تماس و مخابراتی برای دفاتر خود داشته باشند.خوب اینقدر این موضوع  با حاشیه مطرح شد که تمام اعضا به جز یک نفرشان که موبایل را بر نگردانده ،مابقی موبایلها را به شهرداری برگردانده شد و از خیر گوشیهای خریداری شهرداری گذشتند و الان هم گوشیها در تحویل شهرداری هست و شهرداری هم گوشیها را تحویل معاونین یا مدیران خود قرار داده و تشخیص شهردار محترم است که گوشیها تحویل چه کسانی قرار گیرد یا به چه نحو استفاده شود.کل موضوع موبایلها این بود.

 

*نوع رفتاربرخیها درقضیه موبایلها، باعث تاسف جریان انقلابی شهر و پیگیری حقوقی اعضای شورا شد.

 

متاسفانه نوع رفتار برخی رسانه های غیر رسمی و حتی صدا و سیما بعنوان رسانه رسمی ما به گونه ای با این مساله برخورد شد که انگار این افراد با پول بیت المال برای خود گوشی خریده اند و نحوه پرداختن به این مساله باعث تاسف هم برای ما و هم برای شهرداری و دوستان جریان انقلابی شد که بنده از مردم عزیزمان بابت این قضیه ای که پیش امد عذر خواهی کردم.کاری بود که از اول ضرورتی نداشت که برخی اینگونه به آن ورود کنند.آنهم با این شکل که برای بچه های جریان انقلابی و شورای شسم حاشیه هایی بوجود آید اما در عین  حال تعدادی از اعضای  شورا دنبال پیگیری حقوقی علیه افرادی هستند که این اتهامات را به اعضای شورا وارد کرده اند زیرا طوری وانمود کرده اند که اینها میخواسته اند موبایلها را برای استفاده شخصی اشان بگیرند و با پول بیت المال  میخواسته اند برای خود موبایل بخرند.این نوع اتهامات که افراد در شبکه های مختلف به اعضای شورای شهر شیراز وارد نمودند الان مورد توجه اعضای  شورا قرار گرفته و برخی از اعضا این موضوع را از نظر قانونی مورد پیگرد قرار دهند.

 

– جنابعالی از اول بانیان و مدافعین انتخاب مکانی جهت اعتراضات قانونی و تجمعات مجوزدار برای حضور مردم معترض بوده اید؟در این رابطه تاکنون چه اقدامی صورت گرفت؟

من در زمانی که فرمانداری محترم شیراز اشاره کرد که در باغ جنت شیراز برنامه ای میخواهند فراهم کنند که اجتماعاتی در آنجا صورت بگیرد و مردم بتوانند در آنجا تجمعی برگزار و به عبارتی اعتراضات خودشان را بیان کنند دو،سه بار این مساله و مطالبه را مطرح کردم که متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه رسانه ها به آن کم پرداختند.قانون اساسی میگوید:”مردم میتوانند اجتماعات قانونی را به دو شرط  تشکیل دهند،یکی انکه خلاف اسلام نباشد و دوم اینکه  مسلحانه نباشد. “بنده عرض کردم شما سه موضوع را در این رابطه مشخص کنید.اول اینکه مصادیق این موارد که چه چیزی خلاف اسلام نباشد را معلوم کنید.شاید جماعتی آمدند و دور هم در باغ جنت جمع شدند و خواستند یک سری شعارها بدهند، حالا این شعارها هم ممکن است علیه نظام باشد، آیا این شعارها علیه نظام دادنها واقعا علیه نظام هست یا نیست؟

ببینید مقام معظم رهبری مد ظله اخیرا در مورد حجاب فرمایشهایی به جا داده اند و سخنی به این مضمون فرموده اند:” دختری یا خانمی که حجاب ضعیفی دارد را متهم به بی دینی و ضد انقلاب بودن نکنید.”خوب این یعنی چی؟ اگر چنین بانویی متهم به بی دینی نمیشود پس اگر این فرد آمد شعارهایی در این راستا داد،ما میتوانیم یا نمیتوانیم بگوییم شعارش خلاف اسلام بوده است؟!ببینید اینها تفسیر من و شما ست و قانونگذار باید بیاید و تکلیف اینگونه شعارها و مصادیق را روشن کند. اینکه می گویند تجمعات مردمی نباید مسلحانه باشد حاکم یا مسئول مربوطه باید دم درب محل تجمع باشد و بایستد یا نماینده حاکم مثل نیروی انتظامی باید باشد و مطمان شود کسانی که وارد محل تجمع عمومی میشوند،سلاح به همراه خود ندارند بالاخره در این جور موارد و اینگونه تجمعات ممکن است چند نفر هم عصبانی شده و درگیر شوند و با چاقو به جان هم بیفتند و افرادی را ناکار کنند.

 

*کسانی که صرفا به قصد اعتراض در تجمعات اعتراضی حضور مییابند،باید مصونیت قضایی و حقوقی داشته باشند.

 

پس باید کسانی که در این اجتماع هستند،خیالشان از این بابت که اتفاقی برایشان پیش نمی آید، راحت باشد و سومین نکته که بنده در نطق پیش از دستور خود در شورا و در چند ماه اخیر بر آن تاکید فراوان کردم این بود که باید افرادیکه در این تجمعات حضور می یابند از نظر حقوقی وقضایی مصونیت داشته باشند و اگر شعارهایی دادند که شاید این شعارها نوعش،مثلا بتواند مصادیقی باشد که در ظاهر معمول خلاف جمهوری اسلامی تلقی شود، خوب فردا روزی برای اقایان پرونده ای تشکیل میدهید که فلان تاریخ یا فلان روز در باغ جنت شیراز شما چنین شعارهایی را سر داده اید.شما با این کار و این روش که راه اعتراض قانونی مردم را میبندید. بالاخره باید این افراد حاضر شده در تجمعات از نظر قضایی مصونیت داشته باشند و  اینجا که تعیین شده تا مردم شعار شان را بدهند نباید در شعار دادنها و بیانیه خواندنها یشان بر طبق موازین تعیین شده با انواع محدودیتها روبرو باشند.نباید انجا قرار بر این باشد که فرد معترض از داخل باغ جنت که بیرون امد برای او پرونده سازی شود.چون نفر بعدی به انجا نمیرود و لذا باید این مسائل روشن شود.در دانشگاهها، کرسی ازاد اندیشیهایمان باید به سرعت راه بیفتد.در محیطهای عمومی که مردم در قالب اعضا یا گروههایی که هستند باید بتوانند انتقادات خود را انجام دهند.بالاخره یکی از شقوق جامعه متمدن امروز همین اعتراضات مدنی است .نمیشود که در یک جامعه کسی معترض نباشد.باید مردم بیایند و در یک مکان عمومی مصوب و تعیین شده گرد هم آیند و بتوانند اعتراضات خود را به صورت آرام و مسالمت آمیز نشان داده و اعلام نمایند.

 

– وضعیت فرهنگی شهر و شهرداری شیراز علیرغم شعار های شیرین متولیان امر تغییر محسوسی نداشته است ،آیا قرار نیست شورا برای همه مردم شهر یک تحول فرهنگی خاصی پیشنهاد دهد یا مصوب داشته باشد؟

در رابطه با بحث معاونت فرهنگی شهرداری هم باید گفت:در ارتباط با این مساله که تغییرات محسوسی در شهر نیست،ببینید تغییرات فرهنگی ایجاد کردن نیاز به بودجه های بزرگ داردیعنی چیزی که درجمع مخاطبان و بلکه میلیونها نفر از مردم عزیزمان در شیراز که در حال حاضر در زندگی اند و از جنس،سن و اقوام و طوایف مختلف هستند،طبیعتا نمیتوان یک محصول واحد و یک نسخه فرهنگی کاملی را برای همه انان ارائه داد و همه انها قرار نیست از اقدامات فرهنگی یک اثر یا یک نتیجه واحد بگیرند و افراد بویژه جوانان توجهات خاص فرهنگی خودشان را دارند و نوجوانان و نونهالان و افراد شاغل و بیکار را باید با توجه به نوع سلایقشان، کاری نو و جدید را برایشان تعریف کرد.

 

*تغییرات بزرگی در رابطه با قدامات فرهنگی شهر باید صورت میگرفته و بگیرد.

 

یا باید این نکته را در نظر داشت افرادی که در یک محله زندگی میکنند،توقع دارند که یک کار فرهنگی در محلات آنها صورت گیرد،افرادی که در مکانهای توریستی هستند ،توقعاتی دارند که برای گردشگران کارهایی صورت گیرد و طبیعتا برای هر زمان و هر فضا یا موقعیتهایی که وجود دارد،باید کارهای خاصی صورت گیرد.بنابراین باشما هم عقیده هستم که تغییرات بزرگی باید در حوزه فرهنگی صورت میگرفته و بگیرد،اما باید کاری کرد که اگر قرار است تغییرات مهم فرهنگی محسوس و مشهود در شیراز صورت گیرد باید به شهرداری و معاونت فرهنگی این شهر زمان بیشتری داد و نمیتوان در یک مدت کوتاه یک نتیجه فرهنگی بزرگ گرفت.

 

– جنابعالی برای برون رفت از وضعیت فعلی کشور چه ایده و پیشنهاداتی دارید؟

در رابطه با برون رفت از وضع موجود استان و کشور که اظهار داشته اید باید مجموعه دستگاهای مستقر در شیراز و فارس کارهای واحد و به قاعده ای را درکلانشهر شیراز و استان فارس انجام دهند، یعنی سازمان تبلیغات و معاونت فرهنگی شهرداری،ارشاد اسلامی و اوقاف فارس و همه اینها که  متولی کارهای فرهنگی هستند باید در کنار هم قرار بگیرند و از کارهای موازی پرهیز کنند و کارها یشان مکمل همدیگر باشد و سند فرهنگی استان را بعنوان سند اصلی پیش روی خود قرار دهند و نگاههای دیروز به جامعه امروز و جامعه اینده را کنار بگذارند.

 

*نسل امروز به برنامه ریزیهای مدون و دقیق نیازدارد.

 

جامعه امروز و نسل امروز و اینده ما نسلی هستند که نیازهای خاص خود و توجهات مربوط به خود را دارند.ما باید به انها مفاهیم انقلاب اسلامی را منتقل کنیم.من جایی گفته ام و تاکید میکنم حضرت امام (ره) راجع به صدور انقلاب اسلامی مواردی را مطرح کرده اند.من میگویم  انقلاب اسلامی را باید به قلبهای نسل امروزمان و نسلهای فردای ایران عزیزمان صادر کنیم. یعنی نسل گذشته باید این صدور را در کشور خود انجام دهد که اگر این صدور را انجام ندهیم چطور میتوانیم چنین صدوری را تا عمق منطقه انجام دهیم.اینها به برنامه ریزیهای مدون و دقیق نیاز دارد و دستگاههای مرتبط با کار فرهنگی در شهرستان و استان و کشور باید در کنار هم و با هم،هماهنگ باشند.به نظر من یگانه ترین دلیل و مشخص ترین معیار،فرمایشات مقام معظم رهبریست.کوچکترین درنگ و تردید، نسبت به این شاخص،بزرگترین خطای راهبردی را برای هر کس که ادعای انقلابی گری میکند خواهد ساخت.

– از دیدگاه جنابعالی؛آیا مردم و شهروندان حق دارند در مورد مسائل مهم کشورشان،مسئولان را نقد یا به آنها اعتراضاتی داشته باشند؟

بله،به نظر بنده امروز یکی از بزرگترین و مهلک ترین اشتباهات و خطاهای راهبردی برای کسانی که ادعای جریان انقلاب اسلامی میکنند و خودشان را در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعال میدانند این است که شاخصی به جز مقام معظم رهبری را برای پیشبردکارهای خودشان در پیش بگیرند.ایشان در تحلیلی که در جریانات اخیر داشتند،معترضانی که در جامعه اعتراض میکردند را بعنوان افراد خودی تلقی کردند و فرمودند که:” اینها از خود ما هستند.”یعنی اعتراض حق  قانونی و شرعی مردم است و شما نمیتوانید به یک شهروند عادی و ایرانی بگویید اعتراض نکن و حق اعتراض نداری.این گفته و این اعتقاد بزرگترین اشتباه یک مسئول در جمهوری اسلامی در هر مقامی خواهد بود.در هیچ جای قانون چنین چیزی گفته یا پیش بینی نشده است.هر کسی هم که چنین چیزی بگوید یا در غفلت است یا متاسفانه جاهل است و یا از نگاه دشمنان ما نوعی غرض دارد اما در مقابل،رهبری،کسانی که شهید” آرمان علی وردی” را آنگونه به شهادت رساندند فرمودند:”اینها که بودند؟چه کردند؟اینها از ما نبودند.!”یعنی معترضان  و ما خودی حساب میشویم و همه در یک طرف با هم و خودی هستیم و کسانی که اهل اغتشاش، زدن و کشتار ،قتل و غارت و تخریب اموال و اذهان عمومی هستند اینها از ما نیستند،میخواهد که اینها فارسی حرف بزنند یا به انگلیسی سخن بگویند، یا به زبان دیگری صحبت کنند،اینها از ما نیستند.عده ای غافل شدند و گول خوردند.امکان بازگشت آنها هم فراهم است. آنها را هم نباید غیر خودی تلقی کرد.ممکن است نوع بیان انها خیلی هم تند باشد،اما اینها مورد غفلت قرار گرفتند. اینها همه واقعیتها را نمیبینند.همه واقعیت در منظر و مرعی قرار نمیگیرد. بخشهایی را دیده اند و بر اساس آن بخشها یک دفعه تصمیمهایی میگیرند که چنین تصمیمات در واقع صحیح نمیباشد.

 

*کسی در اغتشاشات اخیر،منکر خطای یک مامور امنیتی و یا انتظامی نیست.

 

بله، کسی منکر این نیست که یکی از ماموران امنیتی یا نظامی و انتظامی کشور در زمانی که با اغتشاشگران در خیابان مورد برخورد بوده اند،ممکن است عملی انجام داده که عمل او صحیح نبوده است.مثلا ضربه او سبب نقص عضو کسی شده باشد،خوب این موضوع  از اصل،کار صحیحی نیست و قابل  پیگرد است،اما شما در نظر بگیرید فردی از جریانها همین یک موضوع را مورد توجه خودش قرار دهد و این را دلیلی تلقی کند که کل نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد و همه جمهوری اسلامی را یک نظام خطا کار تلقی کند،با او چه باید کرد؟ماموری در یک جایی خطایی را انجام داده است، باید به اندازه خودش او را مورد شماتت قرار داد.او را باید در دادگاههای صالحه مورد سوال قرار داد و رسیدگی  کرد کما اینکه اگر در خیابانها هم کسانی باشند از همین اغتشاشگران که برادران این کشور را به گلوله بستند و با سلاح سرد به انها حمله کردند و زیر مشت و لگد انها را به شهادت رساندندانها هم باید موردبازخواست قرار بگیرند و قصاص،حق افرادی است که در واقع مورد اسیب قرار گرفته اند و لذا این موضوع، جزء مسائل مهمی است که در لابلای موضوعات اخیری که بوجود آمده، مورد توجه قرار داد اماحقیقت امر این است که برای همه جامعه باید صحبت داشت.شما باید برای معترضان هم، کلام زیبا و شیوا داشته باشید،کلامی که در ذهن مخاطبان شما مورد پذیرش واقع شود، همانگونه که برای بچه های مومن و حزب الهی کلام برای گفتن داریم. برای کسانی که اصلا اهل مسجد و منبر و …هم نیستند و علاقه ای هم برای امدن به اجتماعات دینی و مسجد ندارند و اهل موسیقی و یک رفاه عمومی که با دوستانشان باشند و در کنار هم امور خود را بگذرانند،اگر برای اینها هم حرفی نداشته باشیم این عیب و نقص ماست. مقام معظم رهبری برخی از اینها را بچه های خود ما میدانند.شهید عزیزمان سردار سلیمانی، چندین بار و چندین جا تاکیدات مختلف میکنند که:”ما مرتب نگوییم ما و بچه های خودمون،ما و ادمای خودمون،خوب انها هم بچه های ما هستند.عزیزان ماهستند.”ما با بچه های خودمان چگونه رفتار میکنیم؟بچه های شما یک خطایی کوچک یا بزرگ انجام دهند با او چه میکنید؟او را از بین میبرید؟او هم عزیز شماست و نیاز به توجه شما دارد.او هم نیاز به راهنمایی شما دارد.او هم شما را بعنوان پشت و پناه و ملجاء خود نگاه میکند.اگر شما به او هم بی توجه باشید،چه توقعی از چنین فرزندی میتوانید داشته باشید؟

 

*باید نگاهمان به فرزندانمان، متناسب با نیازهای آنان باشد.

 

ما بعنوان آحاد و مدیران جامعه باید نگاهمان به فرزند انمان نگاه متناسب با نیاز آنها باشد. با بچه و فرزندی که اهل نماز شب و اهل مسجد است، شما یک جور برخورد میکنید و با فرزند دیگرتان که اهل نماز و روزه نیست و اعتقادات بسیار ضعیفی دارد و مسائل انقلاب را عمیق مورد توجه قرار نداده و علاقه ای هم ندارد خوب باید با او با زبان خودش برخورد کرد.امروز جوانهای ما و شاید بتوان گفت عموم جوانان کشورهای جهان بسیار باهوش و محاسبه گرند و به سرعت نتیجه گیری میکنند.یعنی در محاسبات و نتیجه گیری خودشان به شما زمان زیادی نمیدهند.شما فرصت کمی دارید که خودتان را به انها اثبات کنید و در این فرصت کم باید بتوانید همه حرفتان را بزنید.شما منبرهایی را در اختیار ندارید که ۴۰ یا ۵۰ دقیقه بتوانید موضوعی را به جوان امروز اثبات کنید. کمتر از چند دقیقه فرصت دارید،نه تنها کمتر از چند دقیقه فرصت دارید،بلکه ذائقه مخاطب شما دیگر ذائقه ای عادی نیست.چه کار میخواهید  بکنید؟با جوان یا دختر و پسر اینچنینی چکار میخواهید بکنید؟میخواهید با انها چطور برخورد کنید؟چقدر شرایط ازدواج برای انها را فراهم کرده ایم که امروز میگوییم چرا شما مجرد میگردید؟چقدر برای انها کار یا اشتغال فراهم کرده ایم که امروز به انها میگوییم چرا بیکار میگردید؟ شما برای اینکه از شر این همه گرفتاریهای اجتماعی فرار کنید بایستی عاقل باشید.بستر برای اینکه این جوانها دچار چنین شرایط مبهمی شوند فراهم است،اما باید در چنین شرایطی انها بتوانند مسائل و سوالات خود را مطرح کنند و ماهم بتوانیم پاسخهای خود را به درستی و منطقی به انها بدهیم.

 

– در پایان ضمن تشکر از جنابعالی به جهت حوصله ای که داشته و پاسخهایی که به پرسشهای ما دادید بی نهایت سپاسگزاریم.چنانچه توصیه و سخن پایانی برای شهر وندان گرامی و مخاطبان عزیز این مصاحبه دارید بفرمایید.

بعنوان عضو کوچکی از آحاد مختلف مردم ایران با فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در مسائل اخیر داده اند و بعنوان کوچکترین نماینده های مردم در شورا و پارلمان شهری عرض میکنم که اگر امروز کسی به هر طریقی به هر بیان و قلمی و به هر قدمی و نیتی سبب ایجاد ناامیدی در مردم شود و امید را در مردم بسوزاند و کار را به سمتی پیش ببرد که مردم از انقلاب دلسرد شوند، خواسته یا ناخواسته در مسیری قدم بر میدارد که دشمنان این انقلاب به دنبال آن هستند. بنابراین در کلام و قدم و قلم و نیاتمان باید مراقب باشیم و جوری عمل کنیم که جدول نقشه ها و پازل توطئه های دشمن را کامل نکنیم و بیخود و بی دلیل  مردم عزیزمان را دلسرد به اینده و انقلاب نکنیم.شرایط محیطی در انقلاب  اسلامی به گونه ای است که شرایط سختی بر جمهوری اسلامی میگذرد و شرایط حادی است.در میدان نبرد اقتصادی با دشمن هستیم و دشمن تمام هیمنه و توان خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی به کار گرفته و طبیعی است که در شرایط غیر عادی هر کاری که مردم را به دلسردی بگراید و انان را ازانقلابشان نومید کند،کار پسندیده ای نیست.

 

*نگاه واقعی مطالبه گرایانه برای حفظ جهت قداست جریان جمهوری اسلامی را ارج مینهم.

 

از صحبتهای اخیر بنده بد برداشت نشود،زیرا هنوز با همه وجود،آن نگاه واقعی مطالبه گر ایانه برای حفظ جهت و مسیر و قداست جریان جمهوری اسلامی را ارج مینهم و کسانیکه در این مسیر گام برمیدارند را دستشان را میبوسم.ان شاالله که همه آنها موفق باشند و خداوند به همه کسانی که برای انقلاب اسلامی و رضای خدا و برای شادی روح مطهر شهدا قدم بر میدارند توفیق دهد و کسانی که عداوت شخصی و اهداف سوء و غرضهای عمدی دارند را از سر راه اسلام و مسلمین بردارد.انشاالله.