آمریکا و رژیم صهیونیستی از توافق همکاری جامع ایران و چین ابراز نگرانی کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به بررسی سند راهبردی همکاری ایران و چین پرداخت و نوشت که این همکاری، خبر بدی است، اما می‌تواند برای اسرائیل بدتر باشد. براساس گزارش جروزالم پست، چیزی که از محتوای توافقنامه، مهمتر است، این پیام است که پکن و تهران، آمریکا را جدی نگرفته‌اند. این روزنامه تاکید کرد: توافق ایران و چین موجب تضعیف موضع واشنگتن درقبال تهران خواهد شد.
یک محقق اندیشکده سیگنال هم گفت: توافق ایران و چین، ۱۰۰ درصد، بیانیه‌ای ضدآمریکایی است. کاراس ویت تصریح کرد: پکن، توافق با تهران را سپری برای ایستادن مقابل آمریکا می‌بیند. همچنین مشاور ویژه موسسه رَند گفت: ایران و چین با توافق اخیر، اهرم فشار و بی‌صبریء خود را در واکنش به ادامه تحریم‌های آمریکا نشان دادند.
سخنگوی کاخ سفید هم گفت: واشنگتن امکان وضع تحریم‌های جدید درپی امضای سند راهبردی همکاری‌های ایران و چین را بررسی خواهد کرد. جن ساکی افزود: آمریکا این همکاری‌ها را به ضرر خود می‌داند. جو بایدن نیز اخیراً گفته است: کاخ سفید از یک سالء پیش، نگران امضای سند همکاری‌های ایران و چین، بوده است.

رسانه‌های مهم جهان همچنان توافق همکاری جامع ایران و چین را تفسیر و تحلیل می‌کنند.
ـ دویچه وله (آلمان) اعلام کرد: ایران و چین سندی «راهبردی» را در تهران امضا کردند.
ـ وال استریت ژورنال نوشت: ایران و چین با امضای قرارداد اقتصادی ـ امنیتی، فشار‌های آمریکا را به چالش کشیدند.
ـ الجزیره انگلیسی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود ایران و چین با امضای توافق همکاری ۲۵ ساله در تهران، همکاری‌های دوجانبه خود را در زمینه‌های تجاری و نظامی افزایش دهند.
ـ رویترز نوشت: چین و ایران که هر دو هدف تحریم‌های آمریکا هستند، قرارداد همکاری ۲۵ ساله‌ای را برای تقویت ائتلاف اقتصادی و سیاسی دیرینه خود امضا کردند.
ـ‌ای بی سی (استرالیا) اعلام کرد: وزیران خارجه چین و ایران که هر دو هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارند، یک قرارداد مهم همکاری ۲۵ ساله امضا کردند