رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به اثرات جبران ناپذیری که گونه‌های گیاهی غیربومی مهاجمی مثل سنبل آبی و آزولا از هموطنان خواست از خرید آن خودداری کنند و پیشنهاد داد؛ سبزه های خوراکی بکارید

روز‌های پایانی سال که می‌رسد خرید و فروش گل و گیاه هم برای استقبال از بهار رونق می‌گیرد. در این میان، بازار گیاهان خاصی که گل می‌دهند و می‌توانند زینت بخش خانه‌ها در نوروز باشند، از دیگر گیاهان در این روز‌ها گرم‌تر است. رقابتی که در این بازار به وجود می‌آید باعث شده که برخی سودجویان برای کسب سود بیشتر به سراغ گونه‌های مهاجم بروند.

سنبل آبی گیاه مهاجم است نه سین هفت سین/ کاهوی آبی و آزولا خطرناکند

مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به اینکه این چالش محیط زیستی در سال‌های اخیر در روز‌های پایانی اسفند به اوج خود می‌رسد و تبعات جبران ناپذیری برای طبیعت کشورمان دارد، از هموطنان خواست از خرید و فروش و جابه‌جایی گونه‌های گیاهی غیربومی مهاجم آبزی مثل سنبل آبی (Eichhornia crassipes)، کاهوی آبی (Pistia stratiotes) و آزولا (Azolla filiculoides) که زیست آبزیان و کنار آبزیان را به مخاطره می‌اندازد خودداری کنند، چون این گیاهان با گسترش بر روی سطح آب‌ها به میزان قابل‌توجهی از رشد و گسترش سایر گیاهان آبزی جلوگیری می‌کنند و هرساله معضلات فراوان محیط زیستی را به همراه دارند، جداً خودداری کنند.

سبزه‌هایی که زباله سرگردان می‌شوند

سنت دیرینه سبزه گذاشتن برای سفره‌های هفت‌سین که با استفاده از بسیاری از غلات و حبوبات، رشد می‌کنند، نیز در سال‌های اخیر تبدیل به یک معضل محیط زیستی شده است، چون متاسفانه سبزه‌ها طبق یک باور غلط بعد از سیزدهم فروردین در سطح شهر‌ها و طبیعت رها می‌شوند و با تبدیل شدن به یک زباله سرگردان چه از لحاظ زیبایی بصری و چه زیست‌محیطی مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.

سبزه خوراکی بکاریم با یک تیر دو نشان بزنیم

در حالیکه می‌توایم با کاشت میکروگرین‌ها (سبزیجاتی هستند که درست پس از رشد برگ‌های لپه برداشت می‌شوند) که امروزه در علم تغذیه به دلیل پروتئین و مواد مغذی که دارند بسیار موردتوجه قرار گرفته اند، با یک تیر دو نشان بزنیم و با کشت انواع بذر سبزیجات به‌عنوان سبزه سفره‌های هفت‌سین و در نهایت استفاده خوراکی از آن‌ها، این سنت را در مسیری درست و به‌گونه‌ای که کمترین اسراف و آسیب به محیط‌زیست را به همراه داشته باشد، هدایت کرد.

علاوه بر این کاشت بذر انواع سبزی‌ها و همچنین کاشت دانه مرکبات یا نهال کوچکی در گلدان که رشد و سبزینگی آن ادامه داشته باشد و قابل‌انتقال به دامان طبیعت است استفاده کنیم