ترکیه که به دلیل حملات بیگانه هراسانه خواهان تغییر نام خود از Turkey به Türkiye بود، موفق شد آن را در سازمان ملل به ثبت برساند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در صفحه توییتر رسمی خود اعلام کرد ترکیه که تا پیش از این به صورت Turkey نوشته می‌شد، نوشتار خود را به صورت رسمی در مجامع بین‌المللی به Türkiye تغییر داده و این تغییر اکنون توسط سازمان ملل هم به ثبت رسیده است.

به گزارش آر تی، در هفته‌های آینده نام ترکیه در برنامه‌های گوگل مپ، اپل مپ و دیگر پلتفرم‌ها هم تغییر خواهد کرد. برخی دلیل تغییر نام را اینگونه توضیح داده اند که افراد در اغلب حملات اسلام هراسانه و بیگانه‌هراسانه‌ای که علیه شهروندان ترکیه انجام می‌دهند، به شباهت بین Turkey (نام این کشور) و turkey (به معنای بوقلمون) اشاره می‌کنند. همچنین کلمه بوقلمون در فرهنگ لغات انگلیسی معنای «احمق» یا «چیزی که به شدت شکست می‌خورد» معنا شده است.

فرآیند تغییر نام پس از آن آغاز شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه دسامبر از مردم این کشور خواست برای نوشتن نام ترکیه در هر زبانی از رسم‌الخط این کشور استفاده کنند. وی همچنین به شرکت‌ها توصیه کرده بود برای کالا‌های صادراتی هم از همین رسم‌الخط روی محصول استفاده کنند.

تغییر نام کشور‌ها چندان غیر عادی نیست. هلند، مقدونیه و بورکینافاسو نیز از جمله کشور‌هایی هستند که نام خود را در عرصه بین‌المللی تغییر داده اند. نام کشورمان نیز در سال ۱۹۳۵ از Persia به ایران تغییر یافت.