هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۹۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۴۱۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

 

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۸ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۵۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته، ۸۲۸ هزار و ۴۸۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

***
توکلی: دفاع از مردم به معنای افکار سوسیالیستی نیست

احمد توکلی نماینده سابق مجلس در گفتگو با مهر، با اشاره به اظهارات خاتمی مبنی بر اینکه در قانون اساسی چپ زدگی مشاهده می‌شود، گفت: قانون اساسی نیز به دلیل مظالم شاه و بدکرداری اکثر سرمایه‌داران دارای محتوای جمع‌گرایی بود، این حرف درستی است اما هرکس به جمع گرایی معتقد باشد سوسیالیست نیست.

دفاع از مردم به معنای افکار سوسیالیستی نیست بلکه به معنای اسلام است.شرکت‌های خصوصی و شخصیت‌های حقوقی خصوصی ۸۵ درصد کل سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند اما تعدادشان ۵۸ صدم درصد کل سپرده‌داران است که این به معنای ظلم به مردم است.

وی با بیان اینکه گرایش به سرمایه‌داران در بین این گروه فکری وجود دارد، گفت: از ۴۵۷ میلیون حساب سپرده اشخاص حقیقی، ۱۹۱ هزار حساب بالای ۱۰۰ میلیون سپرده دارند که این حساب‌ها برای ۲۳ هزار نفر است یعنی ۴ دهم درصد کل سپرده گذاران، به عبارت دیگر این افراد مالک ۵۸ درصد سپرده‌ها هستند و ۹۶ درصد دیگر سپرده‌گذاران تنها مالک ۴۲ درصد سپرده‌ها می‌باشند. در دولت آقای خاتمی مسعود نیلی به دستور جهانگیری وزیر وقت صنعت، کتابی را در موضوع استراتژی صنعتی ایران نوشت و حرف‌های عجیبی زد. بنده مقاله علمی علیه این کتاب نوشتم و به امضای ۱۰ نفر از جمله آقایان رفیع‌پور،  خوش‌چهره، سبحانی و نادران رساندم.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: این مقاله را به شکل نامه برای آقای خاتمی فرستادم و اعلام کردم نیلی و دوستانش به دنبال برخی اهداف در انقلاب اسلامی هستند.  در سیاست داخلی نگاه آنها اینگونه بود که سیاستمداران باید حامی بخش خصوصی باشند و تمام قواعد را بر مبنای منافع بخش خصوصی برنامه‌ریزی کنند و عوامل اقتصادی یا باید بخش خصوصی باشند یا افرادی باشند که از سوی بخش خصوصی معرفی می‌شوند. در حوزه اجتماعی معتقد به حاکمیت سرمایه‌داری بودند و اعلام می‌کردند جمع‌گرایی به توسعه منجر نمی‌شود. پس از انتشار این نامه در یکی از روزنامه‌ها به من بد و بیراه گفته و اظهار داشتند ما از نئومارکسیست‌ها خط می‌گیریم، در حالی که من با نئومارکسیست‌ها مخالف بودم.

وی این سیاست‌ها را غلط و برخلاف بشریت خواند و گفت: ۴۰ درصد سرمایه و ثروت آمریکا در اختیار یک دهم درصد مردم است. ما با سوسیالیست کاری نداریم اما با چپاول مردم مخالفیم.

***
وعده میرکاظمی درباره افزایش عادلانه حقوق در سال آینده

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در مورد افزایش علی الحساب ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۱ در بودجه اظهارداشت: در حال حاضر در یک چرخه منفی حقوق قرار گرفته‌ایم، به‌طوری که از یک طرف مرتب تورم ایجاد می‌شود و از طرف دیگر حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کنند که برای تامین منابع آن خلق پول می‌شود و با این اقدام مجدد پایه پولی و نقدینگی رشد کرده و بر تورم تاثیر می‌گذارد. به عبارتی ۲۰ درصد افزایش حقوق برای کارکنان اعمال می‌کنیم ولی تورم برای عموم مردم ایجاد می‌شود.سال آینده افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام خواهد شد، براین اساس تلاش بر این است که حداقل افزایش اعمال شده ولی حقوق‌های پایین ممکن است تا بالای ۳۰ درصد نیز افزایش یابد اما کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند، کمترین درصد رشد را خواهند داشت بنابراین افزایش حقوق برای تمامی کارکنان یکسان نیست.

****

رئیسی با ۱۰۲ شورای عالی چه خواهد کرد؟

آفتاب یزد نوشت: در کشور ما بیش از ۱۰۲ شورای عالی وجود دارد که با دریافت بودجه‌های کلان وظیفه تصمیم‌گیری را در کشور برعهده دارند اما در واقع کاری که عملا این شورا‌ها انجام می‌دهند این است که در جلسات مختلف وقت مدیران را می‌گیرند و کاری هم از پیش نمی‌برند! به نظر می‌رسد در چنین شرایطی ضروری است که رئیس جمهور با توجه به روحیه حقوقی‌ای که دارند ساختار اداری وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را تغییر بدهند تا هم از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری کنند و هم بروکراسی‌های اداری را سر و سامان ببخشند؛ با این حال سوال اینجاست که آیا آیت الله رئیسی از عهده این کار بر می‌آید؟

نعمت احمدی، حقوقدان و استاد دانشگاه در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «ما در هر جایی نیاز به یک تنقیح داریم یعنی باید آسان‌سازی صورت بگیرد. این شورا‌ها عمدتا تعاریف نا مربوط و غیر واقعی از حوزه فعالیتی و کاری خود بیان می‌کنند ولی در عمل جز اینکه مانع توسعه باشند چیزی نیستند.

اکثریت قریب به اتفاق این شورا‌ها که عنوان عالی را هم دنبال خودشان می‌کشند جز اینکه وزنه‌ای به پای پیشرفت و توسعه باشند اثر دیگری ندارند. آقای رئیسی رئیس قوه مجریه است بنابراین اگر بخواهد می‌تواند خیلی از این شورا‌ها را منحل کند. ایشان می‌توانند با یک مصوبه هیئت وزیران، قانون کلی تصویب کنند که طی آن نهاد‌های موازی و از این دست را از اعتبار بیندازد.

وقتی در حوزه کاری این شوراهای عالی وارد شوید تازه متوجه عمق فاجعه می‌شوید، در واقع در یک نهاد‌های نامرتبط با یک دیگر حضور این شوراهای عالی تعریف شده است. این شورا‌ها هر چند وقت یک بار تشکیل جلسه می‌دهند و به همین دلیل هم هست که به همین راحتی نمی‌توان در کشور حتی یک پروانه در یافت کرد. این نهاد‌ها بی‌حاصل هستند و وقتی وارد دایره صلاحتی آن‌ها می‌شوید تازه متوجه تداخل و تزاحم آن‌ها می‌شوید. باید هر کدام از آن‌ها در جهت آسان‌سازی از دور خارج شوند.»

***

روایت روزنامه اصلاح‌طلب از تفاوت‌های هاشمی و روحانی

شرق درباره مقایسه حسن روحانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی نوشت: «هیچ‌گاه چهره‌ای تأثیرگذار از حسن روحانی به‌عنوان یک نیروی تعیین‌کننده به یاد نداریم. او هیچ‌گاه نتوانست مانند هاشمی رأس باشد و روحانی را نمی‌توان یک چهره تصمیم‌ساز دانست. از طرفی روحانی همواره چهره‌ای امنیتی داشته است و به معنای دقیق نه می‌توان او را یک فعال و کنشگر سیاسی دانست و نه فردی که گفتمان ویژه‌ای در عالم سیاست و اقتصاد داشته باشد.

حتی به یاد داریم او به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت اطلاعات دولت هاشمی مطرح بود که البته در نهایت هاشمی، فلاحیان را برگزید. در حوزه اقتصادی هم گرچه او به واسطه نزدیکی به هاشمی‌رفسنجانی نزدیک به رویکردهای اقتصادی راست‌گرایان است، اما افزون بر این، هیچ گفتمان ویژه‌ای در آرای روحانی دیده نمی‌شود.

پس روحانی برخلاف هاشمی، در هیچ ‌مقطعی و در هیچ ‌زمینه‌ای گفتمان‌ساز نبود…

روحانی قدرت چانه‌زنی بالایی در ارکان نظام هم نداشته و ندارد و کسی نمی‌تواند مدعی نفوذ کلام او در نهادهای مختلف کشوری و لشکری شود. روحانی هیچ‌وقت چهره‌ای فراجناحی نیز پیدا نکرد؛ زیرا اولا او اساسا تا پیش از ریاست‌جمهوری‌اش چهره‌ای سیاسی نداشت و بیشتر امنیتی بود و ثانیا همان چهره‌ سیاسی‌اش هم به راست‌گرایان سنتی و مشخصا جامعه روحانیت مبارز نزدیک بود و نه بیش از آن و اگر اصرار هاشمی در سال ۹۲ نبود، حتما اصلاح‌طلبان، روحانیِ اصولگرا را به عارفِ اصلاح‌طلب ترجیح نمی‌دانند؛ چنان‌که گفته می‌شود هاشمی می‌گفت اگر همه اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت نکنند، با شما یعنی اصلاح‌طلبان همراه نخواهم شد و خاتمی هم برای جلوگیری از عدم تکرار آنچه در انتخابات سال ۸۴ رخ داد، برای جلوگیری از هرگونه تفرقه و البته پیروزی در انتخابات و جلوگیری از ادامه کار تندروها در دولت، نظر هاشمی را پذیرفت.

در دوران دولت یازدهم و دوازدهم هم روحانی چندان میلی به استفاده از اصلاح‌طلبان نداشت و بعد از پیروزی در انتخابات ۹۶ هم سعی کرد از اصلاح‌طلبان فاصله بگیرد. او جدای از هاشمی و اصلاح‌طلبان، سرمایه اجتماعی ویژه‌ای هم نداشته است…

با دانستن این شرایط حتما حسن روحانی نمی‌تواند در آینده‌ سیاسی‌اش نقشی مشابه هاشمی را ایفا کند که پیونددهنده جناح‌ها و طیف‌های سیاسی باشد، در تعامل و چانه‌زنی با نهادهای مختلف به خواسته خود نزدیک شود و با استفاده از سرمایه اجتماعی‌اش خط و ربط‌های سیاسی را متحول کند.

علاوه بر همه اینها، اساسا بخش‌های مهمی از اصلاح‌طلبان نه‌تنها او را نیرویی وحدت‌بخش برای خود نمی‌دانند، بلکه باور دارند سیاست‌های دولت روحانی باعث ریزش شدید سرمایه اجتماعی اصلاحات شد. پس با همه اینها شاید بتوان گفت روحانی با هیچ متر و معیاری هاشمی نخواهد شد.»

***

اعلام حکم محکومیت ولی‌الله سیف و احمد عراقچی

از اواسط سال ۹۶ که نشانه‌های نوسانات بازار ارز مشخص می­‌شود، احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی که تازه به این سمت منصوب شده بوده با هماهنگی رئیس بانک مرکزی تصمیم می‌گیرند برای مدیریت بازار آشفته ارز به جای اقدامات تخصصی و علمی، مقادیری  ارز را به صورت محرمانه و غیر رسمی به بازار قاچاق وارد کنند تا بتواند قیمت‌ها را کنترل نمایند.

در این مقطع میثم خدایی مشاور دفتر رئیس جمهور وقت، فردی به نام سالار آقاخانی را که یک جوان متولد ۷۰ و بی تجربه در این زمینه است به عراقچی معرفی می‌کند، تا مسئولیت فروش ارز در بازار غیر رسمی را به صورت محرمانه بر عهده بگیرد.

آقاخانی بدین ترتیب وارد همکاری با بانک مرکزی شده و اصطلاحا مشغول انجام معاملات فردایی در بازار غیر رسمی ارز می‌شود که توسط خود بانک مرکزی در آن مقطع غیر قانونی اعلام شده بود.

بدین ترتیب در فرآیندی غیر شفاف و غیرقانونی که البته با اطلاع سیف رئیس کل بانک مرکزی بوده، در هر مرحله بین ۵ تا ۸ میلیون دلار از منابع ارزشمند ارزی کشور، به آقاخانی داده می‌شده و این روند مجموعا تا ۲۸ مرحله ادامه پیدا می‌کند.

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه امروز (بیست و چهارم مهرماه) احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد:

متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردید.

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و  سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده.

شایان ذکر است احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است.

 

*سردار اشتری: بازداشت خانم جوان توسط پلیس امنیت، ربطی به حجاب نداشت

فرمانده نیروی انتظامی درباره فیلم منتشر شده از بازداشت یک خانم گفت: این موضوع توسط بازرسی پلیس در حال بررسی است و نتیجه آن فردا یا پس‌فردا به من اعلام می‌شود البته باید بگویم موضوع بازداشت این خانم ربطی به حجاب نداشت و موضوع دیگری بود و حکمی برای بازداشت وی وجود داشت.

 

توضیحات طحان‌نظیف درباره محرمانه‌بودن دلایل ردصلاحیت‌ها

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با طرح «محرمانه بودن اموال مسئولان» و تفسیر شورای نگهبان از این موضوع گفت: در خصوص طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان متن جدیدی به تصویب مجلس نرسیده و مصوبه فعلی نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چنان‌چه مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد حتما شورای نگهبان آن را تایید می‌کند. در حال حاضر قانون حاکم، قانون مجمع است و باید دید آیا مصوبه‌ای در مجلس به تصویب می‌رسد یا نه. شورای نگهبان پیشتاز ثبت دارایی و اموال مسئولان در سامانه بود.

وی در پاسخ به این‌که آیا طرحی در خصوص محرمانه بودن اموال و دارایی مسئولان به شورای نگهبان رسیده است یا خیر؟ گفت: چیزی هنوز به دست ما نرسیده حتی به صحن علنی هم نرسیده ظاهراً بحثی در کمیسیون قضایی محلس مطرح است و هنوز موضوع به صحن علنی ارجاع نشده است. اگر مصوبه این مراحل را طی کند، ما نیز در زمان مناسب اعلام نظر خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام در زمینه برداشتن مهر محرمانه از رد صلاحیت‌ها گفت: اصلاح قانون از شورای نگهبان شروع نمی‌شود و ما در انتهای این زنجیره قرار دادیم. ما بارها عرض کردیم برای تمام کسانی که به عرصه انتخابات وارد می‌شوند احترام قائل هستیم و حیثیت آن‌ها برایمان مهم است و نسبت به انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها با منع قانونی روبرو هستیم و از نظر دستگاه‌هایی که گزارش دریافت می‌کنیم نیز این گزارشات محرمانه است. ما با آقای پزشکیان نیز تماس گرفتیم اما ایشان مشکلی داشتند و نتوانستند در جلسه‌ای با ما شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره حواشی بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی و قول سخنگوی پیشین درباره انتشار فیلم جلسه بررسی صلاحیت وی گفت: صحبت‌هایی که درمورد رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است که نفی شده و این موضوع فرایندی دارد که باید طی شود و بنده نیز پیگیری می‌کنم.

 

بدهی ۱۵ میلیاردی صداوسیما به ورزش
دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ کل اعلام کرد که سازمان صداوسیما مبلغی از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به حساب خزانه داری کل کشور واریز نکرده است. این گزارش نشان می دهد که از ۱۵ میلیارد تومانی که این سازمان باید به ورزش کشور جهت تخصیص به رشته های مختلف (متناسب با سهم) پرداخت می‌کرده، ریالی پرداخت نشده است.

 

مرگ ۱۸۱ نفر دیگر با کرونا
در حالیکه تلفات روزانه کرونا روز جمعه ۱۹۷ نفر اعلام شد، روز ۲۴ مهر ۱۴۰۰این رقم به ۱۸۱ رسید و به نظر نمی رسد با تاکید دولت سیزدهم بر واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون و مشروط به بوقوع نپیوستن خیز ششم کرونا، فوتی ها به روند کاهشی خود ادامه دهد.

 

محکومیت سیف به ۱۰ و احمد عراقچی به ۸ سال حبس
رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد. بر این اساس، رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است.

 

طالبان اعدام در ملاء عام را ممنوع کرد
دولت تحت اداره طالبان در افغانستان طی حکمی اجرای علنی اعدام مجرمین در این کشور را به جز در مواردی که دادگاه عالی حکم به اجرایش داده باشد، ممنوع اعلام کرد.

 

پیشنهاد مجلس: ارائه «کارت‌ اعتباری» به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی از پیشنهاد مجلس به دولت برای اختصاص «کارت‌های اعتباری» به مردم به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و گفت: البته اگر دولت بتواند با سیاست‌های نظارتی قیمت‌ها را پایین بیاورد ما مانع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم شد. محمدرضا پورابراهیمی گفت: با این کار مابه التفاوت ارز ترجیحی کالاهای اساسی در قالب کارت‌های اعتباری خرید به مردم اختصاص می‌یابد.

 

نتایج نهایی انتخابات عراق: صدر با ۷۳ کرسی پیشتاز ماند
بازشماری بخشی از آرا هم نتوانست با وجود شکایت‌های وارده نتایج انتخابات پارلمانی عراق را چندان تغییری بدهد و همچنان جریان صدر با ۷۳ کرسی با تفاوت معناداری از سایر رقبا پیش است. ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) ۳۷ کرسی ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) ۳۴ کرسی حزب دموکرات ۳۲ کرسی ائتلاف الفتح (۱۷ کرسی) و همپیمانی کردستان (۱۶ کرسی) به دست آورده اند. همچنین مستقل ها با ۴۰ کرسی نقشی تعیین کننده در تشکیل دولت خواهند داشت.

 

شکایت نماینده پایداری در مجلس از ظریف به کمیسیون اصل ۹۰

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس مجلس، از طرح شکایت خود از محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در کمیسیون اصل نود خبر داد. در متن نامه علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: «دکتر محمدجواد ظریف به عنوان مسئول اصلی مذاکرات نیز با ضعف‌های کارشناسی که در طول مذاکرات از خود نشان داد، نقش مهمی در ضعف توافق برجام و سوءاستفاده دشمن از آن داشت، که نمونه اخیر آن در اظهارنظر ایشان پیرامون عدم اطلاع از وجود واژه تعلیق (suspend) در توافق پدیدار شد؛ اظهارنظری برخلاف صحبت‌های قبلی ایشان در مجلس شورای اسلامی که نشان‌دهنده عدم اشراف ایشان بر متن توافق است.» او همچنین ایرادات جواد ظریف در برجام را چنین بیان می‌کند: بی‌تفاوتی نسبت به احتمال خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام، عدم شناخت از تفاوت و اهمیت تحریم‌ها، عدم فهم از دوره‌های مختلف تحریمی و علت پیروی اروپا از آمریکا، دم تسلط به متن برجام در مورد بازگشت‌پذیری تحریم‌، عدم تسلط به متن در حوزه رفع تحریم‌ها، تناقض در رعایت خطوط قرمز رهبری، تناقض در مورد اثر تحریم‌ها بر فروش نفت و زمان بازگشت‌پذیری ایران. در پایان با استناد به موارد فوق که نشان دهنده اهمال دکتر ظریف در انجام مسئولیت بوده، یادآور می شود پیرو همین موضوع، نامه به رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و طرح شکایت از دکتر ظریف به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز انجام شده است.

تایید کتک زدن سالمندان در مرکز زیرنظر بهزیستی

مدیرکل بهزیستی لرستان ماجرای فیلم ضرب و شتم سالمند بروجردی را تشریح کرد. طی امروز انتشار فیلمی در فضای مجازی از ضرب و شتم یک سالمند در یکی از مرکز تحت نظر بهزیستی لرستان در شهرستان بروجرد واکنش و ناراحتی افکار عمومی لرستان را در پی داشت. «کرم یاری» مدیرکل بهزیستی لرستان در این رابطه توضیحاتی داد.وی با بیان اینکه این فیلم مربوط به تابستان گذشته بوده است اظهار داشت: این موضوع به دلیل تعرض به مددجو، از سوی بهزیستی استان مورد پیگیری قرار گرفت. وی با بیان اینکه مرکز را مجبور کردیم که پرسنل را اخراج کند، افزود: سه نفر از پرسنل اخراج و یک نفر (نفر اصلی) نیز بازداشت شد و حدود ۳۰ ضربه شلاق نیز برای او در نظر گرفته شد.

نماینده سابق مجلس: رئیسی اگر سندی درباره ظلم تمدن ایران‌ باستان ندارد، از مردم ایران عذرخواهی کند

بهرام پارسایی، نماینده مجلس دهم در توییتی نوشت: مستندات تاریخی گواه اقتدار تمدن پرافتخار ایران باستان، همراه با احترام به حقوق بشر و برابری اقوام و ادیان و زن و مرد است. اگر آقای رئیسی سندی درباره ظلم این تمدن کشف کرده‌اند، معرفی کنند  در غیر اینصورت، از ایرانیانی که سخن اخیر ایشان را توهین به هویت ملی می‌دانند، عذرخواهی کنند.

کشاورزان اصفهانی: منتظر می مانیم نماینده مجلس بیاید و با او نماز باران بخوانیم

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: جمعی از کشاورزان اصفهانی با تجمع در دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم که گفته بود باید دعا کنیم و نماز بخوانیم تا باران‌ بیاید و مشکل بی‌آبی پایان یابد، گفتند ما تا آمدن باران به تحصنمان در این دفتر ادامه می‌دهیم. تجمع‌کنندگان، با انتقاد از این نماینده مجلس(حسین میرزایی) که خود در دفترش حضور نداشت، گفتند ما صبر می‌کنیم آقای نماینده بیاید تا با وی نماز باران بخوانیم. این تجمع، در واقع به معنای اعتراض به کسانی است که بجای اقدامات عملی برای حل مشکلات مردم، آنها را به دعا و نماز که خود مردم هم با آنها آشنایی دارند، حواله می‌دهند.

برنامه «قرآن مجید» به درخواست چین، از اپ استور حذف شد

دیجیاتو: اپل برنامه محبوب «قرآن مجید» (Quran Majeed) را که برای خواندن و گوش دادن به قرآن استفاده می‌شود، از اپ استور در چین حذف کرد. در حالی که دولت پکن اسلام را دین رسمی در چین می‌شناسد، اپ قرآن به درخواست مقامات چین از اپ استور حذف شده است. طبق گزارشی جدید، اگرچه دولت چین نسبت به حذف این برنامه اظهارنظری نکرده، ظاهرا اپ قرآن مجید به علت اینکه حاوی متون مذهبی غیرقانونی بوده، از اپ استور حذف شده است. از دسترس خارج شدن این اپ از اپ استور برای اولین بار توسط «سانسور اپل» گزارش شد؛ وب‌سایتی که اپ‌های اپ استور را در سراسر جهان تحت نظر دارد. اپ قرآن مجید در اختیار کاربران قرار دارد و طبق شرکت توسعه‌دهنده‌اش به نام «سرویس مدیریت دیتای پاکستان» (PDMS)، تا به امروز ۳۵ میلیون کاربر مسلمان در سراسر جهان از آن استفاده کرده‌اند.

طالبان اعدام در ملاء عام را ممنوع کرد

دولت تحت اداره طالبان در افغانستان طی حکمی اجرای علنی اعدام مجرمین در این کشور را به جز در مواردی که دادگاه عالی حکم به اجرایش داده باشد، ممنوع اعلام کرد. به گزارش پایگاه تریبیون، این تصمیم در جریان یک نشست کابینه افغانستان که اواخر روز پنجشنبه برگزار شد اتخاذ گشت. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان بعد از این نشست اظهار کرد، هیچ مجازاتی وقتی لزومی برای عمومی کردن مجرم وجود نداشته باشد و تا زمانی که یک دادگاه حکم به اجرای علنی مجازات نداده باشد به این طریق اجرا نخواهد شد. او اضافه کرد: اعدام و به دار آویختن علنی نباید تا زمانی که دادگاه عالی حکم به چنین اقدامی نداده است، اجرا شود. این سخنگو همچنین تاکید کرد که مجازات مجرم باید به عموم مردم توضیح داده شود تا مردم از جرم اطلاع یابند.

تظلم‌خواهی شبکه خانگی از رئیسی بابت سانسورهای صداوسیما

هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی به نظارت صداوسیما و ایجاد نهاد جدید نظارتی در کنار ساترا به عنوان «الماس» اشاره و از او درخواست رسیدگی و سروسامان دادن به این موضوع را کردند. نماوا، فیلیمو، فیلمنت، تیوا، تی وی نت، تماشاخونه، پیشتاز مووی و … از اعضای این صنف هستند. در بخش‌هایی از این نامه آمده است:. پلتفرم‌ها برای سال ۱۴۰۰ چیزی نزدیک به دوهزارمیلیاردتومان سرمایه گذاری در بخش تولید را در برنامه شان داشته اند و این گردش مالی بدون اتکا به منابع دولتی بوده است. محدودیت‌ها و رفتار‌های اعمال شده یک سال اخیر توسط صدا و سیما، چنان فضای کسب و کار و فعالیت پلتفرم‌ها را مخدوش و با تنش مواجه کرده است که در خوشبینانه‌ترین حالت، دیگر امکان اعتماد به گفتار، اقوال و تصمیمات مجموعه‌های ذیربط برای رونق و حمایت از پلتفرم‌های VOD را نمی‌توان باور کرد. این در حالی است که نهاد تنظیم‌گر که اصالتا باید بی طرف باشد، به دنبال بسط اقتدار خود در این عرصه است و هم اکنون به عنوان رقیبی که از قضا خود را تنظیم گر هم می‌داند اوضاع را بسیار پیچیده کرده است.

کسی که محاسن ظاهری ندارد، چه انتظاری می‌رود که محاسن درونی داشته باشد؟

سید ابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان گفت:آنچه در نصب بعضی مدیران دیده شد تخصص بود ولی تدین و تعهد کافی نبود.کسی که محاسن ظاهری ندارد چه انتظاری می‌رود که محاسن درونی داشته باشد؟کسی که علناً کار حرام انجام می‌دهد چه انتظاری می‌رود که انقلابی و خادم مردم باشد؟ و مردم دیگر معتقد به مسئولان متخصص بدون تدین نیستند./تسنیم

واکنش مشاور احمدی‌نژاد به توییت کیانوش جهانپور

تصویر جنجالی که از احمدی نژاد منتشر شد / مولوی عبدالحمید: طالبان را به رسمیت بشناسید / کسی که محاسن ظاهری ندارد، چه انتظاری می‌رود که محاسن درونی داشته باشد؟ / گفتگوی صمیمی لاریجانی و قالیباف درحاشیه یک مراسم

 

 

گفتگوی صمیمی لاریجانی و قالیباف درحاشیه یک مراسم

در حاشیه مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی(ره) در تهران علی لاریجانی با قالیباف گفتگو کرد.

تصویر جنجالی که از احمدی نژاد منتشر شد / مولوی عبدالحمید: طالبان را به رسمیت بشناسید / کسی که محاسن ظاهری ندارد، چه انتظاری می‌رود که محاسن درونی داشته باشد؟ / گفتگوی صمیمی لاریجانی و قالیباف درحاشیه یک مراسم

مطهری از شکایت نهاد ریاست جمهوری دولت دوازدهم تبرئه شد

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی از تبرئه خود از شکایت نهاد ریاست جمهوری دولت دوازدهم خبر داد و گفت: قاضی اظهارات من را بر اساس وظیفه نمایندگی دانست.اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به شکایت نهاد ریاست جمهوری دولت دوازدهم به دلیل توهین و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و توهین به رئیس جمهور اظهار داشت: قاضی پرونده اظهارات مرا بر اساس وظیفه نمایندگی مجلس تلقی کرد.وی همچنین افزود: فرمانداری گرمسار هم شکایتی از من به دلیل توهین و افترا و نشر اکاذیب کرده بود که قاضی پرونده اظهارات مرا مصداق وظیفه نمایندگی دانست.

جلالی‌زاده: وضعیت روحانی با احمدی‌نژاد تفاوت دارد

جلال جلالی‌زاده گفت: آقای روحانی بین اصلاح‌طلبان هیچ جایگاهی ندارد. او در تمام سال‌های دولتش اصلاح‌طلبان را به بازی نگرفت و حتی باعث آسیب‌دیدن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان شد. حتما اصلاح‌طلبان او را محل رجوع خود نمی‌دانند و نخواهند دانست. توئیت‌های اخیر حسن روحانی این پیش‌بینی را به وجود آورده که او قرار است بازهم به عرصه سیاسی بازگردد و حالا به شکلی جدید و در قامت یک لیدر سیاسی برای جریان‌های منتقد دولت و در شمایل منتقد وضع موجود مانند آنچه در سرنوشت سیاسی رؤسای جمهور پیشین مانند محمود احمدی‌نژاد و سید محمد خاتمی دیده می‌شود. جلال جلالی‌زاده، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «وضعیت آقای روحانی با آقایان خاتمی و احمدی‌نژاد فرق دارد. آنها هر کدام یک جناح یا به نوعی گروه سیاسی را هدایت می‌کنند و دارای پایگاه مردمی هستند و بخش‌هایی از جامعه به هر یک از آنها اقبال نشان می‌دهند. آقای خاتمی با تفکر اصلاح‌گرایانه مورد اقبال روشنفکران، طبقه متوسط و فرهیختگان است و آقای احمدی‌نژاد هم با سبک خاص خود و مطرح‌کردن موضوعاتی از جنس عدالت‌طلبی در بین بخش‌هایی از توده مردم مورد توجه است اما آقای روحانی به دلیل شکل شخصیتی‌اش و البته عملکرد دولتش از سوی هیچ طیفی حمایت نمی‌شود؛ بنابراین نمی‌تواند هدایتگر بخشی از جامعه باشد».او درباره اینکه آیا بعد از این روحانی نقش اپوزیسیون داخل نظام را ایفا می‌کند یا خیر، بیان کرد: «آقای روحانی در طول هشت‌سال فعالیتش در دولت نتوانست به شعارهایش عمل کند. او بیش از چهاردهه در نظام کار کرده است و هیچ وقت انتقاد ویژه‌ای نسبت به هیچ چیزی نداشته است. او با هیچ فرضی نمی‌تواند منتقد وضع موجود باشد زیرا شخصیت او انتقادی نیست.»

مولوی عبدالحمید: طالبان را به رسمیت بشناسید

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: جامعه جهانی با برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان این دولت را به رسمیت بشناسند.مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، تحریم افغانستان از سوی برخی قدرت‌ها را «ظلم»، «بی‌انصافی» و «بر خلاف عرف جهانی و قوانین بین‌المللی» دانست و از جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای اسلامی خواست حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسند و با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کنند.مولوی عبدالحمید اظهار داشت: متاسفانه همان‌گونه که برخی از قدرت‌های جهانی با تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران این ملت را در تنگنا و مشکلات قرار دارند، اکنون این قدرت‌ها در کشور همسایۀ ما؛ افغانستان، شرایط بسیار بدتری را به‌وجود آورده‌اند.وی افزود: افغانستان نزدیک به چهل میلیون نفر جمعیت دارد. مردم این کشورِ غیرتوسعه‌یافته از امکانات و صنعت و تکنولوژی‌های روز بی‌بهره هستند و با مشغولیت‌هایی همچون دامداری و کشاورزی در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند.خطیب جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: نزدیک به دو ماه است که نظام قبلی در افغانستان سقوط کرده و نظام و حکومتی جدید در این کشور روی کار آمده است، اما قدرت‌های جهانی علاوه بر اینکه حکومت جدید را به رسمیت نمی‌شناسند، دارایی‌های افغانستان را نیز بلوکه کرده و ملت این کشور را هم تحریم کرده‌اند، درحالی‌که این تحریم متوجه مردمی‌ فقیر و تهیدست است و ظلمی بزرگ محسوب می‌شود.

شریعتمداری: باید از NPT خارج شویم

حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: دیروز آقای غریب‌آبادی نماینده محترم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سکوت رافائل گروسی در قبال برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.شریعتمداری ادامه داد: رافائل گروسی از محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر عملیات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان طفره رفته و اعلام کرده بود « وظیفه ندارم در این خصوص سخنی بگویم»! و به اصطلاح توضیح داده بود: « اسرائیل عضو NPT نیست و حتی آن را امضا نیز نکرده است، در حالی که ایران عضو معاهده است و تعهدات حقوقی در این زمینه دارد»!و برادر عزیزمان آقای غریب‌آبادی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس، توئیت زده است که«در این صورت، فایده عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چیست؟ چگونه می‌توان آژانس را به عنوان یک نهاد جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید، در حالی که اجرای رژیم پادمانی خود را به طور برابر و عادلانه برای تمامی اعضایش دنبال نمی‌کند»! و تاکید کرده بود که؛ « سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته‌ای اسرائیل پیام منفی را به اعضای معاهده ان.پی.تی می‌فرستد، مبنی بر اینکه؛عضویت در معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی‌آزمایی و نظارت، در حالی که بیرون ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است»!

ضمن تشکر از آقای غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گلایه‌ای دوستانه از ایشان که چرا طی ۸ سال گذشته به اینگونه موارد نپرداخته‌اند، باید از مسئولان هسته‌ای کشورمان پرسید آژانس و گردانندگان اصلی آن، یعنی آمریکا و انگلیس و کارتل‌های بزرگ سرمایه‌داری و صهیونیستی تاکنون کدام گام مثبت را به نفع برنامه هسته‌ای کشورمان برداشته؟! و کدام فرصت و بهانه‌ای را برای توطئه علیه فعالیت هسته‌ای ایران، از دست داده‌اند؟! پاسخ این سؤال را فقط با نگاهی گذرا به برخوردهای دو دهه اخیر آژانس با برنامه هسته‌ای کشورمان به وضوح و بدون کمترین ابهام و تردیدی، می‌توان یافت.بعد دو دهه چالش و صرف هزینه‌های کلان و از دست دادن فرصت‌های بی‌شمار، مسئولان محترم نیز از بیهوده و زیانبار بودن عضویتمان در NPT سخن می‌گویند.سؤال این است که اگر از حضورمان در NPTهیچ دستاوردی نداشته و به جای دستاورد، از دست داده داشته‌ایم چرا باید در خروج از این معاهده تردید کنیم؟!

تصویر جنجالی که از احمدی نژاد منتشر شد

اکانت رسمی سازمان دولتی مبارزه با تروریسم اسراییل تصویری جنجالی از احمدی نژاد منتشر کرد.اکانت رسمی سازمان دولتی مبارزه با تروریسم اسراییل، با انتشار تصویر زیر در توییترش مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین، در بازدید از نمایشگاه اکسپو در دوبی از غرفه‌ی اسراییل دیدار کرده و او را یک اصلاح‌طلب جدید در ایران خواند.

تصویر جنجالی که از احمدی نژاد منتشر شد / مولوی عبدالحمید: طالبان را به رسمیت بشناسید / کسی که محاسن ظاهری ندارد، چه انتظاری می‌رود که محاسن درونی داشته باشد؟ / گفتگوی صمیمی لاریجانی و قالیباف درحاشیه یک مراسم

 

انتقاد کیهان از آگهی‌های تلویزیون

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری نوشت: در حال حاضر بیشتر آگهی‌های بازرگانی که از شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی پخش می‌شود در جهت اهداف ارزشی و اسلامی نیست و متأسفانه ‌اشاعه تبلیغ سبک زندگی و فرهنگ غربی است. کیهان نوشت: از طرفی هم این روزها شاهد پخش آگهی‌های بازرگانی و تجاری از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما هستیم که کپی‌برداری شده از نوع خارجی و ‌هالیوودی است. هجمه سنگینی از آگهی‌های بازرگانی غیرمتعارف و ناهنجار از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما پخش می‌شود که می‌تواند در آینده مشکلات فراوانی را در جامعه ما به‌وجود بیاورد و به‌خصوص تأثیرش در قشر نوجوان و جوان ما غیرقابل جبران خواهد بود،به‌نظر می‌رسد که صداوسیما بایستی در این زمینه خط مشی و راهکارهای لازم را تدوین و در اختیار سازندگان آگهی‌های تبلیغاتی قرار دهد، از طرفی بسیاری از این آگهی‌ها از نظر ساختاری بی‌محتوا و از نظر دیالوگ هم بسیار ضعیف هستند، بنابراین نیاز هست که در رابطه با تولید آگهی‌های بازرگانی از افراد متعهد، متخصص، دلسوز و انقلابی بهره‌گیری شود که به ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه ما احترام بگذارند و با یک نگاه فرهنگی به این مقوله بپردازند.

نظر یک اصولگرا درباره اشتباهات صادق و علی

حسن غفوری فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با اقتصادنیوز می گوید: «اتفاقات رخ داده مانند استعفای آقای صادق لاریجانی از شورای نگهبان، موقعیت برادران لاریجانی را تضعیف کرده است. تا جایی که من می‌دانم، قبلا هم مواردی از این استعفاها بوده اما شاید آنقدر تاثیر نداشته است. به نظر من آقایان یکسری اشتباهاتی انجام دادند که نتوانستند جبران کنند. آقای صادق لاریجانی، حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی را در شورای نگهبان امضا نکردند. صحبت های آقای علی لاریجانی در زمان کاندیداتوری انتخابات در رابطه با اینکه ریاست جمهوری را دادگاه و پادگان خوانند، از همان اشتباهات است.»

محکومیت نازنین زاغری در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

رای محکومیت یک ساله پرونده دوم نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی- بریتانیایی عیناً در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.حجت کرمانی، حقوقدان و وکیل نازنین زاغری از صدور و ابلاغ رای پرونده دوم نازنین زاغری در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد.به گفته این وکیل دادگستری بر اساس رای صادره در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خانم نازنین زاغری به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده بود. به این رای اعتراض و پرونده به شعبه ۵۴ تجدیدنظر ارجاع شد و نهایتاً دادگاه تجدیدنظر بدون برگزاری جلسه رسیدگی رای دادگاه بدوی را عینا‌ً تایید کرده است.لازم به ذکر است بر اساس کیفرخواست صادره در ۹۶/۷/۱۹، خانم زاغری متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی است.