در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند کوثری: برجام را صددرصد قبول داریم، آن‌ها بیایند به تعهدات خود عمل کنند / موسوی: اگر ⁧سپاه نبود، اروپایی‌ها در خیابان‌هایشان جنازه جمع می‌کردند / مشاور سابق ظریف: مصوبات پارلمان اروپا الزام قانونی ندارند / پاداش ۱۵۱ میلیون تومانی برای سوت‌زن تخلفات بورس ... را می‌خوانید.

کوثری: برجام را صددرصد قبول داریم، آن‌ها بیایند به تعهدات خود عمل کنند
اسماعیل کوثری؛ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قبل در برجام به توافق رسید. ما به تعهدات خود عمل کردیم، اما این آمریکایی‌ها بودند که به تعهدات خود عمل نکردند. ترامپ آمد و گفت من قبول ندارم و همه چیز را کنار گذاشت! حال چه چیزی باعث شده دوباره به دنبال برجام آمدند؟ برجام اگر دوباره ادامه پیدا کند که ما آن را صد در صد قبول داریم، بیایند و به تعهدات خود عمل کنند، تحریم‌ها را بردارند تا مذاکره صورت بگیرد و ادامه پیدا کند. /جماران

 

پزشکیان: باید با دنیا مدارا کنیم، نمی‌شود به همه فحش داد
مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در اشاره به مشکل دوم، اظهار داشت: نکته دوم این است که باید با دنیا مدارا کنیم، نمی‌شود به همه فحش داد. باز هم در قرآن دستور است که « وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» یعنی به آن‌هایی که غیر خدا را صدا می‌کنند، فحش ندهید. ما صبح و عصر و شام داریم فحش می‌دهیم مرگ بر فلانی، مرگ بر فلانی و مرگ بر فلانی؛ خب آن‌ها هم می‌گویند مرگ بر خودتان. وی تاکید کرد: دو مشکل عمده داریم و چاره کار هر دو هم در قرآن آمده است و باید به آن عمل کنیم. همان ابتدای سوال گفتم که با روش کنونی و تا وقتی که به این راه می‌رویم با عوض شدن افراد و این‌ها کار درست نمی‌شود.

 

موسوی: اگر ⁧سپاه نبود، اروپایی‌ها در خیابان‌هایشان جنازه جمع می‌کردندسید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، امروز (شنبه) اول بهمن ماه در توئیتی و در پی صدور قطعنامه در پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی شده، نوشت: سازمان‌های تروریستی از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به ویژه بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ که داعش بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت، حملات زیادی را از شمال تا جنوب اروپا طراحی و اجرا کردند. وی یادآور شد: اگر ⁧سپاه پاسداران⁩ ایران نبود، آن‌ها هنوز (ژانویه ۲۰۲۳) باید در خیابان‌های خود جنازه جمع می‌کردند.

 

عنابستانی: به دنبال طرح ضابطه‌مند‌ کردن فضای مجازی هستیم
علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی نیز در انتقاد از ادامه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی پس از فروکش‌ کردن اعتراض‌ها در کشور گفت: «به‌عنوان کسی که در جریان طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون مشترک مجلس نقش داشتم و دغدغه‌مند بودم و هستم، تأکید می‌کنم با فیلترینگ به‌ شدت مخالفم.» او ادامه داد: «البته فیلترینگ فعلی را مجلس انجام نداده و نهاد دیگری دست به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی زده و خودش هم باید آن را لغو کند؛ اما تأکید دارم که فیلترینگ راهکار درست و اساسی نیست و باید فضای مجازی را مدیریت کنیم.»

عنابستانی با تأکید بر اینکه «در حوزه فضای مجازی در کشور ضابطه نداشتیم تا آن را مدیریت کنیم»، بیان کرد: «از آنجایی که این فضا ضابطه‌مند نیست، در شریط بحرانی فضای مجازی می‌ترکد و همه چیز را به هم می‌ریزد. به همین دلیل هم یک دستگاه امنیتی که دستگاهی اجتماعی، خدماتی و فرهنگی نیست، در این فضا ورود می‌کند و برخورد امنیتی با شرایط دارد.»

این عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی مجلس اظهار کرد: «اگر به‌موقع قانون ضابطه‌مند‌ کردن فضای مجازی را تصویب می‌کردیم و مدیریت درستی بر فضای مجازی حاکم می‌شد، در این مواقع دستگاه امنیتی مجبور نمی‌شد به ماجرایی فرهنگی و اجتماعی ورود امنیتی داشته باشد و کلا فضای مجازی را فیلتر کند.» این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: «با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مخالفم و معتقدم نه فیلتر‌ کردن اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام راهکار این روز‌های ماست و نه راه‌حل دنیا.»

عنابستانی در‌ عین‌ حال بیان کرد: «اما اینکه فضای مجازی که بخش عظیمی از زندگی حقیقی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بدون ضابطه مدیریت شود، حرف درستی نیست.» این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: «از‌ این‌ روی، در مجلس دنبال طرحی هستیم که دوباره بتوانیم طرح ضابطه‌مند‌ کردن فضای مجازی را به جریان بیندازیم. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر هیچ قاضی‌ در هیچ کجای کشور نمی‌تواند مثلا حکم بدهد و تلگرام را فیلتر کند، چون بر اساس یک ضابطه و چارچوب فعالیت می‌کند.»

 

مشاور سابق ظریف: مصوبات پارلمان اروپا الزام قانونی ندارند
مشاور سابق ظریف با بیان این که هدف پارلمان اروپا از تحریم سپاه، جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تصور نمی‌کنم اروپایی‌ها آماده باشند که گام‌های عملی و فراتر بردارند، حتما متوجه تبعات و پیامد‌های منفی این موضوعات هستند. دیاکو حسینی درباره اقدام پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: این موضوع در پارلمان اروپا مطرح شده، اما مصوبات آن الزام قانونی برای دولت‌های اروپایی ایجاد نمی‌کند که به چنین سمتی حرکت کنند. وی خاطرنشان کرد: تصمیماتی که در پارلمان اروپا گرفته می‌شود، پیرامون لابی‌هایی است که ایجاد شده؛ این لابی‌ها نیز از زمان ناآرامی‌ها در ایران و اتهاماتی که درباره جنگ اوکراین علیه ایران وارد کردند، آغاز شده که انتظار می‌رفت چنین بحثی مورد استقبال قرار گیرد. این پژوهشگر مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: دولت‌های اروپایی تحت فشار و لابی‌های مرتبط با افکار عمومی تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین، انتظار می‌رود دولت‌های اروپایی واقع‌بینی بیشتری داشته باشد. /ایسنا

عضو شورای شهر: آنطور که ما در جریان هستیم تخلفات مالی علت تعلیق شهردار مشهد است
یک عضو شورای شهر مشهد درباره علت تعلیق شهردار می‌گوید: بنا بر نامه دادستانی، آن طور که ما در جریان هستیم به علت تخلفات مالی بوده است. در نامه‌ دستگاه قضا به بحث تبانی و مالی اشاره شده است اما به علت اینکه دسترسی به پرونده نداریم، دقیق نمی‌دانیم که ریز در کدام حوزه‌هاست. تا جایی که شنیده‌ایم در حوزه کمک‌های تبصره هشت و قسمت‌های مختلف پرونده تشکیل شده است. غلامحسین صاحبی، درباره علت تعلیق شهردار مشهد، بیان کرد: «حوزه شهرداری زیرمجموعه شهردار تخلفاتی داشتند و اظهار شده بود که خود شهردار هم در آن نقش داشتند. در نهایت گویا دستگاه قضا قرار مجرمیت صادر کرده بود و بعد از آن‌ هم تعلیق صورت گرفت تا در دادگاه به پرونده ایشان رسیدگی شود.

 

طعنه سنگین مهاجرانی به کمپین «من وکالت می‌دهم»
مهاجرانی به کمپین «من وکالت می‌دهم» اپوزیسیون واکنش نشان داد. عطالله مهاجرانی، فعال سیاسی در واکنش به کمپین «من وکالت می‌دهم» اپوزیسیون، در بخشی از رشته توییت خود نوشت: و اما شازده… محمدرضاشاه هیچ‌گاه درباره آینده ایران و ولیعهد در دوران خروج از ایران تا فوت سخنی نگفته است. وصیت‌نامه هم ندارد، چرا شاه به شازده اعتماد نداشت؟ در سال‌های طولانی زندگی در خارج از ایران، خانم فرح و شازده به عنوان فرزند ارشد نتوانستد خانواده پنج‌ نفری را مدیریت کنند. به روایت فرح محمدرضا دوا خور شده بود و دورش را دوستان ناباب گرفته بودند. لیلا هم سرنوشت بهتری نداشت. خانواده را نتوانستد اداره کنند، کشور و ملت را چه کنند؟!

 

وزیر ارتباطات: رفع فیلتر برخی سرویس های محدود شده طی روزهای آینده، البته به جز اینستاگرام و واتس اپ
عیسی زارع پور امروز در حاشیه مراسم رونمایی از ناوگان موتوری برقی شرکت ملی پست کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دلیل اختلال ایجاد شده در زمینه اینترنت طی چند روز اخیر اظهار کرد: روز چهارشنبه و پنجشنبه در مرکز تبادل ترافیک تهران مشکلی طی یک تا دو ساعت داشتیم که با همت دوستان برطرف شد و الان هیچ مشکلی در مرکز تبادل ترافیک وجود ندارد. او درباره رفع فیلتر بعضی از پلت‌فرم‌های خارجی کامل اظهار کرد: من قبلاً اعلام کرده ام که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، متولی فیلترینگ است و حدود سیزده عضو دارد که دولت یکی از اعضای آن است‌. تلاشمان این است محدودیت‌هایی که قابلیت برطرف شدن را دارند، برداریم و ان‌شالله طی دو روز آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید. وی ادامه داد: البته دو پلت‌فرم اینستاگرام و واتس اپ که با مصوبه نهادهای امنیتی مسدود شدند، فعلا مشمول این اتفاق نیستند و در این زمینه نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند؛ اما سرویس ها و خدماتی هستند که از نظر ما قابلیت بازنگری دارند و اکنون مسیر را دنبال می کنیم که این اتفاق رخ دهد. مشخصا کلاب هوس طی روزهای آینده رفع فیلتر می شود.

رشیدی‌کوچی: زمان آن رسیده که پلتفرم‌های اجتماعی خارجی رفع فیلتر شوند
رشیدی‌کوچی با بیان این که «با فیلتر کردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به این نحو مخالفم و بار‌ها هم این مخالفت را اعلام کرده‌ام»، افزود: «گذشته و عقبه فیلترینگ با شیوه کنونی نشان داده که روش موفقی نبوده است و جز نارضایتی چیزی به دنبال ندارد.» سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس علاوه بر تأکید بر رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، خواستار رفع فیلتر سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی شد و گفت: «به اعتقاد من نه‌ تنها باید واتس‌اپ و اینستاگرام رفع فیلتر شوند بلکه باید یوتیوب، فیس‌بوک و… هم رفع فیلتر شوند. با این روش، افراد عادی می‌توانند زندگی عادی و فروشگاه‌های مجازی خود را داشته باشند. بااین‌حال، در کنار آن باید زمینه برخورد با کسانی را که در این فضا مرتکب جرم و تخلف می‌شوند نیز ایجاد کرد. با این روش‌هاست که می‌توان امید را به جامعه برگرداند.» رشیدی‌کوچی همچنین افزود: «بنابراین اکنون که شرایط التهابات فروکش کرده، با وجودی که عده‌ای فکر می‌کنند بهترین فرصت برای بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی است، بنده معتقدم بهترین فرصت برای سامان‌دادن درست و دقیق به این فضاست.» این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در‌ عین‌ حال گفت: شاید یکی از مصادیق حکمرانی نویی که گفته می‌شود و برخی هم به دنبال آن هستند، این موضوع باشد. /شرق

 

چمران: رویمان نمی‌شود در مورد هوای پاک صحبت کنیم
مهدی چمران صبح امروز در آیین رونمایی از بسته حمل و نقل پاک در شنبه امید و افتخار اظهار کرد: اینکه چقدر ساختمان‌های بلند جلوی باد را می‌گیرد یا نه و اینکه آیا اساسا این حرف علمی است یا نه را نمی دانیم. هر چند من فکر می‌کنم این مسئله چندان تاثیری ندارد. وی با بیان اینکه رویمان نمی‌شود در مورد هوای پاک بگوییم. چون کاری انجام نشده است، گفت: نه اینکه نخواهیم کاری انجام دهیم بلکه کار کرده‌ایم اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد ساماندهی موتورسیکلت‌ها آلاینده بودن موتورها هنوز کسی نمی‌داند، آمار آنها چقدر است، گفت: البته آقای زاکانی در زمینه تحقق اهداف حمل و نقلی فعالیت زیادی دارد و امیدواریم در این راه موفق باشد.

 

هشدار روزنامه «جمهوری اسلامی» به اتحادیه اروپا
روزنامه جمهوری اسلامیدر سرمقاله «اروپا و بازی سیاسی جدید» نوشت: نسبتی که پارلمان اروپا به سپاه پاسداران داده، دقیقاً برعکس عملکرد سپاه است. یک بخش مهم از سپاه پاسداران، نیروی قدس سپاه است. این نیرو عامل اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه بوده و شرورترین سازمان‌های تروریستی که داعش و القاعده و النصره از جمله آن‌ها هستند را در عراق، سوریه، لبنان و سایر کشور‌ها سرکوب کرد. این، واقعیتی است که خود دولت‌های اروپایی و حتی دولتمردان آمریکایی نیز به آن اعتراف کرده‌اند. قرار داده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط پارلمان اروپا به دلایل مختلف، اقدام سیاسی و فاقد جنبه قانونی است. بعضی از این دلایل را در اینجا می‌شمریم. سپاه پاسداران، بخشی از سازمان نظامی رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران است و طبق قوانین شناخته شده بین‌المللی، هیچ سازمان رسمی دولتی را نمی‌توان تروریستی دانست. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، از ارتش و سپاه پاسداران تشکیل شده‌اند که طبق قانون اساسی و قوانین عادی کشور وظایف مشخصی در زمینه دفاع از تمامیت ارضی ایران و حفاظت از منافع ملی را بر عهده دارند. نیرو‌های دیگری نیز با عملکرد انتظامی، از زیرمجموعه‌های نیرو‌های مسلح هستند که آن‌ها هم طبق قانون، بخشی از این سازمان رسمی کشور را تشکیل می‌دهند و تروریست دانستن آن‌ها نه‌ تنها هیچ توجیهی ندارد، بلکه یک اقدام خلاف قانون در عرف بین‌المللی محسوب می‌شود. به همین دلیل، قرار داده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط پارلمان اروپا هیچ محملی غیر از اینکه یک اقدام سیاسی خصمانه دانسته شود، ندارد.

 

ادعای «بازداشت یکی از وزرای روحانی به اتهام ارتباط با اکبری»
منیبان نوشت: رئیس دفتر روحانی در دولت دوازدهم گفت، اگر یکی از اعضای دولت و وزرا در زندان بودند، قطعا من در جریان قرار می‌گرفتم، اما هیچ کس در زندان نیست. محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم، با ادعای کریمی قدوسی مبنی بر اینکه یکی از وزاری دولت روحانی اکنون به دلیل ارتباط با علیرضا اکبری در زندان به سر می‌برد، گفت: اکبری با هیچ یک از وزاری ما ارتباطی نداشت او ارتباط محدودی با دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی داشت که به دولت مربوط نمی‌شود. او افزود: این آقایی که این ادعا را مطرح کرده قبلا هم ادعا‌های دیگری داشته که هیچ یک اثبات نشده است. واعظی در پایان گفت: اگر یکی از اعضای دولت و وزرا در زندان بودند، قطعا من در جریان قرار می‌گرفتم؛ اما هیچ کس در زندان نیست و او اولین نفری است که چنین ادعایی دارد. کریمی قدوسی در توییتر مدعی شده بود: یکی از وزرای دولت روحانی که با اکبری ‎جاسوس معدوم شده انگلیس خبیث در ارتباط بوده، هم‌اکنون در زندان است.

 

۳۰۰ میلیون یورو از عراق آمد
بانک مرکزی کشورمان امروز اعلام کرد: پس از مذاکرات پولی و بانکی موفق با مقامات بانکی عراق، گشایش های ارزی جدیدی جهت عرضه ارز در سامانه نیما صورت گرفت، به طوری که بعد از یک وقفه یک ساله امروز مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع بانک مرکزی کشورمان در عراق در سامانه نیما عرضه و کل آن بلافاصله به فروش رفت و این فرایند طی روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت.

 

پاداش ۱۵۱ میلیون تومانی برای سوت‌زن تخلفات بورس
سومین سوت‌زن (افشاکننده) تخلفات ناشر اوراق بهادار، پاداش خود را دریافت کرد. رقم ۱۵۱ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان به سومین گزارشگر ناهنجاری در بازار سرمایه اعطا شد. گزارش موجود تخلف یک ناشر فرابورسی بوده که تخلف عمده ناشر، عدم رعایت صرفه و صلاح سهامدار، عدم افشای فوری اطلاعات و عدم پاسخگویی بموقع به مکاتبات سازمان بورس بوده است. علاوه بر اینکه مدیران شرکت و اعضای هیات مدیره آن مشمول جرایم نقدی شدند، سلب صلاحیت از تصدی مدیریت برای یک دوره مشخص و معین، در حکم قطعی و نهایی متخلفان وجود دارد.

 

اتحادیه طلا و سکه تهران: قیمت سکه ۲۴٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان شد
اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در سایت خود اعلام کرد: امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رقم ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر نیم و ربع سکه نیز به ترتیب ۱۴٫۴۰۰٫۰۰۰ و ۹٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

 

مالیات ربع سکه های بانک مرکزی چه خواهد شد؟
بانک مرکزی در نامه ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد، مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی شود.

 

نامه رسمی کیا کره در جواب به رسانه های ایران
خودرو پلاس نوشت: کوشا خودرو جزو اولین شرکت هایی بود که تبلیغات محیطی خود را آغاز کرد و در ادامه نیز جزو اولین هایی بود که اعلام کرد، بیش از ۲ هزار دستگاه برای فروش به بورس کالا خواهد بود. حال پیگیری های خودرو پلاس نشان می دهد، این شرکت نه تنها نماینده رسمی کیا کره جنوبی نیست، بلکه حق هیچ گونه فعالیت در زمینه محصولات این شرکت را مستقیم و غیر مستقیم نیز ندارد. این شرکت رسما در بیانیه ای، قاطعانه این مساله را عنوان کرده و آن را به اطلاع وزارت صمت نیز رسانده است. شرکت خودروسازی کیا (Kia) در بیانیه‌ای درباره ادعای نمایندگی محصولات خود در ایران توضیحاتی داد. بیانیه مطبوعاتی شرکت کیا از طرف دفتر این شرکت در امارات متحده عربی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته به شرح زیر است: شرکت کیا مطلع گردید که شرکت کوشا خودرو مستقر در تهران، ایران (به عنوان شرکت خودرویی و بازرگانی)، مدعی است نماینده و توزیع کننده رسمی کیا بوده و برنامه خود را جهت واردات خودروهای کیا به صورت عمومی اعلام کرده است. به اطلاع عموم می رساند کیا هیچ گونه رابطه قراردادی با کوشا خودرو نداشته و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. همچنین کیا به کوشا خودرو هیچ حق یا اختیاری برای واردات یا فروش خودروهای این شرکت و ارائه هرگونه خدمات پس از فروش یا خدمات مشتری، یا انجام هر گونه فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی در مورد کیا یا هر یک از محصولات آن در قلمرو جمهوری اسلامی ایران (از کیا یا یا از هیچ توزیع کننده کیا ) اعطا نکرده است. شرکت کیا این موضوع را به اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت رسانده و در تلاش است تا اقدامات لازم را جهت حفظ حقوق مالکیت خود انجام دهد.

 

شرط جدید برای قرعه کشی خودرو
مدیر عملیات فروش ایران خودرو گفت: تلاش می‌کنیم با دریافت مجوز‌های لازم در ثبت نام‌های بعدی تنها کسانی بتوانند شرکت کنند که وجه خودرو در حساب هایشان موجود است و از طریق بانک مسدود می‌شود بتوانند ثبت نام کنند.

 

فرزین: درصدد ایجاد بازار مبادله ارزی هستیم
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به راهکارها در راستای آرامش افزایی به بازار ارز تاکید کرد: در حال حاضر ما در بازار کالا، نیازهای ارزی را رسما تامین می‌کنیم، این در حالی است که نیازهای خدماتی ارزی را تامین نمی کنیم. وی ادامه داد: به عنوان مثال فرزند فردی در خارج از کشور به سر می‌برد و نیاز به ارز دارد و یا اینکه بیماری در خارج از کشور ارز لازم دارد و یا اینکه فدراسیونی برای رفع نیازهای خود باید ارز داشته باشد. بنابراین ده ها نیاز ارزی بدین شکل وجود دارد و ما هیچ یک از این موارد را رسمی تامین نمی‌کنیم و این نیازها به بازار آزاد سوق داده می شود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین ما درصدد ایجاد بازار مبادله ارزی هستیم تا به تمام نیازهای ارزی پاسخ دهیم و کمتر نیازی به بازار آزاد برود. فرزین اظهار کرد: اگر نیاز ارزی به بازار آزاد کم شود، بازار مبادله ارزی مبنای نرخ ارز خواهد شد و به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد. رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: به همین منظور، ما در نیمه اول بهمن ماه، بازار مبادله ارز و طلا را در کشور افتتاح خواهیم کرد تا به نیازهای ارزی پاسخ داده شود.