آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با رییس جمهور منتخب نکات مهمی را مطرح کردند.

رئیس‌جمهور منتخب و آیت‌الله جوادی آملی دیدار کردند

  آیت الله جوادی آملی در دیدار با رییس جمهور منتخب گفت :

این کشور را به خوبی میتوان اداره کرد، ذات اقدس الهی در یک آیه مخمّس و پنج ضلعی فرمود: *﴿فَلا تَهِنُوا﴾* به خود سستی راه ندهید.
زیر بار صلح و سازش تحمیلی هم نروید که آن سوزش است نه سازش *﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا﴾* این ﴿تَدْعُوا﴾ مجزوم به «لا» است یعنی «لا تدعونّ». *﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ﴾* مبادا زیر بار سازش بروید برای اینکه ظاهرش سازش است باطنش سوز، مبادا این کار را بکنید.

این نباید نباید چرا؟

برای اینکه *﴿وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ﴾*، شما دست بالا دارید چرا؟ چون *﴿وَ اللَّهُ مَعَکُمْ﴾*، وقتی خدا با آدم است.

چرا خدا با ماست؟ برای اینکه کار کردیم *﴿وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ﴾*.

این آیه پنج ضلعی، یک قانون اساسی است و خداوند هم می فرماید: *وقتی کار کردید من با شما هستم و شما را تنها نمی گذارم*، وقتی این همه خون دادید، این همه شهید دادید، این همه فداکاری کردید من با شما هستم، و همه ما باید به این مطلب باور داشته باشیم.

*دولت هایی که موفق اند دو قسم اند* یک قسم تمام نیازهای مردم را برطرف می کنند اما در هر جا یک مشکلی هست می گویند چاره غیر از این نیست!

اقتصاد را تأمین میکنند با مشکلات! امنیت را تأمین میکنند با مشکل! رفاه را تأمین میکنند با مشکل! سیاست داخلی و خارجی را تأمین میکنند و میگویند لازمه همین است و غیر از این نمی شود *اینها دولتهای نیمه کاره اند و نیمه موفق*؛اما برخی از دولتها موفق اند همه خصوصیتها و خاصیتها را انجام میدهند و هیچ جا هم مشکلی ندارند و این شدنی هم هست و این بوسیله دولتهایی است که *با عرضه* باشند.

*ملتها نیز دو قسم اند یک عده خدای ناکرده در برابر رهبرند*، امام علی(صلوات الله و سلامه علیه) در یک خطبه ای به کسانی که در برابر او ایستاده اند فرمود: *«یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ»*

ما به لطف الهی چنین چیزی نداریم، مخصوصا این دوره و *این خیلی نعمت است که در برابر رهبر نداریم یا ساکت اند یا خاضع*،

ولی همین علی وقتی نامه ای برای مالک اشتر مینویسد فرمود مالک! شنیدی که نماز ستون دین است؟ فهمیدی که نماز ستون دین است؟ *این مردم ستون دین اند*.

آن کسی که علی را یاری میکند مثل نماز است چه فرقی میکند؟ نماز یک سلسله اذکار است و این یک روح مطهری است که دارد علی را یاری میکند. یک وقتی ما می گوییم مردم خوب هستند، احترام دارند اما مردم را در حد نماز که نمی دانیم، *اما علی میگوید این مردمی که خون دادند شهید دادند صف مقدم بودند جلوی دشمن را گرفتند جانباز شدند اینها ستون دین هستند*. آن وقت اگر کسی با نماز بدرفتاری میکند خدا با او چه میکند؟ خدا آنچنان میگیرد که صدا ندارد، با ستون دین نمیشود بدرفتاری کرد.

*بی وضو نمی شود نام این مردم را بُرد؛ اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است*