جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: اعمال محدودیت‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم سبب شده که تمام شهرستان‌های قرمز به نارنجی تبدیل شوند.

عبدالرضا قاسم‌پور در این باره افزود: هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان، ۲۷ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.
او ادامه داد: با وجود بهبود شرایط اما محدودیت‌های کرونایی همچنان به قوت خود باقی است و از شهروندان تقاضا داریم که همچنان رعایت دستورالعمل‌ها را جدی بگیرند و همکاری لازم را داشته باشند.
وی، تنها راه مقابله با ویروس کرونا را رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در کنار آن انجام واکسیناسیون دانست تصریح کرد: تمام آموزش‌ها همچنان به شکل مجازی انجام می‌شود و امتحانات تمام مقاطع به جز پایه‌های نهم و دوازدهم نیز به شکل غیر حضوری برگزار خواهد شد.
معاون استانداری فارس اظهار داشت: برگزاری تمام مجالس و مراسم‌های فرهنگی و هرگونه تجمع نیز در استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.
قاسم‌پور افزود: دورکاری کارکنان دولت هم متناسب با رنگ بندی شهرها انجام می‌شود ودر شهرستان‌های نارنجی مشاغل گروه یک و دو و در شهرستان‌های زرد نیز مشاغل گروه یک، دو و سه مجاز به فعالیت هستند.
وی گفت: محدودیت تردد خودروها از ساعت ۲۲ تا سه بامداد نیز همچنان پابرجاست و رانندگان متخلف ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.
او ادامه داد: ممنوعیت ورود به شهرهای قرمز و نارنجی هم همچنان به قوت خود باقی است و ورود به شهرهای قرمز یک میلیون تومان و ورود به شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه به دنبال دارد.
وی افزود: با توجه به بهبود شرایط در کلانشهر شیراز مترو و اتوبوس و در سایر شهرهای استان نیز ناوگان اتوبوس درون شهری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

تزریق ۱۵۱ هزار و ۳۷۸ دوز واکسن در فارس
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا در خصوص وضعیت تزریق واکسن در این استان نیز گفت: تاکنون ۱۵۱ هزار و ۳۷۸ دوز واکسن در نوبت اول و دوم در استان به گروه‌های هدف تزریق شده است.
قاسم‌پور افزود: از این تعداد ۱۲۶ هزار و ۲۵۶ در نوبت اول و ۲۵ هزار و ۱۲۲ در نوبت دوم تزریق شده است.
وی، با اشاره به پیشتازی فارس در تزریق واکسن کرونا در کشور ادامه داد: روزانه  به طور متوسط ۱۰ هزار دوز واکسن در این استان تزریق می‌شود.
او اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده تا تعداد سالن‌های تزریق واکسن در استان هم افزایش یابد و از ظرفیت تمام ادارات استفاده شود تا به ویژه برای آینده که واکسیناسیون عمومی آغاز شد شاهد تجمع، ازدحام جمعیت و شلوغی نباشیم.
وی گفت: هم‌اینک در گروه‌های هدف شامل کادر درمان، بیماران خاص و افراد بالای ۸۰ سال تزریق انجام شد و از روز گذشته نیز تزریق افراد بالای ۷۵ سال شروع شد و به همین شکل واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی و افراد دارای بیماری زمینه‌ای هم انجام خواهد شد.
قاسم‌پور تصریح کرد: کار تزریق واکسن آن تعداد افراد بالای ۸۰ سال هم که تاکنون موفق به تزریق نشده‌اند انجام خواهد شد و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

جریمه ۴۸۶ هزار و ۵۸۲ خودرو متخلف
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: از ابتدای اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروها تاکنون ۴۸۶ هزار و ۵۸۲ خودرو متخلف جریمه شده‌اند و همچنین ۹ هزار و ۵۷۷ واحد صنفی متخلف نیز پلمب شده است.
قاسم‌پور افزود: همچنین ۵۶۹ بازرسی نیز از ادارات استان انجام شده ۱۴۶ مورد تذکر کتبی دریافت کرده‌اند و هفت اداره نیز به تخلفات اداری معرفی شده‌اند.
وی افزود: همکاری مردم در طرح محدودیت تردد خودرویی تا به امروز بسیار خوب بوده و طی این مدت تردد در جاده‌ها بسیار کاهش یافته بود و انتظار می‌رود که در سایر زمینه‌ها به ویژه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد همکاری هرچه بیشتر شهروندان باشیم.

هیچ موردی از کرونای هندی و آفریقایی در فارس گزارش نشده است
وی گفت: تاکنون هیچ موردی از وجود ویروس کرونای نوع هندی و آفریقایی در استان گزارش نشده و شیوع ویروس کرونا در استان روند نزولی دارد.
او ادامه داد: ۳۲ درصد تست‌های کرونا در استان مثبت است، درصد بهبودی نیز ۹۶ درصد است که نسبت به ماه گذشته سه درصد کاهش را نشان می‌دهد.
قاسم‌پور تصریح کرد: روند فوتی‌ها هم کاهش یافته که امیدواریم این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد.
وی، ضریب اشغال تخت‌های عادی و ویژه را در استان حدود ۶۰ درصد برشمرد و افزود: حدود یک ماه قبل روزانه ۴۰۰ بیمار جدید بستری داشتم که امروز به حدود ۲۱۰ بیمار کاهش یافته و هم‌اینک نیز یک هزار و ۶۷۴ بیمار مبتلا به بیماری کرونا در استان داریم.

هیچ موردی از تزریق واکسن به مسئولان در استان نداشته‌ایم
قاسم‌پور گفت: تاکنون هیچ یک از مسئولان در استان واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند مگر آنکه جزو گروه‌های هدف شامل بیماران خاص یا کادر درمان بوده‌اند.

پیش از این، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۲۵ اردیبهشت‌ماه جاری اعلام کرد:‌ یک هزار و ۶۷۴ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، ۲۸۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

  • منبع خبر : ایرنا