استاد مسلم بازیگری در عرصه تئاتر سینما و تلویزیون که ستاره های زیادی را به عرصه هنر ایران معرفی کرده است این روزها با سریال آقازاده هنرنمایی می کند. وی یکی از هنرمندان صاحب سبک در ایران است که توانسته در صدر برترین بازیگران ایرانی قرار گیرد. در ادامه مروری داریم بر زندگی امین تارخ از ازدواج هنری وی تا شهرت وی در عرصه های ایرانی و خارجی با ما همراه شوید.
زندگی امین تارخ
امین تارخ (متولد ۱۳۳۲ شیراز) در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ از دانشکدهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشتهٔ مدیریت فرهنگی به پایان برد.
ازدواج هنری امین تارخ
همسر امین تارخ منصوره شادمنش متولد سال ۱۳۳۳ در تهران است او دختر پری امیر حمزه و خواهر فرخنده شاد منش بازیگر است. منصوره شادمنش لیسانس بازیگری خود را از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال ۱۳۵۷ دریافت کرد.
مادرزن او پری امیرحمزه است پریدخت امیرحمزه (متولد ۱۳۱۴) بازیگر ایرانی، متولد شهر تهران است. وی همسر سابق حسن خیاط باشی (بازیگر) و مادر فرخنده و منصوره شادمنش (بازیگر) است. فرخنده همسر مسعود کرامتی و منصوره همسر امین تارخ هستند. به عبارت دیگر مسعود کرامتی باجناق امین تارخ به حساب میآید.
امین تارخ سه پسر به نامهای نیما، مانی و نامی دارد که هر سه در حوزه هنر فعالیت دارند.
بازیگری صاحب سبک
تارخ بازیگری صاحب سبک است و به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت میپردازد. او نقشهای ژمختلف و مهمی را در فیلمها، سریالهای تلویزیونی و تئاتر ایفا کردهاست. وی هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنوارههای ملی مختلف و همینطور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشتهاست. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنوارههای مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شده است.
حضور در آثار برجسته که برخی از آنان به آثاری ماندگار در سینما و تلویزیون ایران بدل شدند، بخشی از کارنامه هنری تاریخ را تشکیل میدهند؛ مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی ۱۳۶۰)، پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده ۱۳۶۵)، مادر (علی حاتمی ۱۳۶۸)، دلشدگان (علی حاتمی ۱۳۷۰)، سارا (داریوش مهرجویی ۱۳۷۱)، ساغر (سیروس الوند ۱۳۷۶)، رئیس (مسعود کیمیایی ۱۳۸۵) بخشی از آثار سینمایی تارخ است که حضور وی را در کارهای برجسته و همکاری با اسامی بزرگ سینمای ایران نشان میدهد.
همچنین بازی در سریال های سربداران (۱۳۶۰-۶۲)، بوعلی سینا (۱۳۶۴)، آپارتمان (۱۳۷۱-۷۲)، شیخ مفید (۱۳۷۳)، سفر سبز (۱۳۸۰)، معصومیت از دست رفته (۱۳۸۱) و اغما (۱۳۸۶) که بعضا حضور در نقشهای با پیرنگ تاریخی، عرفانی و دینی بودند از تارخ چهرهای مشخص با بازی متفاوتی را به ذهن علاقمندان سینما و تلویزیون متبادر میسازد.
تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهرههای برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد و در هجدهمین جشنوارهٔ تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردانهای هنری حضور یافت. امین تارخ در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت لوح افتخار «هنرمند ملی» شد.
آموزشگاه بازیگری امین تارخ
در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تاسیس کرد و فارغ التحصیلان زیادی را به جامعه هنری ایران معرفی کرد که از مطرحترین بازیگران سینمای ایران هستند.
امین تارخ به مدت بیش از ۳۰ سال است که به عنوان بازیگر به فعالیت میپردازد اما این همه فعالیت هنری او در طی این سالها نبوده است. او در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری مدرن را در ایران به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که هنوز هم یکی از مؤسسات معتبر آموزش بازیگری سینما در ایران به حساب می آید.
بسیاری از فارغالتحصیلان کارگاه آزاد بازیگری جذب سینما، تئاتر و تلویزیون شدند و تعدادی از آنها نیز به بازیگران مهم و مشهوری تبدیل شدند. از فارغ التحصیلان این مؤسسه که وارد عرصه های بازیگری شده اند میتوان به این بازیگران اشاره کرد
از جمله حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان، مجید واشقانی ، پوریا پورسرخ ، حبیبی رضایی و گلاره عباسی در کلاس های وی حضور داشتند.
علاقهمندی های امین تارخ
او هم مثل هر نوجوان ایرانی علاقهمندیاش به هنر بازیگری از رفتن به سینما و فیلمدیدن شروع شد و محمدعلی فردین یکی از آن تأثیرگذارها بود که قبل از فیلمهای فردین، فیلمهای وسترن و هرکول تا تاریخی را میدید. همه به دنبال این بودند که این فیلمها را ببینند و وقتی به گذشته برمیگردد، تقریبا همه تئاترهایی که کار کرده، تاریخی و کلاسیک بوده که در آنها موفق هم بوده است.
به نظر تارخ، دو شهرستان در دهه ۴۰ در زمینه تئاتر با هم رقابت داشتند؛ یعنی مشهد و شیراز. یادش هست بهعنوان بهترین بازیگر تئاتر شیراز به اردوی رامسر برای مسابقه رفت که گروههای قدر در آنجا مشهدیها بودند. محیالدین لایق، در آن زمان مسئول تئاتر دانشآموزی شیراز بود که همه به او اقتدا میکردند و سمت استادی بر همه داشت.
«ولپن» بن جانسون را در محضرش بازی کرد. از دبیرستان که تئاتر را شروع کرد، با مجید افشاریان، حمید مظفری، جمشید اسماعیلخانی و مجید جعفری کار کرد.
زندگی امین تارخ در آقازاده
سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی حامد عنقا از سریال های پربیننده نمایش خانگی است. این سریال که اولین تجربه بهرنگ توفیقی در نمایش خانگی است با حضور برخی از بازیگران سریال پدر مقابل دوربین رفت و سینا مهراد هم در این سریال به مانند پدر ایفاگر نقش حامد است.
حامد، آقازاده معروفی است که زندگی ساده و آلایشی دارد و به دین و مذهب بسیار پایبند است و ورود راضیه دختری که طرف نیما مامور است تا آبروی او را ببرد به زندگی او باعث اتفاقات زیادی میشود. امین تارخ حاج رضا تهرانی در نقش پدر حامد هنرنمایی می کند.
امین تارخ، امیر آقایی، سینا مهراد، مهدی سلطانی، پردیس پورعابدینی، ثریا قاسمی ، لعیا زنگنه، نیکی کریمی، کامبیز دیرباز، محمدحسین لطیفی، جمشید هاشم پور، امین حیایی، مهدی کوشکی، کاوه خداشناس، دیبا زاهدی، سامیه لک، مسعود فروتن، سعید داخ، روزبه معینی و…. بازیگران سریال آقازاده هستند.
چرا امین تارخ در سریال «آقازاده» بازی کرد؟
امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون در مورد شرایط این روزهای زندگی خود افزود: این روزها مشغول کاری نیستم؛ البته تا این اواخر مشغول سریال آقازاده بودم که به پایان رسید.
تارخ تصریح کرد: سریال آقازاده در این مدت پس از شیوع ویروس کرونا تنها کاری بود که انجام دادم و در حال حاضر استراحت می کنم.
این بازیگر سینما با اشاره به پیشنهادهایی که در این مدت برای بازی به وی شده است، خاطرنشان کرد: در این چند ماه هم فیلم سینمایی پیشنهادشده است و هم سریال که هیچکدام ترغیبم نکردند که کار کنم، قرار هست کار کنم اما نه هر کاری.
تارخ در توضیح علت حضور خود در سریال آقازاده تصریح کرد: کار خوبی بود به همین دلیل حضور در آن را پذیرفتم، ضمن این که این کار کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامه خوبی داشت.
وی در انتها و با اشاره به مشکلاتی که این روزها وجود دارد و بعضا باعث اوج گرفتن شیوع بیماری کووید ۱۹ شده، اظهار داشت: نمیشود همه چیز را به گردن مردم انداخت زیرا برخی مشکلات ریشه در مسائل کلان دارد.
سکانس جنجالی سریال «آقازاده» درباره صیغه کردن
پخش سکانسی از سریال آقازاده که از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، در مورد صیغه کردن در شبکههای مجازی خبرساز شده است.
زندگی امین تارخ آقا معلم بازیگران سینمای ایران
امین تارخ که از حدود چهلسالگی معلمی را بر پرکاری در سینما و تلویزیون ترجیح داد. شیراز در ماههای بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ روزهای پرالتهابی را میگذراند؛ روزهایی که محمدناصرخان و برادرانش با قشون ایل قشقایی شهر را به طرفداری از دکتر مصدق محاصره کردند. امین تارخ که هشت روز قبل از کودتا در محلهی سردزک شیراز بهدنیا آمده بود و پدرش آشپز ارتش بود، سه ماه اول زندگیاش در این احوال پرآشوب گذشت.
در دو دههی بعد اوضاع دیگر به این وخامت نبود و امین نوجوان فرصت داشت که در سینماهای شیراز فیلمهای روز ایرانی و خارجی را ببیند و از دبیرستان کمکم وارد عرصهی تئاتر شود آن هم با رفقایی مثل مجید افشاریان، حمید مظفری، جمشید اسماعیلخانی و مجید جعفری.
سال ۱۳۵۰ در دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و در کنار تحصیل در دانشگاه در گروه دکتر محمد کوثر در تئاتر مولوی در دو نمایش «لورنزو» و «اتللو» بهروی صحنه رفت. بازیاش در این دو نمایش مورد توجه واقع شد و در نقش اصلی سریال ۱۳ قسمتی «شهر من شیراز» (۱۳۵۴) بازی کرد.
امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون
پس از انقلاب در مهر و آبان ۱۳۵۸، تارخ در نمایش استادش بهرام بیضایی «مرگ یزدگرد» در سالن چهارسوی تئاترشهر در نقش «سردار» بهروی صحنه رفت و وقتی بیضایی در سال ۱۳۶۰ همین نمایش را به فیلم تبدیل کرد، تارخ در همان نقش نخستین بازی سینماییاش را هم انجام داد.
دو گام بلند بعدی امین تارخ بازی در نقشهای اصلی سریال های تاریخی «سربداران» (۱۳۶۲) و «بوعلیسینا» (۱۳۶۴) بود که جایگاه او را کاملاً مستحکم کرد.
تارخ در دههی ۱۳۶۰ و نیمهی اول دههی ۱۳۷۰ در سینما حضوری پررنگ داشت و با کارگردانانی چون پوران درخشنده (پرندهی کوچک خوشبختی)، رسول صدرعاملی (پاییزان)، مسعود کیمیایی (سرب)، علی حاتمی (مادر) و داریوش مهرجویی (سارا) همکاری کرد.
او در سال ۱۳۷۳ «کارگاه آزاد بازیگری» را پایه گذاشت که تا به امروز بازیگران زیادی را به سینمای ایران معرفی کرده است. او بیشتر تمرکزش را بر آموزش گذاشت و گزیده کار شد به طوری که در دو دهه ی گذشته مجموعاً در حدود ۲۰ فیلم و سریال بازی کرده است.
آثار برتر امین تارخ بازیگر سرشناس سینما
چهار اثر برتر این بازیگر هنرمند را با هم مرور میکنیم:
۴. اغما (۱۳۸۶)
این سریال ۳۰ قسمتی را که با کارگردانی سیروس مقدم در ماه رمضان سال ۱۳۸۶ از شبکه اول سیما پخش شد، می توان در ادامهی سریال های «ماورایی» صداوسیما برای ماه رمضان دانست که دو سال پیش تر با سریال «او یک فرشته بود» (۱۳۸۴) کلید خورده بود.
«اغما» هم مثل «او یک فرشته بود» با موافقتها و مخالفتهای بسیاری هم مواجه شد ازجمله عدهای که آن را ترویج خرافهپرستی میدانستند. تارخ در این سریال در نقش «دکتر طاها پژوهان» جراح مغز و اعصابی که مشهور به پنجهطلایی است بازی میکند که در شرایطی بر سر دوراهی جراحی کردن همسرش قرار میگیرد. حامد کمیلی، لعیا زنگنه، اسماعیل خلج، ناصر ممدوح، ایرج نوذری، عبدالرضا اکبری، نفیسه روشن و شیرین بینا از دیگر بازیگران این سریال هستند.
۳. سربداران (۱۳۶۲)
کیهان رهگذار که تارخ را به سریال «شهر من شیراز» معرفی کرده بود، او را به سریال «سربداران» هم معرفی کرد تا یکی از نقشهای مکمل را بازی کند اما محمدعلی نجفی، کارگردان سریال، نقش اصلی «شیخ حسن جوری» را به او داد. داستان این سریال تاریخی به زمان تسلط مغولان بر خراسان بازمیگردد که گروهی با نام «سربداران» با رهبری شیخ حسن جوری در سبزوار علیه حکومت مغول قیام میکنند.
علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، سوسن تسلیمی، فیروز بهجتمحمدی، جمشید لایق، افسانه بایگان، محمد ابهری، عنایتالله بخشی، عطاءالله زاهد، جهانگیر صمیمیفرد، سعید اویسی، فتحعلی اویسی،حسین محجوب، اسماعیل محرابی، محمدعلی ساربان، بهروز بقایی، علیرضا شجاعنوری، چنگیز وثوقی، آتش تقیپور، مینو ابریشمی، رضا کرمرضایی، شهرزاد کمالی، هاشم ارکان، حسین محباهری و حسین خانیبیک از دیگر بازیگران این سریال بودند که نخستین پروژهی سنگین تلویزیون پس از انقلاب محسوب میشود.
مجموعه های تلویزیونی ماندگار امین تارخ
۲. بوعلیسینا (۱۳۶۴)
در این سریال که برخلاف دو سریال قبلی تارخ، کیهان رهگذار فقط نویسنده نبود و کارگردانی اثر را هم خودش برعهده داشت، نقش عنوان را امین تارخ بازی کرد.
داستان از کودکی ابنسینا آغاز می شود و فصول مختلف زندگی او را بهتصویر میکشد. این سریال نخستین بار از شبکه دو سیما پخش شد. فیروز بهجتمحمدی، محمد ابهری، سعید اویسی، اسماعیل محرابی، محسن سهرابی، چنگیز وثوقی، عنایت بخشی، جمشید لایق، عزتالله مقبلی، عطاءالله زاهد، حسین محباهری و سرور نجاتاللهی از دیگر بازیگران این سریال بودند.
۱. دلشدگان (۱۳۷۰)
امین تارخ که پیشتر در فیلم ماندگار «مادر» (۱۳۶۸) با زندهیاد علی حاتمی همکاری کرده بود، این بار در نقش اصلی فیلم او بازی کرد. تارخ در «دلشدگان» در نقش یک خوانندهی قاجاری بازی میکند که با یک گروه موسیقی برای پر کردن صفحه به فرنگ سفر میکنند.
موسیقی فیلم را حسین علیزاده ساخت و استاد محمدرضا شجریان آوازها و تصانیف فیلم را خواند، اما به تارخ اجازهی لب زدن روی صدای استاد داده نشد و از اینرو هیچکدام از نماهای آوازخوانی تارخ بسته فیلمبرداری نشد.
اکبر عبدی، جلال مقدم، فرامرز صدیقی، سعید پورصمیمی، حمید جبلی، محمدعلی کشاورز، فتحعلی اویسی، رقیه چهرهآزاد، جمشید هاشمپور، شهلا ریاحی، لیلا حاتمی، توران مهرزاد، علیاصغر گرمسیری، منصور والامقام و سرور نجاتاللهی دیگر بازیگران این واپسین فیلم علی حاتمی بودند.
زندگی امین تارخ و گفتگویی متفاوت با وی
امین تارخ پس از دو سال دوری از تلویزیون بار دیگر با سریال رمضانی «رهایم نکن» به تلویزیون بازگشته است. او که در سریالهای رمضانی متعددی ایفای نقش کرده است، در این زمینه می گوید: من کارم بازیگری است چه ایام رمضان باشد، چه عید و چه مناسبتهای دیگر. حال اگر به شکل تصادفی چندین کار رمضانی داشتهام به این دلیل بوده است که تلویزیون کارهای ماه رمضان را جدیتر میگیرد. تلویزیون اصولا در این مناسبت بودجه بیشتری قائل میشود و سوژههای قابل طرح را انتخاب میکند و اصولا ریسک بیشتری می کند.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون مباحثی چون دلایل دوری از تلویزیون، لزوم رعایت اصل چندصدایی در صداوسیما، حضور در تلویزیون با سریالهای رمضانی، مخاطبان از دست رفته این رسانه و گرایش آنها به سریالهای ترکیهای، شیوه نظارت بر برنامهها و مدیریتها سخن گفت.
دوری امین تارخ از تلویزیون
امین تارخ که در سریالهایی چون «معصومیت از دست رفته»، «جراحت» و «اغماء» ایفای نقش کرده است، درباره علت دوری طولانیمدت از تلویزیون، اظهار کرد: در این سالها پیشنهادهای بسیاری برای بازی در تلویزیون شده است اما بنده در شرایطی هستم که قرار نیست اشتباهات غیرقابل برگشت مرتکب شوم؛ بنابراین همکاری ام را با تلویزیون کم کردم و مثلا از ۲۰ پیشنهاد، یک پیشنهاد را انتخاب کردم.
او درباره علت انتخاب سریال «رهایم نکن» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور، توضیح داد: این سریال کارگردانی دارد که صاحب قدرت لازم برای ساخت مجموعه تلویزیونی جذاب است و از طرفی پیش از این هم با همدیگر همکاری داشتهایم و البته بیش از همکار، با هم دوست هستیم. از طرفی صاحب فیلمنامه ای است که سوژه و قصه دارد و حرفی برای طرح کردن که جذابیتهای لازم را داشته باشد.
این مجموعه جزو نادر سریالهایی است که یک سناریو آماده داشته است. زمانی که شما صرفا با یک طرح روبهرو هستید، حتما آن را نمیپذیرید و اعتماد لازم به فیلمنامه ندارید.
تلویزیون کارهای رمضان را جدی تر میگیرد
این بازیگر درباره حضور پررنگ در سریالهای رمضانی، توضیح داد: من کارم بازیگری است چه ایام رمضان باشد، چه عید و چه مناسبتهای دیگر. حال اگر به شکل تصادفی چندین کار رمضانی داشتهام به این دلیل بوده است که تلویزیون کارهای ماه رمضان را جدیتر میگیرد. تلویزیون اصولا در این مناسبت بودجه بیشتری قائل میشود و سوژههای قابل طرح را انتخاب میکند و اصولا ریسک بیشتری میکند.
به عنوان مثال در سریال «اغماء» خیلی بحث بود که اساسا قضیه شیطان و ابلیس مطرح شود و بالاخره این ریسک را کردند و مطرح کردند و در ماه مبارک میتوانستند این کار را بکنند و یا کار «جراحت» که یک فردی فرد دیگر را دوست دارد و پیش از محرمیت با مشکلاتی مواجه میشوند که این مساله مطرح شد و هیچ اتفاق بدی هم نیفتاد.
امیدوارم تلویزیون چندصدایی شود
امین تارخ در پاسخ به اینکه آیا رویکرد چندصدایی در تلویزیون پس از گذشت سالها دیده میشود، اظهار کرد: امیدوارم تلویزیون ما چندصدایی شود و کمی به آن شعارهایی که ۳۰، ۴۰ سال پیش میدادند و میدادیم عمل کنیم.
اینکه بعد از ۴۰ سال صداوسیما تازه به این نتیجه رسیده است که رویکرد چندصدایی داشته باشد اتفاق مبارکی است، اما من کمی ناامیدم و فکر میکنم نه فقط تلویزیون ما، بلکه فرهنگ ما در این مملکت به گونهای برنامهریزی شده است که سلیقه های مختلف میآیند و تغییرات مختلف میدهند.
مصاحبه ای جالب با استاد امین تارخ
به دلیل اینکه برای مدیریت فرهنگی این مملکت هزارصدایی است و نه چندصدایی و هر کسی ساز خودش را میزند. تلویزیون یک جور ساز میزند، سینما یک جور، تئاتر یک جور و وزارت ارشاد طور دیگری ساز میزند. اصولا مباحث فرهنگی به گونهای مدیریت میشود که همیشه یک قیچی بزرگ سانسور پشتش است و قرار است آن تصمیم بگیرد که چه صدایی پخش شود و چه صدایی پخش نشود.
این بازیگر در ادامه این سوال مطرح کرد: فکر میکنم اگر قرار است صاحب یک نظام مستحکم در جامعه باشیم، باید چندصدایی بودن که دیر هم اتفاق افتاد، هر چه زودتر اتفاق بیفتد. هر چند این مطلب را تعارف تلقی میکنم که قرار است، چندصدایی باشد.
همیشه قرار بوده و هرگز واقعا اتفاق نیفتاده است. اگر اتفاق میافتاد شاهد یکسری گلههای دست جمعی نمیبودیم. اگر ریز ریز حرفها زده شود و تبدیل به فریاد نشود، خیلی جذابتر است و نشان میدهد ما صاحب رشد، تمدن و صاحب عقل هستیم و بلد هستیم گفتوگو کنیم و مذاکره داشته باشیم. اما زمانی که جامعه ما تبدیل به تکصدایی میشود احتمالا یک فشارهایی ایجاد میشود.
جریمههایی میشویم که بعدا تصمیم میگیریم چند صدایی را انتخاب کنیم. این حرفها زیربنای محکمی ندارد چرا که مدیریت یکدستی ندارد و تصمیمگیری حسابشده و از قبل گرفتهشده وجود ندارد و همه سلیقهای است. اصولا با رفتن یک مدیر آن سلیقه و آن تفکر و تلقی هم میرود و جایش تفکر و تلقی دیگری میآید که جایش را باید از صفر شروع کند.
امیدوارم این چندصدایی که مطرح میشود در صداوسیما شوخی نباشد. ما این مملکت را دوست داریم و هر چه متعلق به مملکت باشد را دوست داریم و باید این چندصدایی را بپذیریم.
کلام آخر
تارخ در بخش پایانی گفتوگوی خود مطرح کرد: ما آرزو داریم در مملکت خودمان کار کنیم و در مملکت خودمان شاهد تولیدات فرهنگی شایستهای باشیم و در دنیا هم سرمان را بالا بگیریم.
تلویزیون نیز باید خودش را اصلاح کند تا سیاست های فرهنگی ماندگاری داشته باشد و این همه مدیریت های دمدمی مزاج نداشته باشد وگرنه اهالی هنر ثابت کردند که لیاقت و شایستگی و توانش را دارند و ثابت هم کردهاند که دو سال پشت سر هم اسکار بگیرند و در جشنواره های معتبر دنیا شرکت کنند و این مدیران فرهنگی هستند که باید از این دوستان حداکثر استفاده را ببرند.
تاسیس مدرسه بازیگری
امین تارخ در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب میشود. او دو سال با عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرد. تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهرههای برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. او در هجدهمین جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردانهای هنری حضور یافت.
فارغالتحصیلان کارگاه آزاد بازیگری تا سال ۱۳۸۷، تعدادی از جوایز هنرپیشه برتر را به خود اختصاص دادهاند. از فارغ التحصیلان این مؤسسه که وارد عرصههای بازیگری شدهاند میتوان افراد ذیل را نام برد:حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، شبنم مقدمی، شهرام قاعدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان و …
در سال ۱۳۷۹ این مؤسسه اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بینالمللی آموزش بازیگری کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد. او دو سال با عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرد. تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهرههای برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. او در هجدهمین جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردانهای هنری حضور یافت.
فعالیتهای هنری امین تارخ
فیلم سینمایی
- ۱۳۶۰ – مرگ یزدگرد
- ۱۳۶۵ – چمدان
- ۱۳۶۵ – پرنده کوچک خوشبختی
- ۱۳۶۵ – پاییزان
- ۱۳۶۶ – سرب
- ۱۳۶۸ – مادر
- ۱۳۶۸ – جستجوگر
- ۱۳۷۰ – شقایق
- ۱۳۷۰ – دلشدگان
- ۱۳۷۱ – مجسمه
- ۱۳۷۱ – سارا
- ۱۳۷۲ – آنها هیچکس را دوست ندارند
- ۱۳۷۳ – آرزوی بزرگ
- ۱۳۷۴ – ماه و خورشید
- ۱۳۷۴ – شیخ مفید
- ۱۳۷۴ – توطئه
- ۱۳۷۶ – هفت سنگ
- ۱۳۷۶ – قاعده بازی
- ۱۳۷۶ – ساغر
- ۱۳۷۸ – عشق + ۲
- ۱۳۸۳ – رازها
- ۱۳۸۴ – پرونده هاوانا
- ۱۳۸۴ – پابرهنه در بهشت
- ۱۳۸۵ – ساعت ۲۵
- ۱۳۸۵ – رئیس
- ۱۳۸۸ – زمهریر
- ۱۳۸۸ – باغ قرمز
مجموعه تلویزیونی
- ۱۳۵۴ – شهر من، شیراز
- ۱۳۵۵ – تلهتئاتر «لازارتی، ببر گراز دندان»
- ۱۳۵۶ – ارثیه ایرانی
- ۱۳۶۰ – سربداران
- ۱۳۶۳ – بوعلی سینا
- ۱۳۷۱ – آپارتمان
- ۱۳۷۱ – محکمه عدالت
- ۱۳۷۶–۷۷ – هفتسنگ
- ۱۳۸۰ – سفر سبز
- ۱۳۸۱ – معصومیت از دست رفته
- ۱۳۸۶ – اغما
- ۱۳۸۹ – جراحت
- ۱۳۹۳ – راه شیری
- ۱۳۹۴ – گاهی به پشت سر نگاه کن
تئاتر
- ۱۳۵۲ – لورنزاچیو
- ۱۳۵۲ – هنری چهارم
- ۱۳۵۴ – اتللو
- ۱۳۵۵ – لازارتی
- ۱۳۵۵ – زن نیک سچوان
- ۱۳۵۸ – مرگ یزدگرد
- ۱۳۵۸ – بکت
- ۱۳۷۲ – تنبورنواز
- ۱۳۷۶ – شاعر
جوایز و انتخابها
- کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرونده هاوانا)
- لوح تقدیر بازیگر نقش اول مرد مجله گزارش فیلم (مجسمه) – سال ۱۳۷۲
- دوره ۱۵ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۵
- دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۴
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (ماه و خورشید)
- برنده تندیس شبکه سوم سیما بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)
- برنده تندیس حافظ مجله دنیای تصویر بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)
- برنده تندیس جشنواره عاشورائیان بهترین بازیگر نقش اول (معصومیت از دست رفته)
- لوح افتخار به عنوان «هنرمند ملی» – سال ۱۳۸۷
مهسا بهادری: شعذب، نامی که در سریال «معصومیت از دست رفته» داوود میرباقری شناخته شد. شعذب یکی از یاران نزدیک و با وفای یزید بود اما احترام ویژهای برای حضرت علی(ع) قائل بود. شعذب که انسانی با خدا بود، گهگاهی به دیدار راهبهها میرفت تا این علی(ع) را تبلیغ کند. در این میان دختری مسیحی به نام ماریا دل او را میبرد. ماریا تحت تربیت خانمی به نام سوفیا، با بازی فریده سپاه منصور بزرگ شده بود و حالا شعذب دل این دختر مسیحی را برده بود و حکم کسی که از مسیحیت به اسلام برود چیزی جز مرگ نیست و در آستانه کشته شدن، این شعذب است که ماریا را نجات میدهد، با او ازدواج میکند و او را مسلمان میکند.
زندگی خوب پیش میرود تا اینکه دختری یهود به نام حمیرا و با بازی سارا خوئینیها، زیرپای شعذب مینشیند و یزید را انسانی خوب معرفی میکند و نمیگذارد شعذب به داد امام حسین(ع) برسد، کم کم ورق برمیگردد و شعذب که دلباخته دختری یهودی و دشمن حسین(ع) شده ماریا را کنار میگذارد.
کسی نیست که امین تارخ را بشناسد و شعذب او را به خاطر نیاورد. برای این نقش ماندگار از امین تارخ که چندساعت پیش و در سن ۶۹ سالگی دارفانی را وداع گفت با فریده سپاه منصور تماس میگیریم، پس از حال و احوال انگارمنتظر است که خبری از زبان ما بشنود، آرام آرام موضوع را میکشانیم به سمت امین تارخ، طاقت نمیآورد، میگوید یک خبری خواندهام، امیدوارم صحت نداشته باشد، این موضوع درست است که ایشان فوت کرده؟ به ناچار این خبر را تایید میکنیم و با آهی جان سوز میگوید پس یک استاد بسیار بزرگ دیگر را هم از دست دادیم. چند دقیقه به او زمان میدهیم تا خودش را پیدا کند و مجدد با او تماس میگیریم تا درباره امین تارخ صحبت کنیم.
ناراحتی فریده سپاه منصور طبیعی است، هر دو از پیشکسوتان بازیگری هستند، او درباره آشناییاش با تارخ میگوید: « من و امین تارخ هر دو در سریال «معصومیت» از دست رفته، ایفای نقش کردیم، بازی رو در رو باهم نداشتیم اما من ایشان را استاد میدانم. اگر کمی به عقبتر بازگردیم، سابقه آشنایی ما به حدود ۴۰ یا ۵۰ سال قبل، زمان ازدواج مجید جعفری باز میگردد، هر دوی ما دوست مشترک آقای جعفری بودیم و در آن مراسمی دوستانه که برای آقای جعفری برگزار کردیم، ایشان را از نزدیک دیدم، پیش از آن هم بازیشان را دیده بودم اما از نزدیک ایشان را نمیشناختم.»
او ادامه میدهد: «من اصلا با ایشان ارتباط نزدیک نداشتم ولی با توجه به شناختی که در چند برخورد از ایشان داشتم. دیدم که مردی مهربان، دلسوز و دغدغهمند بودند، به دیگران فکر میکردند و دستشان هم بسیار در کار خیر بود. این موارد را از روی تعارف و به دلیل فوت ایشان نمیگویم اینها شناختی بود که در چندین برخورد از شخصیت ایشان به دست آوردم.»
سپاه منصور درباره محبوبترین اثر امین تارخ میگوید: « در میان کارهایشان «معصومیت از دست رفته» و «اغما» را بسیار دوست دارم، البته که کارهای دیگر ایشان هم واقعا پخته و تاثیرگذار بود.»
بیشتر بخوانید:
امین تارخ درگذشت
پوران درخشنده: قرار بود با امین تارخ دوباره کار کنم / شوکهام!
زمان خاکسپاری امین تارخ اعلام شد
این بازیگر که سعی میکند بغضش را کنترل کند درباره فوت این هنرمند میگوید :«متاسفانه خبر فوت ایشان را که خواندم، فکر کردم صحت ندارد، یعنی نمیخواستم باور کنم که جامعه هنری ایران، بازهم یکی از پیشکسوتان خود را از دست داده است. چیز مهمی که دوست دارم درباره آقای تارخ بگویم این است که وقتشان را صرف پرورش و تربیت بازیگران جوان کردند. جدای از هنر امین تارخ، ایشان معلم بودند و من به معلمها خیلی احترام میگذارم.»
فریده سپاه منصور با اشاره به نام ترانه علیدوستی درباره پرورش بازیگران بسیار خوب زیر دست امین تارخ گفت: «بسیاری از بازیگرها درجه یک که حالا به جشنوارههای جهانی هم میروند، توسط این معلم تعلیم دیدهاند، ایشان بازیگران بزرگی را به جامعه هنری تحویل دادند و همین موضوع باعث میشود نامشان بیش از پیش در تاریخ سینمای ایران ماندگار شود و واقعا میتوانم بگویم که ایشان مرد بسیار بزرگی بود.»
او پیشکسوت در پایان گفت: «ایشان چون به دیگران فکر میکردند وقت و انرژیشان را پای تربیت نسل جوان گذاشتند وگرنه میتوانستند سراغ یک کار دیگر بروند.»