معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: از ابتدای امسال ۶ هزار و ۲۲۹ حکم جایگزین حبس در استان فارس صادر شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه در قوه قضاییه پیگیری می‌شود.

اکبری با بیان اینکه میزان مجازات‌های جایگزین حبس در استان ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است، افزود: از ابتدای امسال ۶ هزار و ۲۲۹ حکم جایگزین حبس در استان فارس صادر شده است.

او ادامه داد: پرونده‌های جایگزین حبس شامل مرتکبان جرائم غیر عمد با حداکثر مجازات ۳ ماه حبس و انجام افعال غیر متعارف در جامعه است.

اکبری بیان کرد: احکام سبز یا مجازات‌های جایگزین حبس، مرتکبان جرائم غیر عمد ناشی از رانندگی و کار با مجازات کمتر از ۲ سال حبس را نیز شامل می‌شود.

به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، در این نوع احکام، متهم به پرداخت وجه نقد و یا انجام خدمات در محیط‌های اداری و نهاد‌ها محکوم می‌شود.

او  تصریح کرد: برای این که قضات به صدور احکام جایگزین ترغیب شوند هر سال آرایی که قضات استان صادر کرده اند احصا می‌شود و در بین آن‌ها چند رأی برتر انتخاب و از قضات صادر کننده احکام جایگزین تجلیل می‌شود؛ که این موضوع در افزایش صدور چنین آرایی در چند سال اخیر بسیار موثر بوده است.

اکبری به تاثیر مثبت حکم مجازات جایگزین حبس در جامعه اشاره کرد و افزود: صدور این قبیل احکام، در کاهش یا تکرار نشدن جرم نقشی موثر ایفا می‌کند.

ساماندهی، حمایت و نگهداری کود کان خیابانی تحت نظارت بهزیستی، درمان رایگان، تعمیر کیف و کفش کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی، کاشت و نگهداری نهال، ایجاد آتش بُر برای جلوگیری از سرایت آتش احتمالی به جنگل از جمله احکام جایگزین حبس است.

انتهای پیام/