نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران با حضور رسانه های داخلی و خارجی آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ، نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران با حضور رسانه های داخلی و خارجی ( ۳۸۰ نماینده از ۲۰۱ رسانه داخلی و خارجی) آغاز شد.

رئیسی در ابتدای سخنان خود با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت اظهار کرد: حماسه ملت بزرگ ایران در روز بیست و هشتم خردادماه به دنبال حماسه هایی بود که ملت در دوران مختلف خلق کردند و پیامی مهم برای جهانیان داشت. حضور مردم علی رغم گلایه ها بود. این حضور گسترده علیرغم شرایط کرونایی انجام گرفت که جای تشکر دارد. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی بود. پیام ملت ایران مبارزه با فساد و اجرای عدالت در همه جنبه های زندگی بود. انشاالله شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد. پیام ایران پیام ادامه دادن راه حاج قاسم سلیمانی بود. این پیام برای دولت مردمی باید شنیده شود و به عهدی که بستیم باید وفادار باشیم‌. اطمینان داریم با توکل به خدا و داشته‌هایمان و نیروی انسانی و ذخایر ارزشمندی که داریم انشالله وضعیت و شرایط تغییر می کند.

سیاست داخلی ما بهبود کسب و کار و شرایط معیشتی خواهد بود
وی ادامه داد: سیاست داخلی ما بهبود کسب و کار و شرایط معیشتی خواهد بود. نظام اداری کارآمدی را رقم خواهیم زد. حتما شرایط این روزها را تغییر خواهیم داد. نیروهای کارآمد، انقلابی و فساد ستیز را روی کار خواهیم آورد. دولت های مختلف خدماتی ارائه دادند که ارج می دهم. بعد از انقلاب در برخی از حوزه ها به قله هایی دست پیدا کردیم؛ اما در برخی از حوزه ها به‌ دلیل کم توجهی مشکلاتی داریم که از بین آنها اجرای عدالت مهم‌ترین است‌. محور تحول بر اساس گام دوم انقلاب است. باید امید را به مردم بازگردانیم. باید اعتماد مردم برگردد که احساس کنند دولت اعتماد آفرین است و می خواهد معیشت را بهتر کند. هر کسی دلش برای انقلاب بتپد کمک ما خواهد بود. دنیا باید بداند که شرایط جدید پیش روی آنها است. فشار حداکثری روی مردم ما کارساز نشده و باید بدانند که سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی شود و به برجام خاتمه نمی یابد.‌ ما تعامل را با کشورها خواهیم داشت.‌

شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد
رئیسی افزود: ما معیشت مردم را به دام مذاکره نمی‌دهیم؛ مذاکره باید برای ملت آورده داشته باشد. هر مذاکره‌ای که منافع ملی تامین شود پیش خواهد رفت، ولی شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد. نتیجه محوری موضوع ما است و مذاکرات باید برای مردم نتیجه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اقتصادی موجود و اصلی ترین برنامه شما برای حل این مشکلات پاسخ داد: ان‌شاالله در روز نخست کار دولت اعلام می کنیم که تمام بسترهای فساد زا باید خاتمه باید. باید دستگاه های دولتی زمینه های رانت خواری را از بین ببرند و اصلاح کنند. اولین اقدام توجه به زمینه اشتغال و مسکن است و باید حضوری فعال داشته باشیم.

رئیس جمهور منتخب مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در مورد اینکه نظر شما در مورد برجام چیست و چه پیامی برای آمریکا دارید؟ گفت: برجام را باید کشورهای آمریکایی و اروپایی نگاه کنند که چگونه برخورد کردند. من تاکیدم به آمریکا این است که تعهد خود را اجرا کنید و به برجام بازگردید. به اروپایی ها هم می گویم تحت تاثیر آمریکایی ها قرار نگیرید و به تعهدات خود عمل کنید. مردم از دولت مردمی انتظار دارند که احقاق حق صورت بگیرد. من خادم جمهور هستم. حتی کسانی که به نامزدهای دیگر رای داده اند یا رای نداده اند.

کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد
وی با اشاره به وضعیت این روزهای تولید هم گفت: در حال حاضر هم تولیدکنندگان و کارآفرینان نسبت به کمبود نقدینگی اعتراض دارند و هم از سوی دیگر همه کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش نقدینگی هشدار می‌دهند؛ بنابراین نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود. ما تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد؛ این با یک بخشنامه یا سخن امکان‌پذیر نیست و یک سلسله اقدامات می‌خواهد از جمله اینکه برای ایجاد جذابیت در تولید، کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد با یک شیب ملایم و ایجاد مالیات برای کار‌های غیرمولد و سوداگرانه مانند سوداگری در ارز، طلا و مسکن را دنبال می‌کنیم تا یک عدالت مالیاتی ایجاد شود و ما مصمم هستیم که این کار را در دولت دنبال کنیم.

سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به آن نیز محدود نخواهد شد
وی در مورد اینکه آیا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این روزها را ابقا می کنید؟ بیان داشت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان این روزها کار می کند و گزارش کار می دهد. تیم سیاست خارجی ما هم در حال دریافت گزارش و مستندات هستند. درباره تحریم ها، آمریکا موظف است تحریم ها را لغو کند. آنها باید توضیح بدهند که چرا زمانی که ایران تعهدات برجامی را انجام داد؛ آنها و اروپایی ها به تعهدات شان عمل نکردند. رفع تحریم ها و راستی آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود. ملت ایران نشان داده است که در برابر فشارها مقاومت و ایستادگی دارد و دشمنان باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به آن نیز محدود نخواهد شد، ما تعامل را با همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیسی با اشاره به عملکرد صد روزه نخست دولت خود اظهار کرد: در روز آغاز کار دولت، تمام بسترهای فسادزا را اعلام می کنم که خاتمه داده شوند. دستگاه ها به صورت خاص آمار می دهند و ملت ایران و رسانه ها آمار را می بینند و پنهان نیست. مردم باید بدانند که دولت در چه وضعیتی شروع به کار کرده است. ملت بزرگ ما از دولت می خواهد که به تعهدات خود عمل کند و این نشست ما نشست آغاز و پل رابط ما است. دولت باید دیدگاه های خود را تبیین کند تا رسانه ها آن را اعلام کنند.

آنهایی که به وجود آورنده داعش هستند باید جواب بدهند نه ما
وی در مورد اینکه تحریم هایی علیه شما وجود دارد و این موضوع چه تاثیری روی مذاکرات شما دارد؟ پاسخ داد: من به عنوان یک حقوقدان وظیفه ام احقاق حق مردم است‌. ما در جایگاه مدعی هستیم‌. همواره کارهایی که انجام داده‌ام برای احقاق حق مردم بوده است.‌ به عنوان یک قاضی همیشه مدافع حقوق مردم بوده ام. اگر یک حقوقدان از حقوق مردم دفاع کرده باید مورد تشویق قرار بگیرد. من افتخارم این است که به عنوان دادستان از حقوق مردم دفاع کردم و خواهم کرد؛ از هر قومی و هر کجایی که باشند موظف می دانم خود را تا از حقوق مردم دفاع کنم. آنهایی که بوجود آورنده داعش هستند باید جواب بدهند.

رئیسی تصریح کرد: عقب‌ماندگی‌های از جمله در جهت اجرای عدالت داریم که کشور باید در جهت اجرای عدالت گام بردارد. در این دوره از مدیریت دولت، محور تحول اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی است و در این راستا، حتماً به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست‌های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد.

دولت سیزدهم مربوط به یک جریان و جناح خاصی نیست
رئیس‌جمهور منتخب گفت: ما در آستانه تشکیل یک دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد. دولت سیزدهم مربوط به یک جریان و جناح خاصی نیست. دولت و مدیران همکاران با آن در سراسر کشور کسانی هستند که وطن‌دوست هستند و دغدغه مردم و انقلاب را دارند و دغدغه آن‌ها رفع مشکلات مردم و گرفتاری‌های معیشت آنان است.

رئیسی ادامه داد: اینان در سراسر کشور، همکاران ما خواهند بود؛ هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد او همکار ما در جای‌جای کشور خواهد بود.

با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار نمی‌کنم
وی بار دیگر با اشاره به موضوع سیاست خارجی دولت سیزدهم تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد؛ بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد در راستای آورده ای برای مردم و رفع محدودیت ها و تحریم ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد. من با رئیس جمهور آمریکا دیدار نمی کنم. دولت آمریکا چرا به وظایف خود عمل نمی کند؟ من پیشنهاد جدی ام به آمریکا این است که تحریم ها را لغو کنند.‌ برجام آورده ای برای مردم ما نداشت. ما باز هم تاکید می کنیم دولت آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند. مسائل موشکی و منطقه ای قابل مذاکره نیست. مطالبه ملت ایران از شما این است که به تعهدات خودتان عمل کنید. خواسته مردم از دولت مردمی آن است که احقاق حق آن‌ها را داشته باشیم و ما حق آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

دولت سیزدهم بورس را به عنوان قلک خود قرار نمی دهد تا کمبود بودجه را جبران کند
رئیس جمهور منتخب مردم درباره از دست رفتن سرمایه مردم در بورس افزود: ما اعتماد را دوباره به بازار سرمایه باز می گردانیم. دولت سیزدهم حتما بورس را به عنوان قلک خود قرار نمی دهد تا کمبود بودجه را جبران کند. ما کارها را برای شرکت هایی که در صف ورود به بورس هستند تسهیل می کنیم. نظارت‌ و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد که خود این فعال شدن نظارت باعث خواهد شد که صندوق توسعه بورس از ایجاد تکانه‌های بورس پیشگیری کند.

رئیسی در مورد تامین کالاهای سیاسی گفت: موضوع کالای اساسی برای مردم مهم است‌. باید ارتباط سفره مردم و کالای اساسی را با قیمت ارز قطع کنیم و به خودکفایی برسیم تا مشکلی در آینده نداشته باشیم. ما تولید را پرجاذبه و اقدامات اقتصادی غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد؛ به‌نحوی‌که نقدینگی به سمت تولید برود و این به سازوکارهایی نیاز دارد؛ با یک بخشنامه و یک سخن نمی‌شود. این اقداماتی امکان‌پذیر است. دولت حتماً برنامه‌ای در جهت اینکه تولید در کشور رونق پیدا کند، به‌عنوان محور دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای منطقه مثل عربستان گفت: من اعلام می کنم با تمام کشورها تعامل داریم؛ ما نسبت به کشور عربستان و بازگشایی سفارت خانه ها مشکلی نداریم.

در انتخابات ۲۸ خرداد ماه سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای ماخوذه به عنوان رئیس جمهور ایران برای ۴ سال آینده برگزیده شد .

در حال تکمیل…..