برخی دارو‌ها اعتیادآور هستند و باید از زیاده روی در مصرف آن‌ها خودداری کرد

به گزارش آینه فارس، خوردن برخی دارو‌ها به خصوص زمانیکه به صورت خوددرمانی مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث وابستگی و در نهایت اعتیاد در انسان شوند.

دارو‌های آرامبخش شامل؛ باربیتورات‌ها و دارو‌های ضداضطراب از جمله؛ بنزودیازپین ها، دارو‌های برانگیزاننده و محرک حاوی کافئین و نیکوتین، آمفتالین، متامفتامین و ریتالین و دارو‌هایی شامل؛ PCPA، LSD، DMT، THC، PCP، سیلوسایبین و مسکالین که موجب تغییر در ادراک و ایجاد توهم می‌شوند، از جمله دارو‌های اعتیادآور هستند.

همچنین دارو‌های روان‌درمان‌بخش شامل؛ ضد روان‌پریشی و ضد افسردگی، دارو‌های مسکن افیونی مانند؛ مورفین و کودئین و شبه افیونی مانند؛ ترامادول و متادون در گروه دارو‌های اعتیادآور قرار می‌گیرند.

یکی از دلایل بسیار مهم ایجاد اعتیاد به این داروها، مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک است، البته در مواردی هم مصرف دارو با تجویز پزشک معالج آغاز می‌شود، اما به دلیل ایجاد حس لذت که دارو به وجود می‌آورد، فرد به دنبال مصرف مجدد آن است، تا جاییکه کنترل مصرف دارو از دست می‌رود و معتاد می‌شود.

نکته جالب توجه این است که بعضی مشکلات خانوادگی و دوران کودکی فرد را در مقابل اعتیاد دارویی آسیب پذیر می‌کنند.

پس برای پیشگیری از اعتیاد، باید مصرف خودسرانه دارو‌ها را فراموش کرده و این نوع دارو‌ها را فقط با تجویز پزشک و به مقداری که وی تجویز می‌کند، مصرف کنیم