معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از سال گذشته تاکنون با روند افزایشی مبتلا به سالک در استان مواجه بودیم بطوریکه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مبتلا به این بیماری در فارس شناسایی شده است

به گزارش آینه فارس ،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست کمیته دانشگاهی سالک با ابراز نگرانی از افزایش موارد گزارش شده این بیماری، پیشگیری از گسترش سالک را نیازمند افزایش همکاری‌های برون بخشی دانست.
دکتر عباس رضاییان زاده گفت: از سال گذشته تاکنون با روند افزایشی سالک در استان مواجه بوده ایم و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مبتلا به سالک طی یک سال گذشته در فارس شناسایی شده است.
او اضافه کرد: پیش بینی می‌شود به دلیل اطلاع مردم از روند خود بهبودی و همچنین انجام خود درمانی از سوی برخی مبتلایان، تعداد موارد واقعی مبتلا چهار تا پنج برابر موارد ثبت شده باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز پهناور بودن استان فارس، تنوع اقلیم، تداوم خشکسالی و جایگاه ویژه استان در تولید محصولات کشاورزی را از علت‌های اصلی بومی بودن این بیماری در استان عنوان کرد.
دکتر رضائیان زاده با بیان اینکه ابتلا به بیماری در هر سنی امکان دارد، تاکید کرد: کودکان به علت لطافت پوست، در برابر گزش پشه ناقل بیماری آسیب پذیرتر هستند و انجام مراقبت‌های پیشگیرانه در کودکان به ویژه دختران که ابتلا به بیماری در آن‌ها تبعات اجتماعی بیشتری دارد، از اهمیت برخوردار است.
او افزود: با توجه به شرایط بیماری در استان، هر گونه زخم و ضایعه پوستی که بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد و برطرف نشود، باید از نظر وجود یا عدم وجود بیماری سالک بررسی شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مردم استان می‌توانند برای تشخیص و درمان رایگان سالک به مراکز بهداشت نزدیک به محل زندگی خود مراجعه و از انجام خود درمانی ضایعات خودداری کنند.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کنترل سالک نیاز به عزم همگانی و مشارکت سایر دستگاه‌ها نیز دارد، گفت: کنترل بیماری سالک با همکاری‌های بین بخشی نتیجه می‌دهد و بر این اساس هر کدام از ارگان‌های مرتبط باید در این راستا تلاش کنند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

۳۰ درصد از مبتلایان به سالک در فارس
بر اساس آمار‌های موجود حدود ۳۰ درصد ابتلا به سالک در کشور مربوط به استان فارس است. سالانه ۲۰ هزار مورد لیشمانیوز پوستی از نقاط مختلف کشور گزارش می‌شود، تحقیقات نشان داده است که میزان شیوع واقعی ۴ تا ۵ برابر بیشتر از آمار اعلامی است که این مقدار در یک سال در استان فارس بین ۵ تا ۱۰هزار مورد گزارش شده است.
وسعت ابتلا به این بیماری همه شهرستان‌های فارس است و در مناطقی از شیراز، در زرقان، استهبان و نی ریز بیشتر از سایر مناطق سالک دیده شده است. سالک در مناطق مرکزی بیشترین شیوع و در مناطق جنوبی و شمالی فارس کمترین بروز تجمعی را دارد. بررسی‌های اخیر طی سالیان گذشته نشان می‌دهد که بالغ بر ۹۵درصد موارد ابتلا در روستا‌ها رخ داده است.
کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انتظار دارند شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، شورا‌ها، شرکت‌های آب و فاضلاب، سازمان جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و فرمانداری‌ها به عنوان دستگاه‌هایی که باید مشارکت بیشتری برای ریشه کن کردن سالک داشته باشند بیش از این احساس مسوولیت کنند و برای ریشه کنی سالک پای کار بیایند.

فارس براساس شواهد و مستندات، زیستگاه طبیعی «لیشمانیوز پوستی» یا سالک است و از نظر تعداد مبتلایان به این بیماری بعد از استان‌های شمالی در رده دوم کشور قرار دارد.
بر اساس مطالعات انجام شده، کمربند سالک در استان فارس شهر‌ها و مناطقی از سپیدان، شیراز، مرودشت، ارسنجان، نی ریز، استهبان، بختگان و نی ریز را شامل می‌شود. در همه این شهر‌ها و مناطق استعداد بروز سالک و شیوع آن وجود دارد و مناطقی از منطقه هم اکنون آلوده به سالک است و با وجود اقدامات انجام شده سالک دراین مناطق ریشه کن نشده است.

سالک
سالک یک عفونت انگلی پوست است که توسط پشه خاکی منتقل می‌شود و ایجاد ضایعه پوستی می‌کند. پشه‌های خاکی پس از گزش افراد مبتلا به سالک یا جوندگان مبتلا، آلوده می‌شوند و در گزش‌های بعدی موجب انتقال انگل به افراد سالم می‌گردند.

معمولاً پس از چند روز تا چند ماه محل گزش مختصر قرمز سپس متورم و حالت جوش مانند می‌شود و بتدریج از وسط زخمی ایجاد می‌شود و اطراف آن قرمز می‌گردد. ممکن است این ضایعه خشک یا دارای ترشح باشد