رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت برگزاری جشن نوروزگاه و آئین‌های سنتی و بومی در محوطه جهانی تخت‌جمشید را یکی از ابزار‌های فرهنگی توسعه صنعت گردشگری دانست

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس، محمدتقی قلعه‌نوئی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت در رابطه با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح فرهنگی از فرهنگ و اقوام با محوریت فارس در جشن نوروزگاه، گفت: این برنامه شامل اجرای آئین‌ها و موسیقی سنتی در سیاه‌چادر عشایری است.

به گفته او، در واقع اجرای آئین‌های سنتی و بومی و محلی از جمله موسیقی محلی همچون ساز و نقاره به همراه بازی محلی و به اصطلاح بومی ترکه‌بازی از مهم‌ترین بخش‌های جشن نوروزگاه در منطقه فارس و به ویژه شهرستان مرودشت است.

قلعه‌نوئی در رابطه با اهمیت برگزاری برنامه‌های نوروزگاه در راستای زنده نگهداشتن میراث کهن این مرز و بوم به ویژه در ایام نوروز باستانی، گفت: معرفی مفاهیم این رسم کهن با استفاده از شیوه‌های مستندنگاری و مستندسازی عناصر و مؤلفه‌های آئین‌های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در مناطق مختلف و جامعه هدف شهر‌ها با برگزاری برنامه‌های بومی زنده شده و دوباره یادآوری می‌شود.

او گفت: مستندسازی آئین‌های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی خصوصا در حوزه مباحث مردم شناختی می‌تواند یکی از موارد اساسی برای حفظ مولفه‌های فرهنگی اقوام مختلف باشد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت با بیان اینکه در جشن نوروزگاه تخت‌جمشید واقع در شهرستان مرودشت، آئین‌های سنتی از جمله موسیقی محلی، ترکه‌بازی و دیگر رویداد‌های بومی برگزار می‌شود، گفت: جشن نوروزگاه با الهام از عناصر و مولفه‌های فرهنگ عمومی و باور‌های بومی مناطق و منطبق بر آداب و سنن چهار گوشه کشور نیز اجرا و نمایشگاهی از آثار صنایع دستی اهالی شهر‌ها و جشنواره‌ای از غذا‌های بومی منطقه برپا می‌شود.

او گفت: جشن نوروزگاه در تعطیلات نوروزی مانند سال‌های گذشته در شهر‌های مختلف کشور برگزار می‌شود و هنرمندان بومی و محلی با اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در این مدت از میهمانان نوروزی و گردشگران پذیرایی می‌کنند.

قلعه‌نوئی در پایان برگزاری جشن نوروزگاه و دیگر رویداد‌های فرهنگی در روز‌های مختلف سال را در راستای توسعه صنعت گردشگری دانست و در این زمینه، گفت: اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی و جشن‌های نوروزگاه موجب توسعه صنعت گردشگری و معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی شهر‌ها می‌شود.