دانه روغنی کاملینا کیلویی ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان درفارس خریداری می‌شود

به گزارش آینه فارس ، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس از تولید ۱۵۰ تن کاملینا در این استان خبر داد و گفت: برای اولین بار شرکت دانه‌های روغنی در فارس به خرید این دانه روغنی اقدام کرد.

مهدی صادقی گفت: شرکت دانه‌های روغنی به ازای هر کیلوگرم کاملینا ۲۵۳ هزار ریال و یک هزار ریال کرایه از مزرعه تا مرکز خرید به کشاورزان پرداخت می‌کند.

او گفت: امسال استان فارس با سطحی بالغ بر ۹۸۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت کاملینا در کشور داشته است .

به گفته صادقی، کاملینا در سال جاری در نیمی از شهرستان‌های استان فارس کاشته شد و شهرستان‌های مرودشت، خفر و فیروزآباد بیشترین سطح زیرکشت را داشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: گیاه کاملینا، برای اولین بار به صورت ترویجی -تحقیقی در سطح یک هکتار در سال ۱۳۹۵ در شهرستان خرامه کاشته شد.

او با اشاره به اینکه کاملینا گیاهی مقاوم به کم آبی و شوری است، افزود: این گیاه به سرمای زمستانه و انواع آفات و بیماری‌ها مقاومت دارد.

کاملینا با نام علمی Comelina sativa از تیره شب بو (چلیپا بیان) یا براسیکاسه است؛ گیاهی علفی ودارای ساقه راست، ارتفاع آن ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر و اندازه بذر کاملینا یک چهارم تا یک دوم کونولا بوده و رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و دوره رشد کاملینا ۸۵ تا ۱۰۰روز است