سخنگوی وزارت خارجه به سوالات خبرنگاران درباره مذاکرات وین و اتفاقات مرزی ایران و افغانستان پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما بر اساس پیش نویس‌هایی که درباره رفع تحریم‌ها و اقدامات جبرانی به طرف‌های مقابل داده‌ایم مذاکره می کنیم و اساسا چیزی به نام توافق گام به گام یا موقت مطرح نیست.

 سعید خطیب زاده در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اتفاقی که طی روزهای اخیر در مرز ایران و افغانستان رخ داد، گفت: آنچه در مرزهای ما اتفاق افتاد ناشی از عدم آشنایی مرزبانان جدید هیئت حاکمه سرپرستی طالبان بود. ما در ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترکی که با افغانستان داریم، برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و اشرار، در برخی از نقاط دیوارها و میله گذاری‌ها و موانعی درست شده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه برخی از این موانع چند صد متر داخل خاک ایران و در محل مناسبی گذاشته شده است که امکان کشیده شدن آن دیوارها یا موانع وجود داشت.  طرف طالبان که مرزبانی را در افغانستان انجام می‌دادند، به اشتباه نقطه صفر مرزی را به دلیل ناآشنا بودن تصور می‌کردند که بعد از آن موانع مرز ایران تمام می‌شود و بر اساس این تصور آتش گشوده بودند که نیروهای مرزبان مجبور پاسخ فوری شدند که متوقف شد.

خطیب زاده در ادامه گفت: بعد از آن دو طرف در تهران و کابل تلاش کردند در اولین فرصت این موضوع به یک نقطه ای برای فهم دقیق تر بیانجامد که این اتفاق افتاد و الان جانب طالبان به نقاط مرزی آشنایی دارد و برای این که در آینده هم پیش نیاید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آینده افغانستان، گفت: آینده افغانستان باید بر اساس خواست و اراده مردم افغانستان چیده شود. قطعاً هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب برنده ترکیب قومی جمعیت افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را به عنوان کشور آرام با ثبات و مسیر روشن توسعه تضمین کند و این صدایی است که در اجلاس تهران هم شنیده شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین پاسخ به سوالی درباره مذاکرات در وین و ادعاهایی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها داده ایم، مذاکره می‌کنیم و این پیش‌نویس‌ها هم کاملاً در جلسات قبلی توضیح داده شده چیزی به نام توافق گام به گام یا طرح موقت اساساً مطرح نیست.