اکنون به نظر می‌رسد که بن بست ۱۱ ماهه انتخاب نخست وزیری عراق با موضع‌گیری شفاف مقتدی صدر به پایان برسد و دولت عراق با انتخاب نخست وزیر تشکیل خواهد شد.

 روایت روز: «سید مقتدی الصدر» در نشست خبری ظهر امروز خطاب به حامیان خود در منطقه سبز بغداد صراحتاً اعلام کرد: «اگر در عرض ۶۰ دقیقه [از منطقه] خارج نشوید، از جریان صدر خارج خواهم شد.» مواضع علنی سید مقتدی آبی بر آتش التهابات ۲۴ ساعت گذشته عراق شد.

پس از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست در واکنش به بیانیه استعفای آیت‌الله حائری،‌ عده‌ای از نیروهای خودسر که سرشاخه‌های آن با سفارت انگلیس مرتبط بودند، با نقاب طرفداری از سید مقتدی دست به آشوب در شهرهای مختلف عراق زده‌اند.

این آشوب‌ها درحالی رخ داد که دفتر جریان صدر از ابتدا با صدور بیانیه‌ای از تمامی حامیان خواست تا به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

موضوع از جایی خطرناک شد که بخشی از قوای «سرایا الاسلام» شاخه نظامی جریان صدر وارد کارزار نظامی علیه نیروهای امنیتی- انتظامی دولت عراق شد. رسانه‌های سعودی نظیر العربیه نیز عامدانه قوای مسلّح ذیل حشدالشعبی را جبهه مقابل «سرایا الاسلام» معرفی کردند تا بر آتش احساسات جناحی افراد بدمند. امّا سید مقتدی صدر در نشست خبری ظهر امروز از حشد الشعبی بابت عدم حضور در نزاع شیعی – شیعی قدردانی کرد و مهر بطلانی بر تفرقه افکنی شد.

بیانیه تاریخی مرجع عالیقدر شیعه

آیت‌الله حائری از مراجع بزرگ شیعیان (دوشنبه ۷ شهریور) طی بیانیه‌ای به دلیل احوال نامساعد جسمی از مرجعیت استعفاء کرد. این بیانیه از این جهت حائز اهمیت است که وی مرجع جریان صدر به عنوان منسجم‌ترین جریان دینی-سیاسی عراق بود. آیت‌الله سید محمد صادق صدر (پسر عموی شهید باقر صدر و پدرِ مقتدی) و پایه‌گذار جریان صدر کنونی نیز قبل از ترور در بهمن ۱۳۷۷ رسماً آیت‌الله سید کاظم حائری را زعیم صدری‌های معرفی کرد. صدر ثانی در این رابطه اعلام کرد: «بعد از من از آیت‌الله العظمی کاظم حائری اطاعت کنید.»

بیانیه آیت‌الله‌ حائری مبتنی بر ۲ بند است:

بند اول تاکید بر تبعیت جریان صدر از آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی است. وی دلیل این امر را تشکیل جبهه متحد کفر عنوان کرد و رهبر انقلاب را شایسته‌ترین فرد برای مدیریت مبارزه با نیروهای این جبهه دانست.

بند دوم مشتمل بر ۷ ماده است که اهم آن لزوم «خروج نیروهای بیگانه و در راس آن آمریکا»، «پشتیبانی از حشدالشعبی» و «دور کردن عناصر بعثی و فاسد از ساختار حاکمیت» بود. وی همه علما و نخبگان را به میدان آگاهی بخشی به توده‌های مردم فراخواند.


بیانیه تاریخی آیت‌الله سیّد کاظم حائری | تاریخ انتشار: هفتم شهریور ۱۴۰۱

ماجرای عراق چیست؟

جریان سیاسی شیعه پس از انتخابات مجلس عراق به ۲ جناح صدر (به زعامت الصدر) و چارچوب هماهنگی (به زعامت العامری و المالکی) تقسیم شد. انتخابات در مهر ۱۴۰۰ برگزار شد و هدف، تشکیل دولت عراق بود. این پروسه به دلیل عدم همراهی جریان صدر با چارچوب هماهنگی (اطار التنسیقی) تاکنون به نتیجه نرسیده است.

یکی از مهمترین دلایل عدم همکاری اختلاف دیرینه مقتدی الصدر و نوری المالکی بود. سال ۲۰۰۸ بود که نیروهای جیش المهدی (شاخه نظامی منحل شده وابسته به صدر) با دولت المالکی درگیر شدند که معروف شد به نبرد بصره.  این نبرد با میانجیگری تهران خاتمه پیدا کرد ولی گویا خصومت المالکی و صدر سرجایش باقی مانده و خود را در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۲ نشان داد.

جریان صدر خرداد ۱۴۰۱ در پارلمان عراق پس از ناکامی در روند تشکیل دولت صدری، به دستور مقتدی دست به استعفای دسته جمعی زد و خیابان را محل حل منازعه با رقبای شیعه خود قرار داد. حربه‌ای مسبوق به سابقه که در سال‌های ۲۰۰۸ (دوران اشغال عراق)، ۲۰۱۶ (دوران سیطره داعش بر قلمروی غربی عراق) و ۲۰۱۹ (موسوم به اعتراضات اکتبر) از آن بهره برده بودند. جریان صدر از اوایل مرداد ۱۴۰۱ در محوطه پارلمان عراق تحصن کرده‌اند تا مانع برگزاری جلسه رای‌گیری «محمد شیاع السودانی» برای احراز پست نخست وزیری عراق شوند.

اکنون به نظر می‌رسد که بن بست ۱۱ ماهه انتخاب نخست وزیری عراق با موضع‌گیری شفاف مقتدی صدر به پایان برسد و دولت عراق با انتخاب نخست وزیر تشکیل خواهد شد.

برنامه جنگ شیعی – شیعی در عراق پس از شکسته شدن کمر جریان تکفیر در دستور کار قرار گرفته است. طراح فتنه انگلیس و هدف نهایی تجزیه عراق به ۳ اقلیم کردی، سنّی و شیعی است. دلیل عاملیت لندن این است که نهادهای اطلاعاتی انگلیس شناختی بی‌نظیر از خاندان‌های مطرح شیعه طی ۱/۵ قرن اخیر دارند. امّا فتنه انگلیسی در آستانه اربعین حسینی شکست خورد.

انتهای پیام/