با تصویب اعضای شورای شیراز، شهرداری موظف شد از ظرفیت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز، حوزه‌های علمیه استان و قرارگاه اجتماعی امنیتی حضرت احمدبن موسی (ع) جهت ساماندهی حاشیه نشینی استفاده کند.

 در بیست و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهرششم شیراز و در دستور کار اول این جلسه ابتدا طرح کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار مورد بررسی اعضای شورای ششم قرارگرفت.

بر اساس این مصوبه شهرداری شیراز مکلف شد با توجه به بند ۱ ماده ۷ اساسنامه سازمان مزبور معاون ذیربط شهرداری در هیات مدیره و همچنین طبق بند ۳ این ماده، معاون شهرسازی و معماری را به عنوان عضو صاحب‌نظر در حوزه مأموریتی سازمان، به عضویت هیأت مدیره سازمان عمران و باز آفرینی فضا‌های شهری منتصب کند و موارد ذکر شده در این ماده واحده را حداکثر ظرف مدت یک ماه انجام داده و گزارش اقدامات انجام شده را به شورا اعلام کند.

در دیگر دستورکار امروز شورا طرح کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات شورا، درباره الزام شهرداری به اصلاح آیین نامه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز بررسی و تصویب شد و بر اساس آن شهرداری شیراز مکلف شد لایحه‌ای جهت اصلاح آئین‌نامه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز، طی یک‌ماه آینده به شورای اسلامی شهر شیراز ارسال کند.

همچنین در جلسه امروز و بر اساس طرح ارسالی از سوی کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا، شهرداری موظف شد ظرف مدت یک ماه مطالعات آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری در شهر شیراز با هدف بسترسازی برای بهره‌گیری مؤثر از قابلیت‌های شهر و شهرداری شیراز از طریق تسهیل جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و مشارکت‌های عمومی و خصوصی را تهیه و به شورا ارسال کند.

شورا دو شرط نیز برای این مصوبه گذاشت و در تبصره اول مقرر شد این مطالعات همه عوامل، از جمله عوامل بیرونی (فرصت‌ها و تهدیدها)، عوامل داخلی (نقاط ضعف و قوت شهرداری) و سایر علل عدم رغبت سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شهر شیراز را شامل شود و در دیگر تبصره نیز شهرداری جهت تهیه این مطالعات که به اختصار سند جامع آسیب‌شناسی نامیده می‌شود، موظف شد مجموعه جلساتی با حضور اعضای کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری و با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت شنیدن نقطه نظرات و تکمیل مطالعات خود برگزار کند.

طرح کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار، درباره انعقاد تفاهم نامه بین مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز، حوزه‌های علمیه استان فارس و قرارگاه اجتماعی امنیتی حضرت احمدبن موسی (ع) نیز با حضور ۱۳ عضو شورا بررسی شد.

بر این اساس مقرر شد شورای اسلامی شهر شیراز با هدف رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شهر شیراز نسبت به انعقاد تفاهم نامه با این نهاد‌ها و ارگان‌ها و سایر نهاد‌ها و اداراتی که در این زمینه وظیفه مرتبط و یا ذاتی دارند ظرف مدت یک ماه اقدام کند به گونه‌ای که مفاد آن برای طرفین و شهرداری شیراز و یا سایر ادارات، ارگان‌ها و نهاد‌ها قابل اجرا باشد.

در ادامه جلسه، شهرداری شیراز مکلف شد نسبت به اجرای طرح داده آمایی (ممیزی) کلیه املاک شهر شیراز حداکثر تا مدت دو سال ازتاریخ تصویب و از محل ردیف اعتباری ۵۰۱۰۱۰۴۲۱۲۰۲۰۰۱ بودجه سال ۱۴۰۰ با عنوان “طراحی و اجرای مکانیزاسیون و سیستم‌های یکپارچه” مطابق با آیین نامه پیوست مشتمل بر ۱۰ ماده و ۲ تبصره اقدام کند و در سال‌های آتی نیز نسبت به پیش‌بینی ردیف بودجه اختصاصی جهت اجرای طرح مذکور اقدام نموده و کلیه دستورالعمل‌های اجرایی لازم موضوع این آیین‌نامه را در کمیته راهبردی مربوطه حداکثر تا تاریخ ۱/۱۰/۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ کند.

رفع ابهام هیئت تطبیق فرمانداری به مصوبه مربوط به مشارکت شهرداری در احداث زائرسرای ارزان واحداث کمپ زائر همانند مشهد نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به منظور رفع ابهام از این مصوبه، مواردی به فرمانداری شهرستان شیراز طی نامه‌ای ارسال شود.

به همین منظور و بر اساس بند‌های ۲، ۲۳ و ۲۹ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و همچنین بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری و در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری مذهبی، شهرداری مجاز است نسبت به احداث بنا و ساختمان‌های مورد نیاز از قبیل میادین، حمام‌های عمومی، ورزشگاه، خانه برای افراد بی بضاعت و … اقدام کند و احداث زائر سرا نیز از جمله وظایف شهرداری است.

در این مصوبه همچنین توضیح داده شد که در خصوص ابهام مشخص نبودن ردیف اعتباری نیز اگرچه در مصوبه مورد ابهام به صراحت بیان گردیده که شهرداری جهت اجرای طرح می‌بایست پیش‌بینی‌های لازم را در متمم بودجه سال ۱۴۰۰ و بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ نماید، اما در هر حال شهرداری از ردیف اعتباری شماره ۶۰۵۰۱ با عنوان “طرح ایجاد مراکز گردشگری و محیط‌های فرهنگی” می‌تواند استفاده کند.

انتهای پیام /