رئیس جمهور در جلسه دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: امسال تمام تلاش دولت بر این بود که رشد اقتصادی محقق شود‏‏‏ و امسال شاهد رشد اقتصادی ۴ درصدی هستیم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در جلسه علنی مجلس با تشریح شرایط کشور اظهار کرد: باید شکرگزار خداوند بزرگوار باشیم که با وجود همه دشمنی‌ها، توطئه‌ها و فکر‌ها حضور مردم و مشارکت ملت صبر و بردباری مردم باعث شد که دشمن ناکام شود.

رئیسی ادامه داد: اینکه دشمنان می‌خواهند بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مورد سرزنش قرار بدهند به دلیل موفقیت ما است؛ هیچ ارتشی و هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله کرد و شر تروریست‌ها را از سر منطقه کوتاه کرد، تلاش نکرده است؛ این موضوع را هم ارتش‌های کشور‌های منطقه معترف هستند و هم مسئولین عالی در سراسر منطقه معترف هستند که سپاه در برخورد با تروریسم نقش اول را داشته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همین مدت کوتاه بار‌ها مسئولان به ما گفتند که اگر سپاه نبود و اگر حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت‌های سپاه نبود، اکنون شرایط در کشور ما و منطقه به شکل دیگری بود.

وی با قدردانی از سپاه اظهار کرد: کسانی که امروز می‌خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند به دلیل این حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم نقش آفرینی از تلاش آن‌ها تلاش مذبوحانه است مانند محاسبات قرن محکوم به شکست است.

به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

رئیس جمهور در ادامه با ارایه آماری از شرایط اقتصادی کشور گفت: امسال تمام تلاش دولت بر این بود که رشد اقتصادی محقق شود. در دهه ۹۰ مشکلات بسیاری در این رابطه داشتیم، اما امسال شاهد رشد اقتصادی ۴ درصدی هستیم.

آیت الله رئیسی رشد سرمایه گذاری و کاهشی شدن نرخ تورم و رشد تولید را از دیگر دستاورد‌های دولت در سال جاری برشمرد و افزود: هم اکنون شاهد رشد تجهیزات و ابزار تولید به میزان ۵۵ درصد هستیم.

وی به تصویب اعطای کالابرگ الکترونیک به خانوار‌ها در قانون بودجه امسال اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌ها برای انجام این کار در استان‌ها آماده شده است و گزارش آن به زودی به مجلس و مردم ارایه خواهد شد.

رئیس جمهور تلاش برای تحقق درآمد‌ها در حوزه نفت و مالیات به ویژه فرار مالیاتی را از دیگر رویکرد‌های دولت برشمرد و گفت: تلاش شده تا درآمد‌های مالیاتی دولت به طور کامل محقق شود.

مستندات بیانگر تحقق یک میلیون شغل است

رئیس جمهور در ادامه با ارائه آماری از شاخص‌های تولید و اشتغال در کشور اظهار کرد: رشد بخش صنعت در شش ماهه اول معادل ۴.۹ است. شاخص تولید شرکت‌های صنعتی در بورس ۷ درصد رشد داشته درحالی که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

آیت الله رئیسی افزود: در تولیدات صنعتی از جمله خودرو انواع سواری ۱۳ درصد، وانت ۵۴ درصد، ون ۱۵۴ درصد، تولیدات پتروشیمی ۸ درصد رشد داشته است که این‌ها همه نشان دهنده افزایش و رشد تولید در کشور است.

وی به افزایش ۱۹ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی افزایش واردات کالا‌های سرمایه‌ای اشاره کرد و گفت: نسبت به اشتغال آنچه که دولت وعده داده برای اشتغال یک میلیون، مستندات نشان میدهد که اشتغال قریب به یک میلیون محقق شده است.

رئیس جمهور به رشد ۱۷ درصدی تولید غلات در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: بهبود وضعیت تجاری در حوزه کشاورزی نیز قابل توجه است؛ این رابطه ۳.۷ میلیون تنی بخش کشاورزی و رسیدن صادرات از حدود ۱۶ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن را داشتیم.

وی افزود: افزایش ۷۱ درصدی شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی نیز از دیگر دستاورد‌های دولت بوده است.

چهار مساله اساسی مردم و برنامه دولت

رئیس جمهور مسکن، معیشت، خودور و سلامت را چهار اساسی مردم دانست و افزود: دولت برای آن‌ها برنامه کوتاه مدت دارد و وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: راهبرد دشمن ایجاد یاس در مردم است و می‌خواهد شرایط را برای مردم سخت کند و ما باید تلاش کنیم پیام اقدامات دولت و اظهارات نمایندگان مجلس پیام امیدبخشی برای جامعه باشد.

آینده را بسیار روشن می‌بینم

رئیس جمهور گفت: آینده را بسیار روشن می‌بینم و آمار‌های همه نهاد‌های ذی‌ربط از رشد اقتصادی، رشد تولید، رشد سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال حکایت دارد.

آیت الله رئیسی بیان کرد: دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کشور را ببینند و ما با کار و تلاش و همدلی شاخص رشد را ارتقا می‌بخشیم و زمینه یاس و ناامیدی را از بین می‌بریم و دشمن را ناکام خواهیم گذاشت.