نمکی گفت: در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار ۳ مورد ویروس آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران از شناسایی سه مورد قطعی ابتلا به کرونای آفریقایی جنوبی در کشور خبر داد و گفت: با موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در سراسر کشور، همکاران من با شرایط ویژه‌ای روبرو شدند و متاسفانه مرگ ناشی از بستری در روزهای آینده رو به افزایش خواهد بود و در روزهای آینده شرایط سختی درباره دریافت بسترهای امروز خواهیم داشت.

نمکی ادامه داد: کاری که همکارانم در موج سوم کرونا کردند این بود که مراکز سرپایی ١۶ ساعته را افزایش دادیم و داروهای ضدویروس را به مراکز سرپایی بردیم و توانستیم بار انبوه بیماران را که سرریز آنها به بیمارستان‌ها بود کم کنیم و در روزهای آینده با گذر از روزهای سنگین شاهد کاهش آمار بستری و بعد از آن با تاخیر در آمار فوتی‌ها خواهیم بود.

وی بیان کرد: خبر خوب ما امروز این بود که واکسیناسیون کرونا در فاز دوم را شروع کردیم و دیروز آزمایش بالینی فاز ۳ پاستور را شروع کردیم و در آینده نزدیک این واکسن‌ها به جمع واکسن‌ها خواهند پیوست.

ویروس هندی بسیار نزدیک است
وزیر بهداشت گفت: ما لحظه به لحظه ویروس‌های جهش‌یافته را رصد می‌کردیم و همانطور که ویروس ووهان خود را از ووهان به قطب رساند، صدای پای ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی و هندی را می‌شنیدیم و علم به شیوع ویروس برزیلی و آفریقایی جنوبی در کشورهای همسایه را داشتیم و مکاتبه‌هایی برای ممنوعیت ورود و خروج انجام دادیم.

نمکی ادامه داد: در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار ۳ مورد ویروس آفریقا جنوبی را شناسایی کردیم. صدای پای ویروس هندی را بسیار نزدیک می‌شنویم.

مشاهده ابتلا به کرونا در برخی از هندی‌هایی که وارد کشور شدند
او گفت: تمام تبعه هندی و پاکستانی را که وارد کشور شده‌اند بررسی می‌کنیم و دیروز در یکی از شهرستان‌ها مواردی از هندی‌های مبتلا به کرونا را ارزیابی کردیم و امیدواریم که این افراد مبتلا به ویروس جهش یافته هندی نباشند.

نمکی گفت: این زنگ خطر به ما می‌گوید که باید فاصله‌ها را بیشتر و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر مراعات کنیم و اجازه ندهیم همکاران ما با این نفس‌های تنگ، خسته و گرفته در مجموعه درمانی به دام جمع و جور کردن موج جدیدی با ویروس‌های جهش یافته جدید شوند.

خیلی از واکسن‌ها روی ویروس هندی تأثیرگذار نیست
وزیر بهداشت اظهار کرد: واقعاً نظام سلامت در اوج گرفتاری است و همکارانم در سنگین‌ترین موج تاریخی بار بیماری را به دوش می‌کشند و امیدواریم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد نکنیم. امیدواریم بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم. خیلی از واکسن‌ها روی این ویروس جواب نمی‌دهند و اگر جواب بدهند، جواب مختصری است. نگذاریم به دام ویروس جهش یافته‌ای بیفتیم که واکسن‌ها هم روی آن اثری ندارند.

او گفت: از اصحاب رسانه تشکر دارم و میخواهم که در کنار ما این اطلاع‌رسانی گسترده را در کشور انجام دهند و کمک کنند تا بتوانیم این موج‌ها را پشت سر بگذاریم.