محسن شکوهی، دانش‌آموخته دکتری رشته شیمی آلی دانشگاه شیراز موفق به دریافت عنوان پژوهشگر جوان توآس (TWAS) فرهنگستان علوم جهان در سال ۲۰۲۱ در رشته شیمی و عضویت ۶ساله در این نهاد بین‌المللی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ،روابط عمومی دانشگاه شیرازاعلام کرد: محسن شکوهی در تیرماه ۱۳۹۶ از رساله دکتری خود دفاع کرد و پس از آن (در سال ۹۶تا ۹۷) به‌عنوان پژوهشگر دوره پسادکتری در گروه تحقیقاتی دکتر شرقی مشغول به پژوهش بود.
براساس مطلب ارسالی، هرسال یک هیئت مرکزی گزینش در دفتر توآس ایران، کاندیدا‌های دریافت جایزه توآس جوان را از نظر توانایی‌های علمی و پژوهشی ارزیابی می‌کنند و درنهایت یک نفر در هر رشته به ستاد مرکزی توآس بین‌الملل معرفی می‌شود.
فرهنگستان علوم جهان (TWAS) ازسوی گروهی از دانشمندان برجستۀ کشور‌های جهان با پیشگامی پروفسور عبدالسلام، برنده پاکستانی جایزه نوبل، با هدف ارتقای ظرفیت علمی این کشور‌ها تشکیل شده است.

این سازمان مستقل بین المللی در سال ۱۹۸۳در تریست ایتالیا آغاز به کار کرد. اعضای این فرهنگستان که تعداد آنان هم‌اکنون بیش‌از ۹۰۰نفر است، از بین دانشمندان برجستۀ جهان انتخاب می‌شوند و هفتاد کشور را نمایندگی می‌کنند.
دبیرخانۀ توآس در مرکز تحقیقات فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) در تریست ایتالیا قرار دارد و شورایی که هر سه سال یکبار توسط اعضا انتخاب می‌شود، نظارت بر برنامه‌های آن را به عهده دارد.
با به عضویت درآمدن تعداد قابل توجهی از پژوهشگران برجسته ایرانی در توآس، شاخه ایرانی این فرهنگستان با عنوان تواس ایران (TWASIC) با حضور یازده نفر از پژوهشگران ایرانی در سال ۱۳۸۲در مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی تشکیل شد.
اعضای توآس ایران جلساتی را به‌منظور بررسی صلاحیت نامزد‌های دریافت جایزه توآس و معرفی پژوهشگران ایرانی واجد شرایط برای عضویت در توآس بین‌المللی تشکیل می‌دهند