*معیارسنجش نامزد در زمان انتخابات*

*قسمت دوم:*

*رضاجاویدی مدرس دانشگاه*

تنور انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان فارس با نزدیک شدن به ۲۸خرداد بیش از پیش داغ تر شده و در این میان وعده های پی در پی و رنگارنگ کاندیداها یکی پس از دیگری رونمایی می شود که سراب وعده های توخالی را برای شهروندان تداعی می کند.

تعداد قابل توجه ای از کاندیداهای تائید صلاحیت شده فعالیت انتخاباتی خود را با حجم قابل توجه ای از تبلیغات در فضای مجازی و سیمای شهری آغاز کرده اند.

این کاندیداها عمدتاً افرادی هستند جویای نام و وقتی به برنامه ها و اظهار نظرهایشان دقت میشود مشخص است که حتی اطلاعی از وظایف شورای های اسلامی شهر و روستا ندارند و صرف شرکت در رقابت و آزمودن شانس و اقبال خود به این عرصه ورود کرده‌اند.

بی اطلاعی تعدادی از کاندیداهای شورای شهر از مجموعه قوانین و مقررات شهرداری و شوراها سبب شده پای وعده هایی ناشدنی و حتی خارج از وظایف و اختیارات شورا در ستادها و متینگ های انتخاباتی آنان باز شود و عده ای از شهروندان هم به دلیل عدم اطلاع دقیق از اختیارات اعضا شورا بعضاً براین باورند که این گونه وعده ها عملی است و امکان تحقق آن میسر است.

آنچه که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند این است که ماهیت تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، یک ماهیت نظارتی برای پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی است و اصولا امور اجرایی برعهده شهرداری ها است، پس باید به کاندیداهایی که در ارائه برنامه های خود نسبت به کارهایی از جنس امور اجرایی وعده می دهند شک کنیم، زیرا مشخص است که اینگونه افراد از ابتدایی ترین وظایف یک عضو شورای شهر و روستا بی اطلاع هستند، زیرا طبق قانون اعضا شورا تنها نقش نظارتی و تصویب مصوبات را دارند و نه اجرای آن! اجرای این مصوبات نیز در صورتی ممکن خواهد بود که در توان مالی و عملیاتی شهرداری باشد نه در حافظه تخیلی اعضای شورای شهر!!!

پس تلاش کنیم انتخاب ما یک انتخاب قوی و نه احساسی، بلکه بر اساس شناخت کامل و کافی از کاندیداها بر پایه چهار عنصر تقوا، تعهد، تخصص و تجربه باشد.

والسلام