مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: براساس قانون به چهار نفر جانباخته حادثه آتش سوزی طبیعت تنگه هایقر فیروزآباد لقب فداکار خدمت داده می‌شود

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس به نقل از ایرنا، عبدالحسن صمدنژاد بیان داشت : برای بکاربردن رسمی واژه‌ها و القاب باید براساس یکسری قوانین و مقررات کشور عمل شود.

وی ادامه داد: در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰ در هیات دولت مصوب شده است به افرادی که در اینگونه حوادث جان خود را از دست می‌دهند لقب فداکار خدمت اعطا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اضافه کرد: به کسانی که در زمان بحران بصورت داوطلبانه به یاری مسئولان و منابع طبیعی می‌شتابند و در این راه جان خود را از دست می‌دهند عنوان فداکار خدمت داده می‌شود.

براساس این مصوبه بازماندگان این افراد از مزایایی نیز بهره مند خواهند شد و این مقام در پاسخ به سوالی درباره اینکه مزایایی که به خانواده این جان باختگان اعطا می‌شود مانند خانواده شهداست یا خیر؟ گفت: بله، مزایایی تقریبا در حد و اندازه خانواده شهدا به بازماندگان جانباختگان حوادثی اینچنینی ازجمله اعطای مستمری، بیمه و … داده می شود.

صمدنژاد عنوان کرد: از سال گذشته برای چنین افرادی بیمه بی نام نیز توسط سازمان جنگل‎ها و در پی آن منابع طبیعی استان فارس اخذ شده که به بازماندگان جانباختگان اینگونه حوادث به ازای هر فرد جانباخته ۸۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: اقدام دیگری که در استان فارس برای بازماندگان جانباختگان حادثه هایقر انجام شده این است که ۳ نفر از خانواده این افراد به انتخاب خودشان و براساس انجام گزینش بصورت شرکتی در منابع طبیعی استان فارس استخدام می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان اینکه اداره کل امور عشایر فارس نیز مقداری علوفه برای دام در اختیار بازماندگان حادثه هایقر قرارداده،افزود: به دلیل سوختن اراضی منابع طبیعی و مراتع این منطقه همچنین از سوی جهاد کشاورزی استان نیز مقداری علوفه دام در اختیار عشایر این منطقه و بازماندگان قرار داده می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بکاربردن عنوان شهید برای جانباختگان حادثه هایقر امکانپذیر است؟ گفت: قطعا از لحاظ معنوی هرکسی که در راه حفاظت از منابع طبیعی اقدام و جان خود را از دست داده است خداوند ثواب شهید را برای وی لحاظ می‌کند اما از نظر حقوقی این گونه افراد فداکار خدمت محسوب می‌شوند.

صمدنژاد بیان کرد: از نظر حقوقی اما عنوان شهید برای جانباختگان حوادث اینچنینی پیش بینی نشده است و از خردادماه امسال لقب فداکار خدمت برای اعطا به این قشر جانباختگان در هیات دولت مصوب شده است.

وی با تشکر از خانواده جانباختگان آتش سوزی هایقر فیروزآباد گفت: در مراسم تشییع پیکر این فداکاران خدمت مسئولان ارشد کشوری ازجمله سازمان جنگل ها شرکت کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به بروز رخدادهای اینچنینی بسیار و آتش سوزی طبیعت استان افزود: موارد متعددی از این حوادث به دلیل عامل انسانی رخ می دهد و این عاملین با جان مردم بازی می کنند که باید جلو بروز اینگونه حوادث ناگوار گرفته شود.

آتش ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ به جان طبیعت زیبای تنگه هایقر فیروزآباد افتاد و بعد از تلاش حدود ۴۸ ساعته ۱۳ مردادماه مهار شد اما در این حادثه چهار نفر از مدافعان طبیعت از طایفه بهزادی جان باختند.

در این حادثه حامد، ناصر و رضا بهزادی برای دفاع از محیط زیست منطقه آسمانی شدند و چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۰، مصدوم این رخداد جهانبخش بهزادی نیز بعد از تحمل ۲۰ روز مصدومیت و سوختگی به این مدافعان طبیعت پیوست.

فیروزآباد جدود ۹۰ کیلومتری جنوب شیرازاست