با کناره گیری رهبر جریان صدر از سیاست، حامیان وی به مناطق مختلف بغداد و شهرهای دیگر عراق یورش بردند.

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر عراق در بیانیه‌ای توییتری در حساب کاربری رسمی خود، از کناره گیری از همه سمت‌ها و تعطیلی همه موسسات به جز حرم مطهر، موزه شریف و کمیسیون صدر خبر داد.
به گزارش الجزیره، در بیانیه صدر آمده است: «دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را تعطیل می‌کنم. بهترین راه گفتگوی سازنده است. باید برای حفظ توانمندی‌های کشور به همه اختلافات فعلی پایان دهیم.»
به دنبال این بیانیه هواداران جریان صدر به منطقه سبز بغداد یورش بردند. گروهی به ساختمان پارلمان آسیب زده و گروهی دیگر وارد کاخ ریاست جمهوری شده و با نیرو‌های امنیتی درگیر شدند.
اتاق عملیات مشترک عراق ابتدا معترضان را به خروج از منطقه دعوت کرد سپس ضمن اعلام حکومت نظامی از بعد ظهر در پایتخت، منع آمد و شد سراسری از ساعت ۱۹ به وقت محلی تا اطلاع ثانوی را در کل عراق برقرار کرد، اما حامیان صدر و برخی معترضان به آن توجهی نکرده و بغداد به میدان شلیک موشک و کاتیوشا به سمت منطقه سبز تبدیل شد.
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر پس از مسلحانه شدن درگیری‌ها و کشته و زخمی شدن شماری از عراقی‌ها، با هدف پایان دادن با این اوضاع، اعتصاب غذا کرد. مقامات داخلی و خارجی نیز مردم عراق با خویشتنداری و حفظ منافع ملی دعوت کردند.
آخرین تحولات پایتخت و سایر شهرهای عراق را در ادامه می‌خوانیم:
روسیه و کانادا خواستار خویشتنداری طرف‌های عراقی شدند
کانادا شب گذشته را شبی تاریک در عراق خوانده و خواستار پایان درگیری‌ها شد.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه نیز گفت که مسکو تحولات اوضاع عراق را از نزدیک دنبال می‌کند و طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و گفتگو فرا می‌خواند.

۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی در درگیری های عراق
الجزیره به نقل از یک منبع پزشکی در عراق اعلام کرد: تعداد جان باختگان درگیری‌های روز گذشته عراق به ۳۰ نفر افزایش یافته و ۷۰۰ نفر نیز زخمی شده اند که ۱۱۰ نفر از آنان نیرو‌های امنیتی عراق هستند.
بیانیه وزارت خارجه ترکیه در خصوص ناآرامی ها در عراق
وزارت امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) ضمن ابراز نگرانی در خصوص ناآرامی ها در عراق، طرف‌ها را به عقل سلیم و خویشتن‌داری فرا‌خواند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: وقایع بغداد به تهدیدی برای ثبات، وحدت و امنیت این کشور تبدیل شده است. ثبات و امنیت دوست و برادر عراق برای ترکیه حیاتی است. ما نگران گسترش خشونت در سراسر این کشور هستیم.

برخورد راکت نیروهای سرایا السلام به منازل مسکونی
بر اثر اصابت راکت کاتیوشا توسط نیروهای سرایا السلام به خانه‌ای در داخل منطقه سبز یک دختر و یک زن مجروح و دیوار بیرونی خانه نیز تخریب شد.

مرکز رسانه‌ای نیروی امنیتی عراق نیز تاکید کرد بر اثر بمباران سازمان سرایا السلام ۴ راکت کاتیوشا در مجتمع مسکونی داخل منطقه سبز سقوط کرد.

انتقاد سیاستمدار عراقی از درگیری در بغداد
عزت الشابندر، سیاستمدار عراقی در واکنش به ناآرامی در بغداد نوشت: هرج و مرج فعلی در عراق پیروز ندارد، اما عراق و مردم آن بزرگترین بازنده هستند.
حضور نیروهای نظامی وابسته به جریان صدر در منطقه سبز بغداد
خبرگزاری الجزیره اعلام کرد صدای تیراندازی در منطقه سبز به گوش می‌رسد.

در همین راستا تصاویر منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهای نظامی وابسته به جریان صدر موسوم به سرایا السلام با ادوات نظامی به سمت منطقه سبز بغداد در حرکت هستند.

سید حسین صدر: آتش فتنه را خاموش کنید
آیت الله سید حسین صدر از علمای دینی سرشناس عراق همه طرف‌ها را به کنار گذاشتن سلاح، گفت‌وگو و خاموش کردن شعله فتنه دعوت کرد.

آیت الله سید حسین با اشاره به اینکه همه کسانی که اکنون درگیر هستند از یک کشور، دین و فرزندان یک پدر و مادر و برادر یکدیگر هستند و جنگ بین برادران غیر منطقی و غیرانسانی است و در دین جایگاهی ندارد، همه آن‌ها را به گفت‌وگو و آرامش و خاموش کردن شعله فتنه فراخواند و گفت که اگر چاره‌ای نبود، سکوت بهتر و ماندن در منزل سودمندتر و به تقوا نزدیک‌تر است.

طالبانی خواستار گفت‌وگوی ملی شد
بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان روز سه‌شنبه با ابراز تأسف از وقایع در بغداد و استان‌ها تاکید کرد که با نگرانی فراوان روند رویداد‌ها را دنبال می‌کند.

او در ادامه گفت: ما بار دیگر بر فراخوان و اصرار خود برای گفت‌وگوی سازنده ملی برای همه نیرو‌های سیاسی تاکید می‌کنیم و با احساس مسئولیت ملی به این گفتگو‌ها ادامه می‌دهیم، خشونت را رها می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ریختن خون گران‌بها برای جوانان و فرزندانمان انجام می‌دهیم.

سازمان همکاری‌های اسلامی خواستار توقف خشونت در عراق شد
به گزارش الشرق الاوسط، سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که با مشغولیت بالا حوادث موجود در عراق را دنبال می کند.

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی طرف‌های عراقی را به خویشتنداری، توقف خشونت و دوری از تنش دعوت کرد و از آن ها خواست که به منظور حفظ امنیت و ثبات عراق و سلامت مردم آن کشور، منافع ملی را بر هر چیز دیگری غلبه دهند.

وی تاکید کرد که سازمان همکاری اسلامی در هر تلاشی که در راستای حفظ امنیت و ثبات است، در کنار دولت ‌و ملت عراق خواهد ایستاد.

کویت از شهروندانش خواست عراق را ترک کنند
سفارت کویت در بغداد نسبت به تشدید درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی عراق و حامیان مقتدی صدر هشدار داد و از شهروندانش در عراق خواست خاک این کشور را ترک کنند و سفر به آن کشور را به تعویق بیندازند.
فعال شدن پدافند هوایی سی رم در سفارت آمریکا در بغداد
الجزیره: آژیرهای خطر در سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمد و سامانه پدافند هوایی «سی رم» فعال شده است.
حمله یکی از طرفداران صدر به منطقه الخضراء در بغداد با سلاح آر. پی. جی
کانال تلگرامی خبری صابرین نیوز عراق با انتشار ویدئویی اعلام کرد: فردی منتسب به سرایا السلام (شاخه نظامی جریان صدر) با سلاح آر. پی. جی به طور بی هدف به سمت منطقه الخضراء بغداد شلیک کرد.
بیش از ۷ ساعت درگیری همراه با شلیک موشک‌های کاتیوشا، خمپاره‌ها و گلوله‌های آرپی‌جی
درگیری‌ها به مدت ۷ ساعت در یک منطقه سبز عراق ادامه دارد و هیچ پیشرفتی در سطح نظامی حاصل نشده است. بیش از ۳۰۰ آرپی‌جی شلیک شد و تعداد اصابت خمپاره‌ها از ۷۰ مورد گذشت.

منابع خبری عراقی اعلام کردند موشک‌های کاتیوشا روی منطقه سبز فرود می‌آیند. این منابع از ۳ انفجار بر اثر شلیک موشک کاتیوشا که شبه‌نظامیان «سرایا السلام» به سمت منطقه سبز از ناحیه شهرداری سازمان ملل خبر داده‌اند.

یکی از این موشک‌ها به ساختمان شرکت ترکیه‌ای مجری ساختمان بانک مرکزی اصابت کرده است. اصابت موشک دوم به مقر شرکت ترکی مجری ساختمان بانک مرکزی در جادریه، وحشت کارگران را درپی داشت.

۲۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی در درگیری‌های بغداد
تلویزیون عراق اعلام کرد آمار تلفات درگیری‌ها در بغداد به ۲۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی رسیده است.

خبر‌ها از بلند شدن دود در داخل منطقه سبز آتش‌سوزی در نزدیکی وزارت امور خارجه عراق حاکی است. یک گلوله خمپاره ۸۲ میلی‌متری به تجمع ارتش عراق در داخل منطقه سبز بغداد سقوط کرده است.

منابع امنیتی اعلام کردند «سرایا السلام» به استقرار پرتاب کننده‌های راکتی و خمپاره انداز‌ها در مجاورت «کراده مریم»، مناطق پلیس چهارم و پنجم، «محله جهاد» و شهرداری‌ها و مناطق «حبیبیه» ادامه می‌دهد.

به خانواده‌هایی که در «صالحیه»، «جادریه» و «قادسیه» زندگی می‌کنند توصیه می‌کنیم پنجره‌ها را باز کرده و به شیشه‌ها نزدیک نشوند.

این در حالی است که «سرایا السلام» در ساعات آینده برای استفاده از موشک‌های کاتیوشا به سمت منطقه سبز آماده می‌شود.

صابرین نیوز نوشت شهر الشعله شاهد مواردی از غارت مغازه‌ها است.