راهکار‌های حل مشکل کند بودن سرعت و عملکرد گوشی را بدانید

به‌ گزارش پایگاه خبری آینه فارس ، گوشی‌های هوشمند نقش مهمی در زندگی روزمره همه ایفا می‌کنند، به همین دلیل نیز سرعت و عملکرد درست آن‌ها از اهمیت بالا برخوردار است.

راهکار‌های زیادی برای افزایش و بهبود عملکرد گوشی‌ها وجود دارند. از آن‌جا که پس از مدتی استفاده از دستگاه‌های هوشمند، شاهد کاهش سرعت عملکرد آن‌ها هستیم، خوب است که با این راهکارها آشنا شویم. راهکار‌های حل مشکل کندی سرعت و عملکرد گوشی را بدانید.

۱- گوشی خود را بشناسید!

قابلیت‌ها و نقاط ضعف گوشی هوشمند را دانستن، بسیار حائز اهمیت است. از اپلیکیشن‌های آسیب‌زا و سنگین روی دستگاه خود استفاده نکنید، زیرا بیشتر این برنامه‌ها باعث کاهش سرعت عملکرد دستگاه شما خواهند شد.

در حال حاضر، برنامه‌های زیادی در پلی استور گوگل یا دارک وب وجود دارند که به گوشی شما آسیب وارد می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود به هیچ عنوان، این سبک برنامه‌ها را نصب نکنید و مورد استفاده قرار ندهید.

۲- گوشی هوشمند خود را به‌روزرسانی کنید

قبل از هر چیز باید بدانید که سیستم عامل گوشی هوشمند خود را همیشه به‌روزرسانی کنید. اگر آخرین نسخه اندروید یا iOS روی سیستم عامل دستگاه شما نصب نشده است، باید همین حالا به‌روزرسانی کنید. با نصب آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل منتشر شده، بیشتر باگ‌ها یا ایراداتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، برطرف خواهد شد.

در به‌روزرسانی‌های اندروید یا iOS بهبود‌های نرم‌افزاری زیادی را می‌بینیم که باعث می‌شوند تا سرعت عملکرد گوشی بالاتر برود و علاوه بر آن، به قابلیت‌های جدید نیز دسترسی داشته باشید. همچنین، نصب به‌روزرسانی‌های سیستم عامل، بهبود اجرای برنامه‌های دستگاه را به همراه خواهد داشت.

۳- اپلیکیشن‌های بدون استفاده را حذف کنید

همه ما روی گوشی‌های خود، اپلیکیشن‌هایی داریم که مدت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. باید بدانید این برنامه‌های نصب شده روی گوشی، فضای زیادی را اشغال می‌کنند و همچنین باعث می‌شوند در پس‌زمینه، مصرف دیتای زیادی نیز داشته باشید.

این اپ‌های ناخواسته در صورتی‌که حذف نشوند، فضای زیادی از حافظه گوشی را پر می‌کنند و در نهایت، کاهش سرعت عملکرد دستگاه را در پی خواهند داشت.

توصیه این است که هر از چند گاه، گوشی خود را بررسی کنید و برنامه‌هایی که به‌ ندرت مورد استفاده قرار می‌دهید، حذف کنید و تنها اپ‌هایی که هر روز یا دو تا سه بار در هفته استفاده می‌کنید، روی گوشی خود نگه دارید.

۴- اپلیکیشن‌ها را به‌روزرسانی کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که برای افزایش سرعت و عملکرد گوشی می‌توان انجام داد، به‌روزرسانی کردن اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه است. برای اطلاع از به‌روزرسانی‌های جدید برنامه‌ها کافی است تا به سراغ پلی استور گوگل (Google Play Store) یا اپ استور (App Store) بروید و آخرین به‌روزرسانی‌های منتشر شده را پیدا کنید.

توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها همیشه با انتشار به‌روزرسانی جدید، باگ‌ و ایرادهای مربوط به اپلیکیشن‌های خود را از بین می‌برند و علاوه‌ بر آن، ویژگی‌های جدیدی نیز برای بهبود عملکرد برنامه مورد نظر به کاربران ارائه می‌کنند.

برنامه‌های به‌روزرسانی شده روی گوشی‌های هوشمند، به نسبت نسخه قدیمی خود، سرعت عملکرد بالاتر و بهتری نیز ارائه می‌دهند که همین موضوع باعث می‌شود تا لگ (کند شدن) کمتری را تجربه کنید و در نهایت، افزایش کارایی گوشی را به همراه خواهد داشت.
۵- از حافظه جانبی با سرعت بالا استفاده کنید

نسل جدید گوشی‌های هوشمند، معمولا قابلیت پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی جانبی را روی دستگاه‌های خود ارائه نمی‌دهند، زیرا این ویژگی باعث کاهش سرعت عملکرد گوشی خواهد شد.

اگر از تلفن‌های مدل قدیمی استفاده می‌کنید، ممکن است به حافظه جانبی نیاز داشته باشید. برای استفاده از حافظه جانبی نیز باید حتما مموری (حافظه) کارت اکسترنال تهیه کنید تا فضای ذخیره‌سازی دستگاه شما را افزایش دهد.

قبل از این‌که از حافظه جانبی استفاده کنید، حتما توجه داشته باشید سرعت خواندن و نوشتن کارت حافظه شما باید یکی باشد تا بتواند عملکرد خوبی از خود ارائه دهد. توصیه این است که از کارت‌های حافظه کلاس ۶ یا ۱۰ استفاده کنید که به‌طور غیر مستقیم روی افزایش عملکرد گوشی هوشمند، تأثیر خواهند گذاشت.

۶- ویجت‌های کمی روی گوشی هوشمند خود نگه دارید

ویجت‌ها اپلیکیشن نیستند و تنها وقتی که شما بخواهید، آغاز به کار می‌کنند. اغلب ما ویجت‌ها را روی صفحه اصلی گوشی قرار می‌دهیم تا از وضعیت آب و هوا و تاریخ‌های مهم، اطلاع یا دسترسی سریع‌تر به کنترلر موسیقی، وای‌فای و بلوتوث داشته باشیم. البته کاربرانی نیز هستند که اعتقاد دارند ویجت‌ها باعث زیباتر شدن فضای گوشی‌ هوشمند می‌شوند.

به‌طور کلی، ویجت‌ها می‌توانند برای کاربران بسیار کاربردی باشند؛ اما به خاطر داشته باشید که داشتن یا اضافه کردن تعداد زیادی ویجت روی صفحه نمایش اصلی گوشی باعث کاهش سرعت عملکرد دستگاه خواهد شد. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود اگر از ویجت استفاده می‌کنید، همین حالا تعداد آن‌ها را کاهش دهید تا سرعت عملکرد گوشی شما افزایش پیدا کند.

۷- انیمیشن‌ها را کاهش دهید

آیا تا به حال متوجه زمان انتقال هنگام جابجایی بین اپلیکیشن‌ها و صفحه شده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش، منفی بوده، کافی است تا مسیر Go to Settings > Developer Options > Windows Animation Scale > Animation scale ۱۰ x را در پیش بگیرید. حالا دوباره روی Window Animation scale کلیک کنید تا متوجه این افکت بشوید.

این کار باعث افزایش سرعت عملکرد گوشی نمی‌شود، اما کاهش سرعت انتقال بین اپلیکیشن و صفحه باعث می‌شود همه‌چیز سریع‌تر به نظر برسند.

برای ایجاد این تغییر، باید به مسیر Go to Settings > Developer Options > Windows Animation Scale (Off) > Transition Animation scale (Off) بروید و اگر Developer Option را پیدا نکردید، کافی است روی Build Number هفت بار ضربه بزنید تا گزینه Developer Option برای شما فعال شود. این کار می‌تواند به شما در افزایش سرعت عملکرد گوشی، کمک کند.
۸- از تصاویر زمینه زنده و متحرک، دوری کنید

بیشتر افراد، استفاده از تصاویر زمینه زنده و متحرک را دوست دارند. سازندگان نشان گوشی با توجه به اندازه و مقدار ٰCPU که تصاویر زمینه زنده متحرک، هنگام استفاده در صفحه نمایش مصرف می‌کنند، آن‌ها را به گوشی هوشمند اضافه می‌کنند؛ اما اگر از کاربران این نوع تصاویر زمینه هستید، باید بدانید آن‌ها که ساختار بدی داشته باشند، سیکل CPU بیشتری برای اجرا نیاز دارند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که تصاویر زمینه زنده و متحرک باعث می‌شوند باتری گوشی سریع‌تر خالی شود. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود از تصاویر زمینه که منابع خارجی دارند یا حتی اپلیکیشن‌های تصاویر زمینه استفاده نکنید.

اگر به استفاده از تصاویر زمینه زنده و متحرک علاقه دارید، حتما از تصاویر زمینه‌ای که به صورت پیش‌فرض، داخل گوشی قرار داده شده‌اند، استفاده کنید، زیرا آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و از فیلتر‌های زیادی عبور داده شده‌اند؛ اما به‌طور کلی، تصاویر زمینه زنده و متحرک، سرعت عملکرد گوشی و سلامت باتری را به خطر خواهند انداخت

۹- حافظه پنهان را پاک کنید

حافظه پنهان چیست؟ حافظه پنهان یا کش، اطلاعات ذخیره شده در دستگاه هستند که پس از بازدید از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها وارد گوشی‌ می‌شوند. این داده‌ها به کاربر کمک می‌کنند تا برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها سریع‌تر برای او باز شوند.

داده‌های پنهان، زمان بارگزاری برنامه‌ها و صفحات وب را کم می‌کنند، اما گفته می‌شود این داده‌ها با گذر زمان و اشغال کردن فضای حافظه، تأثیر منفی روی عملکرد گوشی خواهند داشت.

اگر می‌خواهید حافظه پنهان اپ‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید یا آن‌ها را حذف کرده‌اید، پاک کنید، باید مسیر Go to Settings > App Info > Storage > Clear Cache را در پیش بگیرید.

۱۰- همگام‌سازی را متوقف کنید

همگام‌سازی داده‌ها یک قابلیت خوب در گوشی‌های مدرن است که بیشتر بدون کوچک‌ترین ایراد کار می‌کند؛ اما بعضی اوقات ممکن است که متوجه شده باشید هنگام دانلود یا نصب برنامه‌های جدید، گوشی شما این روند را کندتر از همیشه انجام می‌دهد.

برنامه‌های نصب شده، زمان همگام‌سازی نیز باعث کاهش سرعت عملکرد گوشی می‌شوند. بهتر است به تنظیمات دستگاه خود بروید و گزینه Automatically Sync Data را پیدا و خاموش کنید.

اگر نمی‌خواهید این قابلیت به‌طور کل خاموش شود، برنامه‌های خود را می‌توانید با توجه به اولویت‌بندی و استفاده، در فهرست همگام‌سازی قرار دهید تا سرعت و عملکرد گوشی افزایش پیدا کند.