کشت مستقیم برنج به روش آبیاری تیپ در فیروزآباد انجام شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ، نجف سرداری سرپرست مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه فیروزآباد گفت: کشت برنج به روش خشکه کاری در ۲ هکتار از اراضی بخش مرکزی این شهرستان اجرا شد.
وی با بیان اینکه در این طرح ۲ رقم ضیغمی و لنجانی مقایسه و ارزیابی خواهد شد افزود: از اهداف اجرای این طرح علاوه بر ارزیابی تاثیر کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری آن، مقایسه ارقام و انتخاب بهترین رقم برای کشت به صورت خشکه کاری با آبیاری تیپ است.
سرداری تاکید کرد: در این طرح میزان زودرسی، مقاومت به آفات و امراض و میزان عملکرد نیز مقایسه خواهد شد تا مناسب‌ترین رقم با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان شناسایی و به کشاورزان معرفی شود.
سرپرست مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه فیروزآباد گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و مصرف بالای آب در کشت برنج به روش سنتی لزوم استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار در کشت برنج برای افزایش بهره وری آب بسیار حائز اهمیت شده است.
در روش خشکه کاری، کشاورز برنج را مثل گندم در زمین خشک کشت کرده و به طور میانگین روزانه ۲ ساعت و به صورت قطره‌ای آبیاری می کند در حالی که در روش سنتی برنج به صورت غرقابی ۳ ماه کامل آبیاری می‌شود